پیام سپاهان
20 هزار سمیرمی فشار خون دارند
يکشنبه 29 ارديبهشت 1398 - 16:54:33
پیام سپاهان - اصفهان- کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت و درمان سمیرم گفت: حدود 20 هزار نفر از جمعیت این شهرستان فشار خون دارند.
به گزارش ایرنا، علیداد تیموری روز یکشنبه در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی این شهرستان با اشاره به آغاز به کار ستاد بسیج ملی کنترل فشار خون اظهارداشت: جمعیت ثابت سمیرم منهای عشایر منطقه، حدود 80 هزار نفر است.
وی خاطرنشان کرد: کارهای اولیه و آماده سازی ستاد بسیج ملی کنترل فشار خون در وزارت بهداشت و درمان، از روز گذشته آغاز شد و تا 16 خرداد ماه ادامه دارد.
به گفته وی مرحله دوم و اصلی اجرای این طرح ملی، از 17 خرداد ماه تا 15 تیرماه امسال است که فعالیت ها و برنامه های ویژه این وزارتخانه با همکاری همگانی مردم و همه اداره ها و نهادها انجام خواهد شد.
کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت سمیرم با بیان این که نتایج اجرای طرح هفته اول مهرماه(روزجهانی قلب) اعلام می شود، افزود: 30 درصد انجام کار با وزارت بهداشت و مجموعه شبکه بهداشت و درمان و بقیه برنامه ها با مشارکت عموم مردم، مسوولان و سازمان های مردم نهاد انجام می گیرد.
وی ادامه داد: همه افراد و گروه های مختلف جمعیتی 30 سال به بالا بویژه زنان باردار و سالمندان، باید تست فشار خون را انجام دهند تا نتایج طرح هر چه زودتر مشخص و کنترل بیماری با سهولت و دقت دنبال شود.
به گفته تیموری، مصرف بیش از اندازه نمک عامل اصلی فشار خون است که طبق آخرین آمارها تنها در استان اصفهان افزون بر 400 هزار نفر را مبتلا کرده است.
کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان سمیرم خاطرنشان کرد: مصرف روزانه نمک برای هر فرد، روزانه 5 گرم و حتی کمتر از این مقدار است.
اکبر طغرایی بیان کرد: مصرف و فروش نمک های موجود در برخی مغازه ها و بویژه عطاری ها با عنوان های نمک دریاچه، دریا و نمک های بدون نشان و کد بهداشتی ممنوع است.
وی تصریح کرد: چنانچه مردم مواردی از فروش این نمک های بدون نام و نشان بهداشتی در فروشگاه یا واحد عطاری مشاهده کردند، بلافاصله با سامانه تلفنی 190 وزارت بهداشت تماس بگیرند و تخلف را اعلام و ثبت کنند.
مدیر امور آب و فاضلاب سمیرم نیز در این جلسه گفت : دستگاه های گندزدایی و هواده تصفیه خانه فاضلاب شهر سمیرم تعمیر و راه اندازی شده است.
فرود نصیری با بیان این که این موضوع مصوبه جلسه قبلی کارگروه سلامت بوده است، گفت: مسوول پساب خروجی از تصفیه خانه اداره امور آب منطقه ای است که باید در رابطه با نوع مصرف آن تصمیم گیری کند.
رییس شورای اسلامی شهر سمیرم سپس درباره ساماندهی و مرمت آرامستان و کشتارگاه این شهر گفت: احداث سردخانه در محل آرامستان مصوب شده اما مشکلاتی دارد که به دنبال حل و فصل آنها هستیم.
حسن شهبازی بیان داشت: ساماندهی آرامستان نیازمند اعتبار و بودجه است که در توان شهرداری سمیرم نیست اما قرار است فرد نیکوکاری ببه منظور اجرای این طرح به شهرداری کمک کند.
وی با اشاره به قول کمک هفت هزار میلیون ریالی این نیکوکار ادامه داد: نظر وی ساخت سالن و سوله ای برای برپایی مراسم های چهلم و ترحیم جان باختگان است اما شورای شهر و شهرداری نظر دیگری دارند و قصد دارند از کمک این فرد خیر در بخش دیگری از طرح ساماندهی آرامستان که اولویت بالاتری دارد، بهره ببرند.
وی در خصوص احداث و نصب اتاق پیش سرد کشتارگاه گفت: کار احداث این اتاق 40 درصد پیشرفت داشته اما به دلیل مشکلات مالی نیمه کاره مانده است.
شهبازی افزود: طبق قرارداد قبلی و با توجه به قیمت های سابق، قرارداد با پیمانکار این طرح باید روزآمد شده و با توجه به نوسان قیمت ها 50 درصد بر نرخ قبلی افزوده شود تا شاهد نصب اتاق پیش سرد باشیم اما اعتباری برای هزینه کردن نداریم.
فرماندار سمیرم با بیان اینکه انتقادها از وضعیت آرامستان باغ رضوان این شهر زیاد است از شهرداری خواست اجرای طرح جابجایی و جانمایی محل جدید این مجموعه برای شهر سمیرم را با فوریت دنبال کند.
محمدرضا عسگریان همچنین تکمیل نشدن جاده سلامت در محل آبشار سمیرم را یادآور شد و افزود: طبق گزارش شهرداری و راه و شهرسازی، افزون بر 22 میلیارد ریال اعتبار سال گذشته این طرح هزینه شده و پولی برای ادامه کار ندارند.
وی گفت: این موضوع را با مدیران راه و شهرسازی مطرح و تکمیل طرح جاده سلامت به دلیل موقعیت خوب گردشگری و تردد زیاد خودرویی و انسانی در سال جاری را دنبال می کند.
بخش بهداشت و درمان سمیرم دارای 36 خانه بهداشت، 6 پایگاه سلامت روستایی، شش پایگاه اورژانس 115 و یک بیمارستان 86 تخت خوابی(بیمارستان سیدالشهدا) است.
سمیرم با افزون بر 100 هزار جمعیت عشایری و ثابت در 160 کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.
/6026/7147

http://www.sepahannews.ir/fa/News/97274/20-هزار-سمیرمی-فشار-خون-دارند
بستن   چاپ