پیام سپاهان
اجاره فصلی واحدهای صنفی عامل برخی تخلفات در نوروز
دوشنبه 19 فروردين 1398 - 23:57:19
پیام سپاهان - اصفهان در نوروز امسال روزهای پر گردشگری را تجربه کرد و میزبان تعداد قابل‌توجهی مسافر از نقاط مختلف کشور بود. در این میان مسئله تعیین قیمت برخی از کالاها همچون صنایع‌دستی و گز که به عنوان سوغات اصفهان قلمداد می‌شوند، بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفت. از سوی دیگر قیمت مواد خوراکی مانند میوه، سبزیجات و گوشت در این ایام با فراز و نشیب‌هایی مواجه بود. این مسائل بیش از هر زمان دیگری بر اهمیت بازرسی بازارها و رسیدگی به تخلفات کاسب‌ها و فروشندگان می‌افزاید. 
مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، درباره طرح رسیدگی به وضعیت بازارها در ایام تعطیلات نوروز، اظهار کرد: طرح رسیدگی به بازارها از یکم بهمن ماه 97 آغاز و تا 16 فروردین امسال ادامه یافت.
جواد محمدی فشارکی افزود: در این مدت 64 هزار و 217 بازرسی انجام و 2 هزار و 178 پرونده تشکیل و برای تعزیرات حکومتی ارسال شد.
وی تأکید کرد: ارزش ریالی این پرونده‌ها درمجموع 25 میلیارد و 882 میلیون و 903 هزار و 377 ریال است، همچنین بیشترین تخلفات در ابتدا مربوط به عدم درج قیمت و سپس به گران‌فروشی اختصاص داشت.
مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان با بیان اینکه نمی‌توان تعیین کرد که کدام واحد صنفی بیشترین تخلف را داشته است، اظهار کرد: این کار منطقی به نظر نمی‌رسد، چراکه ممکن است صنفی هزار عضو و صنفی دیگر 200 عضو داشته باشد.
وی با اشاره به دریافت گزارش‌های مردمی درباره تخلفات نیز، گفت: در این مدت 472 مورد گزارش مردمی به صورت تلفنی یا حضوری داده شد که از میان آنها 139 مورد منجر به تشکیل پرونده و ارسال به تعزیرات حکومتی شد، همچنین 205 پرونده مختومه شده است.
محمدی یادآور شد: تعداد پرونده‌های ارسالی در تعطیلات نوروز در مجموع 29 درصد نسبت به ایام مشابه در سال‌های قبل افزایش یافته است.
وی در خصوص بررسی تخلفات بازار سبزیجات، میوه، مرغ گوشت و ... نیز، اظهار کرد: با توجه توزیع میوه‌های تنظیم بازاری در ایام قبل نوروز، قیمت میوه نسبتاً فروکش کرد و نرخ‌ها حدوداً متعادل شد و این مسئله باعث شد تا گزارش گران‌فروشی کمتری در بازار میوه داشته باشیم.
مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان از اعتماد دولت به اصناف برای نخستین بار خبر داد و گفت: امسال دولت برای نخستین بار به اصناف اعتماد کرد و مسئولیت تقسیم گوشت‌های تنظیم بازاری را، بر عهده آنها گذاشت.
وی تصریح کرد: همیشه گوشت‌های تنظیم بازار به شرکت تعاونی‌ها و فروشگاه‌های رفاه و کوثر واگذار می‌شد که در عمل شاهد کاهش قیمت در بازار نمی‌شدیم، اما با توزیع گوشت‌های تنظیم بازاری از سوی اصناف، در آستانه نوروز 98، قیمت‌ها دیگر افزایش نیافت.
محمدی تأکید کرد: قبل از نوروز، پیش‌بینی بر این بود که هر کیلو گوشت قرمز به 150 هزار تومان برسد، اما این مسئله مانع افزایش قیمت گوشت و حتی ثبات نرخ آن شد.
وی بازار فروش صنایع‌دستی در تعطیلات نوروز را به دلیل ایجاد رقابت شدید میان واحدهای صنفی خالی از هرگونه تخلف و گران‌فروشی دانست و گفت: در صنایع‌دستی گران‌فروشی نداشتیم، چراکه بازار شدیداً رقابتی بود.
مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان ادامه داد: تلاش کردیم تا واحدهای فروش صنایع‌دستی صرفاً در حوزه درج قیمت، به رعایت قانون ملزم شوند.
وی همچنین از پلمب هشت واحد صنفی گز خبر داد و تصریح کرد: متأسفانه هرساله پیش از ایام نوروز، برخی افراد مغازه‌هایشان را به مدت 20 روزه یا یک ماه، با بهای بسیار بالا اجاره می‌دهند. این واحدها نیز بدون برخورداری از هیچ تخصصی، تنها برای کسب سود، گزهای بدون کیفیت و تقلبی را در بازار عرضه می‌کنند که منجر به شکایات متعددی می‌شود.
محمدی در خصوص تخلفات بازار آجیل، گفت: بازار آجیل امسال از استقبال خوبی از سوی مردم مواجه نشد و رونق چندانی نداشت، بنابراین واحدهای صنفی سعی کردند، محصول خود را با پایین‌ترین میزان سود برای فروش، عرضه کنند.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/94750/اجاره-فصلی-واحدهای-صنفی-عامل-برخی-تخلفات-در-نوروز
بستن   چاپ