پیام سپاهان
یک کتاب خوب/ سه رنگ؛ غذانوشت‌های سفر ایتالیای منصور ضابطیان
چهارشنبه 1 بهمن 1399 - 00:18:54
پیام سپاهان - آخرین خبر / غذا خوردن در ایتالیا یک مسئله‌ی پیش‌پاافتاده و دم دستی نیست. رد پای آن را حتی می‌توان در مکالمات خصوصی و احوالپرسی‌ها هم پیدا کرد. وقتی دو ایتالیایی به هم می‌رسند بعد از سلام و احوال‌پرسی معمولی، پرسش بعدی‌شان این است:《ناهار چی خوردی؟》و منظورشان واقعا همین است که بدانند طرف مقابل‌شان ناهار چی خورده!
_ "سه‌رنگ" روایت سفری به لطافت طعم پنیر، عطر خوش ریحان و رنگ سرخ گوجه، به مرکز خوشمزه‌ترین غذاهای جهان، یعنی《ایتالیا》است.
_ همراه "منصور ضابطیان" خبرنگارِ جهانگرد، سفر خوشمزه‌ی ایتالیا رو از میلان و خانه‌ی دانشجویان تبریزی شروع می‌کنیم و ترکیب طعم‌های ایران و ایتالیا رو میچشیم. با آنا ماریا "ریزوتو" می‌پزیم و عطر و طعم کشک بادمجان ایرانی رو حسابی به رخ ایتالیایی‌ها می‌کشیم.
_ مقصد بعدی "تورین" چهارمین شهر بزرگ ایتالیا، معروف به شهر چهار رودخانه‌اس. اینجا قصه‌ی تولد نوتلا رو می‌خونیم. به بولنیا می‌ریم و تو کتابفروشی "کوپ آمباشاتوری" که شما رو دلباخته‌ی آشپزی می‌کنه چرخ می‌زنیم، طعم ژلاتوهای ایتالیایی رو مچشیم و چرخی تو دانشگاه کارپیجانی که ساختن بستنی رو آموزش میده، می‌زنیم.
_ از رم به منطقه‌ی سیسیل که مهم‌ترین شهرش، پالرمو هست می‌ریم. جایی که اهالی‌اش معتقدن ایتالیای واقعی اونجاست. این شهر پر از دکه‌های غذاهای خیابونی و جذابه که عطرش تو سطر سطر کتاب پیچیده. توقف کوتاهی تو "سالرنو" می‌کنیم تا به سواحل "آمالفی"، شهری که توش همه چیز با لیمو گره خورده و رنگی از لیمو داره بریم.
_ حالا نوبت "آترانی" شهر کوچکی کنار آمالفیه که افسانه‌ی جذابی داره. به عنوان آخرین مقصد راهی "ناپل" می‌شیم که به نظر نویسنده بیشتر از هر جای دیگه‌ای "ایتالیا"ست.
_ تو دل این روایت‌های شیرین، قصه‌‌‌ی نان فروشی لوئینی، تارتوفوی جذاب، پارمزان عزیز، ماجرای اسپاگتی و پیتزا مارگاریتا رو می‌خونیم و عطر و طعمشون رو حس می‌کنیم.
_ اگر شما هم با این جمله‌ی برنارد شاو موافقید که میگه: هیچ عشقی خالصانه‌تر از عشق به غذا نیست؛ شک نکنید که از خوندن کتاب《سه‌رنگ》حسابی لذت می‌برید‌. و البته دیگه از آشپزی هم بیشتر لذت می‌برید.
_ اگر به این کتاب علاقه داشتید، کتاب"چایِ نعنا: سفرنامه و عکس‌های مراکش" نوشته‌ی "منصور ضابطیان" از نشر "مثلث" را هم دوست خواهید داشت.
عنوان: سه رنگ: غذانوشت‌های سفر ایتالیا
نویسنده: منصور ضابطیان
ناشر: مثلث
سال نشر: چاپ دوم 1399

http://www.sepahannews.ir/fa/News/225186/یک-کتاب-خوب--سه-رنگ؛-غذانوشت‌های-سفر-ایتالیای-منصور-ضابطیان
بستن   چاپ