پیام سپاهان
تولید فرش دستباف در مهاباد 30 درصد افزایش یافت
سه شنبه 30 دي 1399 - 09:49:59
پیام سپاهان - چیا قربانی اقدم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان تولید در قالب سه نوع فرش شامل "تابلو فرش"، "فرش افشار" و "درشت بافت افشان" بافته شده است که به ترتیب 60، 30 و 10 درصد کل تولیدات را شامل می‌شود.
وی اضافه کرد: افزایش نرخ ارز و سود بیشتر در صادرات و افزایش دستمزد بافندگی به علت افزایش قیمت تمام شده فرش باعث شده آمار تولید فرش دستباف در سه ماهه نخست امسال افزایش 30 درصدی داشته است.
رییس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد اظهار داشت: هم‌اکنون بر اساس اقتضای فصلی بیش از سه هزار نفر در حوزه فرش مهاباد فعالیت می‌کنند و یک‌هزار و 900 نفر در این شهرستان زیرپوشش بیمه قالی بافی هستند.
قربانی اقدم بیان کرد: امسال هزار و 100 قالی باف مهابادی با نازل ترین قیمت تحت بیمه تکمیلی درمان قرار گرفتند که از این حیث رتبه نخست استان را در اختیار دارد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون 700 قالی باف تحت پوشش بیمه روستایی قرار گرفتند، گفت: قالی ‌بافان این شهرستان که تاکنون زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی قرار نگرفته‌اند، می‌توانند به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر مراجعه و از مزایای آن برخوردار شوند.
وی یادآور شد: مزایای این بیمه در چند سال اخیر به طور قابل توجهی بیشتر شده و بازنشستگی، مستمری از کارافتادگی، مستمری بازماندگان و نقل و انتقال سوابق بیمه‌ای را شامل می‌شود.
آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های مهم تولید فرش دستبافت در کشور است و سالانه حدود 290 هزار مترمربع انواع فرش در رج‌های مختلف تولید می‌شود؛ شهرستان‌های ارومیه، خوی، بوکان، تکاب و مهاباد دارای بیشترین بافنده فرش در استان است.
شهرستان مهاباد 240 هزار نفر جمعیت دارد.
برچسب‌ها فرش مهاباد آذربایجان غربی

http://www.sepahannews.ir/fa/News/224785/تولید-فرش-دستباف-در-مهاباد-30-درصد-افزایش-یافت
بستن   چاپ