پیام سپاهان
تاکنون بخشی از تالاب گاوخونی آبگیری شد
يکشنبه 18 فروردين 1398 - 19:53:01
پیام سپاهان - اصفهان- دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه گفت: بر اساس آخرین پایش وضعیت تالاب گاوخونی در 16 فروردین تاکنون پنج درصد از 47 هزار هکتار وسعت آن آبگیری شده است.
رضا خلیلی ورزنه روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پس از 15 سال بخشی از حقابه زیست محیطی تالاب بین المللی گاوخونی از زاینده رود تامین شد اما هنوز احیا نشده است.
وی تاکید کرد: زمانی می توان گفت تالاب احیا شده است که دست کم نیمی از آن، آبگیری شده باشد و تنوع گیاهی و جانوری افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، در روزهای پایانی سال گذشته خروجی سد زاینده رود به میزان 10 متر مکعب بر ثانیه جهت تامین حقابه زیست محیطی این حوضه آبریز و تالاب بین المللی گاوخونی افزایش یافت و این آب همراه با روان آب های بارش های روزهای اخیر هشتم فروردین به تالاب رسید.
خلیلی با بیان اینکه امسال تالاب گاوخونی به دلیل ورود آب زاینده رود و بارندگی های فروردین، لَب تَر کرد و زمان مرگش به تاخیر افتاد، تصریح کرد: آبی که در زمان حاضر در تالاب جمع شده بیشتر در بخش دلتا در ضلع شمالی است.
وی خاطرنشان کرد: هنوز بخش هایی از این تالاب بویژه در ضلع غربی بصورت نمکزار است.
این فعال زیست محیطی با بیان اینکه آب زاینده رود در روزهای نخستین فروردین امسال پس از 15 سال با حجم هفت تا 10 متر مکعب به تالاب رسید، اضافه کرد: پس از آن حجم ورودی آب بدلیل باز شدن برخی از کانال ها و آبراه های کشاورزی و برداشت های صورت گرفته در مسیر شرق اصفهان، کاهش یافت.
خلیلی با اشاره به اینکه حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی در هر سال 176 میلیون متر مکعب است، گفت: برای تحقق این میزان روزانه باید بطور متوسط پنج میلیون متر مکعب آب وارد این تالاب شود درحالی که در زمان حاضر بنظر می آید دبی ورودی آب به تالاب حدود سه متر مکعب بر ثانیه است.
وی با بیان این که احتمال کاهش دبی آب ورودی به تالاب تا یک ماه آینده وجود دارد، افزود: برای تامین حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی باید جلوی برداشت های غیر مجاز در مسیر آن گرفته شود و افزایش حجم آب ورودی از زاینده رود در ماه های مناسب مانند آذر و دی و زمانی که نیاز آبی برای کشاورزی وجود ندارد، صورت گیرد.
خلیلی با تاکید بر ظرفیت گردشگری تالاب گاوخونی، اظهارداشت: از زمانی که آب زاینده رود به تالاب رسید، تعداد زیادی از مردم بویژه گردشگران از نقاط مختلف و استان های همجوار به این مکان آمدند.
وی اضافه کرد: لازم است برای رفاه گردشگرانی که به تالاب گاوخونی سفر می کنند، امکانات مناسب، تامین و راه های دسترسی به آن، بهسازی شود.
خبرنگار ایرنا برای پیگیری آخرین وضعیت تالاب گاوخونی با مسوولان سازمان حفاظت از محیط زیست اصفهان تماس گرفت اما اعلام شد که گزارش نهایی درباره آن پس از پایش از محل، ارائه می شود.
فروردین امسال با هدایت سیلاب و روان آب بارش های اخیر به رودخانه و ورود آب زاینده رود با حجم 10 متر مکعب بر ثانیه به تالاب بین المللی گاوخونی، این تالاب پس از 15 سال شروع به آبگیری کرد.
یک عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اصفهان گفت: تالاب گاوخونی اصفهان برای سیراب شدن به حدود 300 میلیون متر مکعب آب نیاز دارد یعنی زمانی که ارتفاع آب در این اکوسیستم طبیعی تقریبی یک متر باشد به کارکرد واقعی اش می رسد.
ناصر حاجیان به ایرنا افزود : تاکنون کمتر از 10 میلیون متر مکعب آب به عرصه های تالاب بین المللی گاوخونی رسید در حالی که باید سطح آب به بیش از این میزان برسد.
گاوخونی یکی از 19 تالاب بین المللی ایران است که در کنوانسیون رامسر در سال 1975 به ثبت رسیده است.
تالاب گاوخونی دارای وسعتی حدود 476 کیلومتر مربع است و در انتهای مسیر رودخانه زاینده رود در فاصله 140 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان و 30 کیلومتری شهر ورزنه قرار دارد.
کاهش تبعات تغییرات آب و هوایی، تصفیه پساب های جاری شده در زاینده رود، پرکردن سفره های آب زیرزمینی، جلوگیری از سیلاب، گردشگری و مباحث فرهنگی، تثبیت شن های روان و گنجینه متنوع زیستی و ژنتیکی از جمله ارزش ها و کارکردهای تالاب گاوخونی است.
3011/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/94660/تاکنون-بخشی-از-تالاب-گاوخونی-آبگیری-شد
بستن   چاپ