پیام سپاهان
احتمال افزایش 30 درصدی نرخ نان نانوایان صنعتی
چهارشنبه 28 فروردین 1398 - 11:04:57 AM
ایسنا
پیام سپاهان- محمدرضا خواجه در خصوص حذف یارانه نان صنعتی و دلایل آن، اظهار کرد: حذف یارانه نان صنعتی به دلیل مشکلات ناشی از افزایش نرخ دلار و جهش قیمت آرد در کشور است.

وی افزود: متأسفانه دولت در این شرایط ناچار شد، یارانه آرد نانوایی‌های صنعتی را به عنوان تولیدکننده انواع نان‌های حجیم و نیمه حجیم حذف کند.

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان با اشاره به سه نرخ آرد در کشور، اظهار کرد: آرد سوبسید دار کیسه‌ای 33 هزار تومان، آرد نیمه‌دولتی کیسه‌ای 46 هزار تومان (تا پیش از این آزاد بود)، همچنین آرد کامل کیسه‌ای 100 هزار تومان که تا چند روز پیش کیسه‌ای 60 هزار تومان فروخته می‌شد.

وی با بیان اینکه به دلیل صادرات آرد توسط دلالان به‌ صورت قاچاق، در کشور با کمبود آرد مواجه هستیم، گفت: کمبود عرضه و افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت آرد می‌شود.

خواجه با بیان اینکه تا چند روز پیش آرد دولتی سهمیه‌بندی بود، اما اکنون آرد نانوایان آزادپز نیز سهمیه‌بندی شده است، افزود: دلیل سهمیه‌بندی نان این است که دولت از تأمین آرد موردنیاز تمام نانوایان ناتوان است.

وی با تأکید بر اینکه مصرف آرد تولیدکنندگان نان صنعتی بالا است، اظهار کرد: به عنوان مثال سهمیه آرد یکی از مجتمع‌های نان صنعتی در اصفهان از 3000 کیسه به 700 کیسه کاهش یافته است، بنابراین این نانوایان ناچارند کمبود آرد خود را از بازار آزاد جبران کنند.

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان یادآور شد: نرخ آرد در بازار آزاد که تا چند روز پیش 46 هزار تومان بود، اکنون به بیش از 80 هزار تومان افزایش یافته است، در این شرایط نانوایان آزاد پر نیز با محدودیت تأمین آرد مواجه شده‌اند.

وی در خصوص افزایش نرخ نان‌های صنعتی به دلیل حذف یارانه نان، افزود: تولید نان تابع متغیرهایی همچون هزینه‌های جاری و پرسنلی است و سهم آرد در تولید نان تنها 30 درصد است، بنابراین در این شرایط نرخ نان‌های صنعتی تا حدود 30 درصد گران خواهد شد.

خواجه درباره افزایش نرخ نان‌های معمولی نیز، گفت: دولت قصدی برای افزایش نرخ نان ندارد، اما احتمال می‌رود نانوایان آزادپز نرخ نان خود را در نیمه دوم امسال افزایش دهند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/94916/احتمال-افزایش-30-درصدی-نرخ-نان-نانوایان-صنعتی
بستن   چاپ