پیام سپاهان
پوزش‌خواهی به ‌سبک کاظم صدیقی
چهارشنبه 24 دي 1399 - 22:41:40
پیام سپاهان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
کاظم صدیقی از اظهاراتش درباره باز شدن چشمان آیت‌الله مصباح‌یزدی هنگام غسل، عذر‌‌خواهی کرد و آن را غیر دقیق خواند. امام جمعه موقت تهران چند روز پیش در یک برنامه صداوسیما گفته بود که «غسال آیت‌الله مصباح روایت کرده که هنگام غسل او، دیده که آیت‌الله مصباح چشمان‌شان را باز کردند، نگاهی مهربانانه‌ای کرد و دوباره چشمانش را بست.» این اظهارات صدیقی روی آنتن تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی مطابق انتظار با واکنش انتقادی گسترده افکار عمومی، بعضی چهره‌های سیاسی و حتی مسوولان و علی‌الخصوص روحانیون مواجه شد؛ روحانیونی که مانند مسیح مهاجری، مدیرمسوول روزنامه جمهوری اسلامی طرح چنین مسائلی را آن‌هم نه در محفلی کوچک که در یک برنامه سیمای جمهوری اسلامی، «خطای راهبری» و دارای «عوارض سنگینی برای این نظام و اسلام» می‌دانستند یا مجید انصاری که به عنوان یکی دیگر از منتقدان جدی طرح چنین روایتی، معتقد بود هر کس چنین چیزی را بشنود، خنده‌اش می‌گیرد و برهمین اساس پرسید: «چطور توقع داریم با پخش این نوع حرف‌های بی‌پایه و اساس جوانان نسبت به دین و روحانیت جذب شوند؟!» این عضو اصلاح‌طلب مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه متاسفانه دینداری جوانان و مردم از ناحیه گفتار و رفتار نسنجیده ما عمامه به سرها به اندازه کافی آسیب دیده، از صدیقی خواهش کرد که با این نوع کشف و کرامات درست کردن‌ها آسیب بیشتر به دین مردم نزده و دین و روحانیت را مضحکه خاص و عام نکنند. ماجرا اما به یک واکنش و دو واکنش و حتی به واکنش به شخص صدیقی ختم نشد. علاوه ‌بر گوینده این جملات، نوک پیکان انتقادات، عملکرد صداوسیما در پخش چنین برنامه‌هایی و البته واکنش مجری برنامه که «عجب»گویان سر به نشانه تایید روایات مطرح شده تکان می‌داد را هم نشانه گرفت. چنانچه مسیح مهاجری مسوولیت این خطای راهبردی را برعهده مسوولان رسانه ملی دانست و تاکید کرد که آنها باید حداقل سه اقدام جدی و قاطع برای جلوگیری از تکرار این قبیل ضایعات به عمل آورند. «استفاده از کارشناسان مطمئن و مسلط بر معارف اسلامی»، «استفاده از مجریانی که با مبانی دینی آشنا باشند و به جای به‌کار بردن کلماتی که نشان‌دهنده تایید خطاهاست، کارشناس خاطی را مورد سوال قرار دهند» و «خودداری رسانه ملی از پخش زنده برنامه‌های حساسی که با اعتقادات مردم سروکار دارند» از جمله اقداماتی بود که مدیرمسوول روزنامه جمهوری در یادداشتی که در واکنش به این برنامه و سخنان صدیقی نوشته بود، به آن اشاره کرده بود. 
دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما هم با مسیح مهاجری هم‌عقیده است؛ محمدحسین صوفی هم «پخش برنامه‌های ضبطی و تولیدی» را راهکاری برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی دانست و به مدارا توضیح داد: «ما قبلا توصیه‌هایی به سازمان صداوسیما کرده‌ایم؛ اول اینکه کمتر برنامه زنده داشته باشند و ترجیحا برنامه‌های گفت‌وگو محور، ضبطی و تولیدی باشد. در این صورت کارشناسان می‌توانند برنامه را ببینند و هرگونه ایراد و اشکالی را اصلاح کنند. چنین برنامه‌هایی ایراد کمتری دارند.» او درست مانند مسیح مهاجری راه‌حل دوم را استفاده از مجریان آموزش‌دیده اعلام کرد: «مجری‌ها باید آموزش لازم را ببینند. صداوسیما باید متناسب با مهمان، موضوع برنامه و فهم و درک مخاطب از مجریان مسلط‌تری استفاده نماید. نکته دیگر اینکه حتما قبل از برنامه باید پروتکل‌ها و قوانین به مهمانان برنامه گفته شود.» دبیر شورای نظارت بر صداوسیما تاکید کرده که با توجه به اینکه صداوسیما یک رسانه ملی و مورد توجه آحاد جامعه، به ویژه جوانان و نخبگان است، باید از هر آنچه سبب خرافه‌پرستی می‌شود، پرهیز کنند و بیشتر بحث‌های علمی و عرفانی مورد تایید بزرگان را به نمایش بگذارد.
این همان نکته‌ای است که کیهان هم برای ورود به بحث پرحاشیه اظهارات صدیقی درباره غسل آیت‌الله مصباح به آن اشاره و تاکید کرده که «مراتب معنوی و درجات عالی آیت‌الله مصباح‌یزدی بسیار برتر از آن است که برای اثبات، به نمونه‌ها و نقل مواردی از این دست نیاز داشته باشد.» حسین شریعتمداری که خود را از «ارادتمندان» به صدیقی می‌نامد، در یادداشت روز گذشته خود نوشت: «نقل ماجرای مورد اشاره بی‌آنکه ایشان (صدیقی) بخواهد نه فقط تکریم و تجلیل از حضرت آیت‌الله مصباح نیست بلکه جفا در حق آن استاد بزرگ و رجل گرانقدر الهی نیز هست، ضمن آنکه جفا به شخصیت خود ایشان هم تلقی می‌شود.»
نهایتا واکنش‌ها به این روایت مطرح شده چنان بالا گرفت و گسترده شد که کاظم صدیقی به ‌‌ناچار، دوشنبه شب در مراسم بزرگداشت آیت‌الله مصباح که در مسجد جامع قلهک برگزار شد، بابت اظهاراتش عذرخواهی کرده و توضیحاتی ارایه کند: «از روح بلند علامه مصباح، خانواده ایشان و مومنین که این سخنان موجب جسارت به آنان شد، با همه وجود عذرخواهی می‌کنم. اولا جا نداشت که من (درباره)کرامت آیت‌الله مصباح چنین چیزی بگویم، ثانیا مطلب دقیق نبود.» امام جمعه موقت تهران در ادامه تاکید کرد که «کرامت آیت‌الله مصباح کتاب‌ها، سخنرانی‌ها، عمل صالح و فرزندان صالح ایشان است. علامه مصباح با آنکه فیلسوف و فقیه بود و شهرت جهانی داشت در برابر نایب امام زمان(عج) خود را همچون سرباز کوچک می‌دید. این ایثارها، ادب‌ها و تواضع‌ها کرامت است.»

http://www.sepahannews.ir/fa/News/222944/پوزش‌خواهی-به-‌سبک-کاظم-صدیقی
بستن   چاپ