پیام سپاهان
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی اصفهان:
کمتر از 9 متر مکعب آب در ثانیه از سد سهم آب شرب مردم اصفهان است
چهارشنبه 30 خرداد 1397 - 10:36:53 AM
مهر
سپاهان نیوز - اصفهان- دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت: کمتر از 9 متر مکعب آب در ثانیه از سد زاینده رود وارد تصفیه خانه بابا شیخ علی و برای شرب مردم اصفهان استفاده می شود.

اسفندیار امینی  اظهار داشت: 22 مترمکعب در ثانیه آب از سد زاینده رود خارج می شود که تنها کمتر از 9 مترمکعب در ثانیه برای شرب اصفهان بزرگ به تصفیه خانه باباشیخ علی می رسد.
وی بیان داشت: یعنی تکلیف معادل 13 متر مکعب آب در این میان مشخص نیست.
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان بیان داشت: حداقل سه مترمکعب هم آب ورودی بین حوضه ای وجود دارد یعنی در محدوده سد زاینده رود تا چم آسمان معادل 16 متر مکعب در ثانیه آب برداشت می‌شود.
هر ثانیه 23.5 مترمکعب آب به صورت غیرمجاز از زاینده رود برداشت می شود
وی با اشاره به اینکه در بالادست هم 10 متر مکعب در ثانیه برداشت غیر مجاز آب داریم، ادامه داد: امسال طبق مصوبه جلسه پانزدهم شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود که با امضای وزیر نیرو ابلاغ شد، باغداران دو استان اصفهان و چهار محال بختیاری معادل 6.5 میلیون متر مکعب آب در ماه باید برداشت کنند.
امینی ادامه داد: با این حساب حدود 23.5 مترمکعب در ثانیه آب اضافه به صورت غیر مجاز برداشت می شود.
وی گفت: در کنار برداشت حدود 2.5 مترمکعب آب مجاز، 23.5 مترمکعب آب غیر مجاز هم برداشت می شود.
سه روز قطعی آب شرب در شرق اصفهان
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی اصفهان گفت: در حال حاضر زراعت و باغات حوضه زاینده رود در پایین دست چم آسمان تا تالاب و محیط زیست که حقابه داران اصلی زاینده رودند از حق خود محروم اند و متاسفانه شرب استان هم دچار مشکل شده و به خصوص در روستاها و به طور اخص در شرق اصفهان گاهی سه روز آب شرب قطع شده و این ایام مردم منطقه مشکلات جدی شرب، مصارف بهداشتی، خانگی و تامین آب مورد نیاز دام و طیور دارند.
وی بیان داشت: شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی تقاضای اعتبار حدو 100 میلیارد تومانی برای حفر 70 حلقه چاه جدید کرده تا مشکل شرب را حل کند و جهاد کشاورزی هم درخواست اعتبار 116 میلیارد تومانی کرده که 350 حلقه چاه اجاره و مشکل باغات حل شود.
امینی بیان داشت: شرکت آب و فاضلاب اخیرا چاه هایی که مجاور رودخانه در شرق اصفهان است و از پساب فاضلاب که در بستر رودخانه رها شده، را برای اتصال به شرب خانگی روستاها انتخاب کرده است و چاه هایی هم که در سایر مناطق انتخاب کرده وضع بهتری ندارد.
با صرف اعتبار 220 میلیارد تومانی تنها 2.5 مترمکعب آب در ثانیه به دست می آید
وی بیان داشت: اگر اعتبار درخواستی حدود 220 میلیارد تومانی کاملا تامین شود و 250 حلقه چاه در حوضه زاینده رود حفر و تجهیز شود و همه آنها هم آبدهی حداقل 10 لیتر در ثانیه داشته باشد و ظرف یک هفته تماما وارد مدار شرب و نجات باغات شود، در نهایت معادل 2.5 مترمکعب در ثانیه آب به دست می آید که حدود یک دهم برداشت های غیر مجاز است.
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی اصفهان ادامه داد: اگر پیشنهاد صنف کشاورزی مبنی بر جلوگیری از برداشت های غیر مجاز و حذف موانع بستر رودخانه اجرایی می شد، حداقل پنج مترمکعب از این 23.5 مترمکعب آب مهار می شد که هم شرب و بهداشت مردم با آب سالم و پایدار و زودهنگام تامین شود و هم با جریان آب در بستر زاینده رود چاه های حریمی آن تغذیه شود تا مشکل باغات و احشام هم تا حدودی حل شود.
وی گفت: چرا باید امروز حدود 26 مترمکعب در ثانیه آب قابل شرب رودخانه برای کشت هلو، بادام و صیفی جات بالادست استفاده شود و در مقابل شرب مردم قطع یا کم شود و با آب مشکوک به فاضلاب تامین شود.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/38148/کمتر-از-9-متر-مکعب-آب-در-ثانیه-از-سد-سهم-آب-شرب-مردم-اصفهان-است
بستن   چاپ