پیام سپاهان
حضور پررنگ شهرستان‌ها در سی و پنجمین دوره جشنواره تئاتر اصفهان
سه شنبه 9 آبان 1402 - 9:05:15 AM
ایسنا

پیام سپاهان- جواد ایزددوست در گفت‌وگو با ایسنا و با بیان اینکه علاقه‌مندان سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان اصفهان کمتر از یک ماه برای ثبت آثار خود در سامانه ایران تئاتر صفحه اصفهان و اعلام آمادگی برای بخش حضوری و غیرحضوری (فیلم) فرصت داشتند، اظهار کرد: برای اولین بار تعداد قابل توجهی آثار به دبیرخانه جشنواره رسیده که جزو نادرترین اتفاقات تئاتری استان اصفهان بوده است. امسال 59 اثر در بخش خیابانی و 42 اثر در بخش صحنه‌ای به دبیرخانه جشنواره تئاتر استان رسیده که در 34 دوره قبلی این جشنواره چنین آماری بی‌سابقه بوده و ما حتی در کل کشور هم شاهد چنین آماری نیستیم؛ این آمار نشان‌دهنده استقبال گروه‌های نمایشی در هر دو شاخه صحنه‌ای و خیابانی است که متقاضی حضور در این جشنواره بودند.

او با اشاره به کیفیت آثار جشنواره‌ی سی و پنجم افزود: در این دوره از جشنواره، نقش شهرستان‌ها نسبت به سال‌های گذشته پررنگ‌تر و حضور گروه‌های شهرستانی در این جشنواره نیز ازنظر تعداد و انتخاب آثار بی‌سابقه بوده است. همیشه شهرستان‌های استان اصفهان از این موقعیت محروم بوده و در خصوص اینکه همه آثار شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر استانی از اصفهان هستند اعتراض خود را به مسئولین اداره کل فرهنگ و ارشاد اعلام کرده‌اند. خوشبختانه در این دوره از جشنواره تعداد زیادی آثار شهرستان‌ها به دبیرخانه رسیده و تعداد قابل‌توجهی نیز به مرحله اصلی جشنواره راه پیداکرده‌اند.

دبیر اجرایی سی و پنجمین دوره از جشنواره تئاتر استان اصفهان با اشاره به صحبت‌های دونفر از اعضای هیئت انتخابی بخش صحنه‌ای و خیابانی که در روزنامه اصفهان امروز بیان کرده‌اند که امسال ضعیف‌ترین دوره جشنواره در حال برگزاری است، بیان کرد: من به‌عنوان دبیر اجرایی جشنواره این مورد را کاملاً رد می‌کنم؛ ضمن اینکه برای انتخاب، معرفی و جمع‌بندی آثار، زمان زیادی صرف شده و کیفیت آثار به‌اندازه‌ای بالا بود که اگرچه ستاد جشنواره در بخش خیابانی در نظر داشت 12 اثر خیابانی را انتخاب کند، اما به درخواست هیئت انتخاب بخش خیابانی و تأیید شورای سیاستگذاری جشنواره، این 12 اثر تبدیل به 20 اثر شد.

ایزددوست ادامه داد: ما شاهد این بودیم که در دوره سی و چهارم و مخصوصاً سی و سوم جشنواره که احسان جانمی دبیر اجرایی جشنواره بود، آثار با شرایط بسیار بدی دریافت شد و تعداد آثار ارسال‌شده به دبیرخانه جشنواره حتی به 10 اثر هم نرسیده بود که نهایتاً از بین آن‌ها 7 اثر به جشنواره راه پیدا کردند. لازم به ذکر است که کیفیت آثار در جشنواره، در اختیار دبیرخانه جشنواره نیست و این آثار، آثاری است که در طول سال تولیدشده و هیئت و شورای نظارت بر نمایش استان نیز آن‌ها را تائید کرده و نهایتاً در سالن‌های سطح استان نمایش خود را اجرا می‌کنند.

او یادآور شد: دبیرخانه جشنواره تئاتر استان وظیفه تولید آثار باکیفیت را ندارد و این آثار پس از تولید توسط دبیرخانه جشنواره، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن نمایش، صرفاً در قالب جشنواره ارزیابی شده و دبیرخانه در بخش کیفیت آثار نقش چندان تعیین‌کننده‌ای ندارد. به نظر من آن دو نفر قضاوت زودهنگام کرده و فکر می‌کنم این مصاحبه روز اول یا دوم جشنواره انجام‌شده که هنوز آثار، دیده و جمع‌بندی نشده بوده است و مصاحبه و اعلام نظر قطعی در آن برهه زمانی درست نبود و بهتر بود که پس از اتمام بازبینی و جمع‌بندی آثار، نتیجه رسانه‌ای می‌شد.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/788061/حضور-پررنگ-شهرستان‌ها-در-سی-و-پنجمین-دوره-جشنواره-تئاتر-اصفهان
بستن   چاپ