پیام سپاهان
استاندار اصفهان:
سلامت مردم در گرو تامین مواد غذایی با کیفیت است
پنجشنبه 22 آذر 1397 - 19:37:09
پیام سپاهان - اصفهان- استاندار اصفهان با بیان اینکه باید مواد غذایی با کیفیت و سلامت غذایی بیشتر در دسترس مصرف کنندگان قرار بگیرد، گفت: باید اقداماتی فراهم شود تا سلامت مردم تامین شود.
به گزارش ایرنا، عباس رضایی روز پنجشنبه در شست و نهمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی افزود: استانداری به عنوان هماهنگ کننده و ناظر میان دستگاه های اجرایی نمی تواند نسبت به مسائل و مشکلات بی تفاوت باشد.
وی اظهارداشت : فرهنگ نظام جامع سلامت و سبد غذایی مصرفی خانوار یکی از مصوبات امروز این جلسه بود که بین بخش دولتی از جمله جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی و دیگر نهادها با بخش خصوصی و اصناف تعاملی انجام شد تا سلامت سبد غذایی مردم استان بیشتر فراهم شود.
استاندار اصفهان ادامه داد: امروز در رابطه با سبد غذایی و سلامت بیشتر اهالی استان و کشور که از تولیدات کشاورزی این استان استفاده می کنند، تصمیم گیری شد تا در این محصولات کشاورزی از سموم کمتر و حساب شده استفاده شود.
وی تصریح کرد: جلسه شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت می تواند تعامل و ارتباط طرفین را مستحکم و باعث ایجاد همدلی و هماهنگی میان این دو نهاد شود.
رضایی بیان کرد: وضعیت دولت در این خصوص به عنوان ناظر تعریف شده است و در صورت اعمال نظارت توسط دولت بسیاری از مسائل و مشکلات حل و فصل می شود.
وی ادامه داد: خوشبختانه برای نظارت بر قوانین و مقررات دولتی ضوابطی تعیین شده است که یکی از این موارد برگزاری جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در استان ها و جمع بندی مصوبات است.
** 2.5 هکتار از مزارع استان به دلیل آلودگی امحا شدند
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: جلوگیری از آبیاری محصولات کشاورزی با پساب با همکاری واحد بهداشت و سازمان های ذیربط و نمونه گیری از محصولات کشاورزی و زمین های زراعی در دستور کار قرار دارد.
طاهره چنگیز گفت: 2.5 هکتار از مزارع استان در سال جاری طبق نظر اخطاریه های بهداشتی و کارگروه ایمنی فاضلاب امحا شدند.
وی با بیان اینکه پساب تصفیه شده از 2 تصفیه خانه اصفهان کیفیت یکسانی نداشته و در مواردی هم نامناسب است، ادامه داد: این اقدام مستلزم نظارت جدی دستگاه ها و همکاری آب و فاضلاب است اما باید به این نکته اشاره کرد که در تصفیه کامل فاضلاب با مشکل مواجه هستیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه اطمینان از سلامت محصولات کشاورزی از نظر سموم در کارگروه سلامت پیگیری می شود، بیان کرد: همچنین این موضوع در قالب مصوبه ملی شورای امنیت غذایی پیگیری و اعتباری در راستای آزمایش محصولات از لحاظ مواد آلاینده در نظر گرفته می شود.
وی اضافه کرد : اطمینان مصرف مواد غذایی حدود 80 درصد از محصولات کشاورزی این استان قابل قبول است که چالش این موضوع نشانه دار نبودن محصولات است.
چنگیز با اشاره به اینکه مزارع و محصولات کشاورزی باید شناسنامه دار شوند، ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات جمع آوری محصولات کشاورزی از زمین های خُرد، شناسنامه دار نیستند و در صورت ناسالم بودن محصول نمی توان مزرعه آلوده را ردیابی کرد.
وی، آموزش و برنامه های متعدد برای آگاهی کشاورزان را الزامی دانست و افزود: ارزش غذایی محصولات باید جز آموزش ها گنجانده و در مراکز جامع سلامت شهری توسط کارشناسان تغذیه آموزش چهره به چهره به افراد داده شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه طرح جامع سلامت کشاورزی پیگیری شده اما تا اجرا فاصله دارد، اظهارداشت: شناسنامه دار شدن و نظارت بر فروشگاه های فروشنده سموم کشاورزی 2 گلوگاه مهم است که با همکاری سازمان های ذیربط در راستای طرح جامع باید اجرا شود.
9913/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/79796/سلامت-مردم-در-گرو-تامین-مواد-غذایی-با-کیفیت-است
بستن   چاپ