پیام سپاهان
رییس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل محیط زیست
خودروهای سنگین عامل بیشترین آلودگی هوای اصفهان هستند
پنجشنبه 2 بهمن 1399 - 07:08:30
پیام سپاهان - اصفهان- رییس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: بیشترین تولید ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در بخش حمل و نقل به عنوان مهمترین شاخصه‌ آلودگی هوای کلانشهر اصفهان مربوط به تردد کامیون‌ها، تریلرها و اتوبوس‌هاست.

بابک صادقیان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اصفهان رتبه اول مصرف گازوئیل را در کشور دارد افزود: بخشی از گازوئیل در صنعت استان مصرف می‌شود و بخش عمده ای از آنها توسط کامیون‌ها و اتوبوس‌ها به این صنایع سرویس ارائه می‌کنند.
وی ادامه داد: استانداردهای ارائه شده در حوزه حمل و نقل قابل قبول نیست و حمل و نقل استان اصفهان به روز رسانی نشده است.
به گفته وی سوخت و گازوئیل یورو چهار توزیع می‌شود اما بخش زیادی از اتوبوس‌های فعال یورو 2 هستند و تعداد کمی از آنها یورو سه یا چهار هستند.
رییس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان اظهار داشت: بر اساس آمار 38 درصد کامیون‌ها و تریلرهای استان اصفهان فرسوده است که حتی با دریافت سوخت استاندارد، راندمان مناسب ندارند و آلودگی ایجاد می کنند.
وی خاطرنشان کرد: اتوبوس های گازوئیلی فعال در کلانشهر اصفهان سهمیه سوخت یورو چهار دریافت می‌کنند اما با توجه به اینکه موتور آنها به روز نیست، راندمان بالایی ندارند.
صادقیان اضافه کرد: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در 2 سال گذشته با مشکل جدی مواجه شد به طوری که شرکت اتوبوسرانی بر اساس آمار یک هزار و 200 دستگاه اتوبوس دارد که چند سال گذشته تعدادی از اینها گازسوز شدند اما در زمانحاضر به دلیل مشکلات فنی موتورهای گازسوز با مشکل مواجه شدند و بطور تقریبی همه از گازوئیل استفاده می کنند.
وی تصریح کرد: اشتباه بزرگ راهبردی که در دهه‌های گذشته انجام شده و اثرات آنرا امروز قابل مشاهده است بارگذاری های صنعتی موجب تمرکز جمعیت، توسعه ناموزون حمل و نقل در استان شده است.
رییس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان یادآور شد: به دلیل افزایش قیمت برای خرید اتوبوس‌های یورو چهار با مشکل اقتصادی مواجه هستیم و با توجه به این مشکلات در 2 سال اخیر نتوانستیم خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم و خودرو جدید جایگزین کنیم.
وی افزود: به دلیل وجود مشکلات اقتصادی در کشور تسهیلاتی در ازای خارج کردن خودروهای فرسوده ارائه نمی‌شود و این طرح هم متوقف شده است.
صادقیان اظهار داشت: وضعیت موتورسیکلت‌های این استان هم بسیار نامناسب است و اغلب آنها غیر استاندارد هستند و هر کدام به اندازه چند خودروی سواری در آلودگی هوا نقش دارند.
وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست در قانون هوای پاک یک نهاد نظارتی و هماهنگ کننده بین بخشی محسوب می شود که بر اساس وظایف محوله از زمان تنظیم و ابلاغ قانون هوای پاک همه وظایف دستگاه های اجرایی احصا شده و بطور جداگانه به آنها ابلاغ شده است.
صادقیان گفت: محیط زیست به عنوان دستگاه نظارتی پیگیری های لازم را در مورد تک تک این موارد انجام داده و گزارش‌های آن برای دستگاه های نظارتی استان و کشور تهیه و ارسال شده است.
به گزارش ایرنا، اصفهان، آلوده‌ترین کلانشهر کشور است و سایر شهرها و مناطق صنعتی این استان نیز همواره با معضل آلودگی هوا بویژه در فصول سرد سال مواجه هستند.
به اعتقاد جمعی از کارشناسان، فعال شدن کانون‌های گرد و غبار، خشک شدن زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی، فعالیت واحدهای صنعتی و تردد خودروهای زیاد از جمله دلایل آلودگی استان اصفهان است.
در کلانشهر اصفهان روزانه 900 هزار دستگاه خودرو تردد می کنند.
برچسب‌ها
سازمان حفاظت محیط زیست اصفهان آلودگی هوا

http://www.sepahannews.ir/fa/News/225692/خودروهای-سنگین-عامل-بیشترین-آلودگی-هوای-اصفهان-هستند
بستن   چاپ