پیام سپاهان
یک استاد علوم سیاسی:
حصول توافقی که بحران کره شمالی را ریشه‌ای حل کند بعید است
سه شنبه 4 ارديبهشت 1397 - 08:57:45
سپاهان نیوز - یک استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: کره شمالی بعید است پای قراردادی را امضا کند که خلع سلاح کامل اتمی و موشکی شود و بعد منتظر امتیازات هر لحظه شکننده و تاریک آمریکا و غرب شود چراکه در گذشته چنین تجربه‌ای برای کره شمالی خروجی عملی نیاورده است.
محمدعلی بصیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان در خصوص تصمیم رهبر کره شمالی مبنی بر تعلیق برنامه‌های هسته‌ای و موشکی، اظهار کرد: موضوع تعلیق برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی و توافق میان آمریکا و این کشور چند بار حاصل شد، اما آمریکایی‌ها به قول‌های خود پایبند نماندند و به همین دلیل کره شمالی باز هم به آزمایشات هسته‌ای خود روی آورد و تمام برنامه‌هایش را از سر گرفت.
وی افزود: هم‌اکنون نیز این ذهنیت وجود دارد و فقط فرق این دوره این است که رییس جمهور آمریکا در گذشته دموکرات بود و امروز جمهوری‌خواه است که نشان داده است که در تعهدات بین‌المللی قانون‌شکنی می‌کند. به همین دلیل توافقی که بتواند بحران کره شمالی را ریشه‌ای حل کند بعید است.
این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، تصریح کرد: احتمال دارد که در مذاکرات کره شمالی با حفظ توان اتمی و موشکی خود تعهداتی را بپذیرد که حمله پیش دستانه یا حرکت اول را انجام ندهد و تضمین‌هایی دهد و متقابلاً امتیازاتی را آمریکا در حوزه‌های سرمایه‌گذاری خارجی به کره شمالی دهد و برخی تحریم‌ها را بردارد.
بصیری گفت: بنابراین کره شمالی بعید است پای قراردادی را امضا کند که خلع سلاح کامل اتمی و موشکی شود و بعد منتظر امتیازات هر لحظه شکننده و تاریک آمریکا و غرب شود چراکه در گذشته چنین تجربه‌ای برای کره شمالی خروجی عملی نیاورده است. آمریکایی‌ها و غربی‌ها برایشان تضمین کره شمالی مهم است تا خطر اتمی و موشکی این کشور عملیاتی نشود.
وی افزود: کره شمالی تجربه عراق و لیبی را دارد و به خوبی می‌داند که صدام و معمر قذافی همه‌چیز خود را تقدیم غرب کردند به امید امتیازات بلند مدت و عدم دخالت غرب. چنین وضعی را کره شمالی دیده است و نمی‌خواهد چنین اشتباهی را تکرار کند و به احتمال قوی نکات جدیدی در مذاکرات مطرح خواهد شد و توافقاتی حاصل خواهد شد. به هر حال امتیازهای حداقلی هم برای کره شمالی مطلوب محسوب می‌شود.
این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، خاطرنشان کرد: مذاکرات مخفیانه در سطح معاونان دو کشور شده است تا به تدریج توافقاتی میان سران حاصل شود چراکه رایزنی‌های عملی برای ملاقات دونالد ترامپ و رهبر کره شمالی انجام شده است. ممکن است نتیجه مذاکرات تضمین امنیت در شبه جزیره کره باشد تا از بروز جنگ جلوگیری کند.
بصیری گفت: چین وروسیه از دهه 50 میلادی در جریان مسائل کره شمالی هستند و امتیاز دادن کره شمالی به غرب به مراتب سخت‌تر از گذشته شده است این دو کشور مشاوران ارشد کره شمالی هستند و بعید است برای غرب این مذاکرات دستاوردهای مثبتی را به بار آورد.
کد خبرنگار:13040
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/29807/حصول-توافقی-که-بحران-کره-شمالی-را-ریشه‌ای-حل-کند-بعید-است
بستن   چاپ