پیام سپاهان
خوشنویسی دستاورد عظیم تاریخ است
چهارشنبه 24 دي 1399 - 03:18:21
پیام سپاهان - یکی از سیاستگذاری‌های کمیسیون ملی یونسکو به تحکیم مبانی فرهنگی و هنری کشورهای راه ابریشم برمی‌گردد. حجت‌الله ایوبی در مقام دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو نیز همواره در جست ‌وجوه اشتراکات فرهنگی و هنری ایران و کشورهای راه ابریشم بوده و به این موضوع توجه عمیقی داشته است.
برگزاری ششمین کنفرانس راه ابریشم در سال گذشته که به میزبانی شهر همدان انجام شد، نقطه عطفی بود در تحکیم جایگاه هنر خوشنویسی که در پی آن جشنواره رقص قلم برای گردآمدن خوشنویسان کشورهای راه ابریشم به وجود آمد.
هنر خوشنویسی به‌عنوان ژرف‌ترین هنر در تاریخ بشر همواره نقش مهمی در روابط جغرافیای تمدن دنیا داشته است. کشور ایران مهد هنر خوشنویسی در کشورهای راه ابریشم و کشورهای اسلامی محسوب می‌شود و قرن‌ها آیینه‌داری این هنر شریف را در منطقه داشته و توسط استادان بلند آوازه مطرح با آثاری از خوشنویسی نستعلیق و شکسته نستعلیق سرآمد خوشنویسان کشورهای راه ابریشم بوده است. آثار خوشنویسی نستعلیق و شکسته نستعلیق و نیز آثاری از نسخ و ثلث که کشور ترکیه مدعی آن است، زینت بخش موزه‌های جهان است و به‌عنوان یک ودیعه الهی فصل الخطاب یک کوشش معنوی است که در ویترین فخر و تمدن موزه‌های جهان خود را معرفی می‌کند.
در این میان هنر خوشنویسی به‌عنوان هنر ملی در ایران بیانگر ریشه‌های این ملت در طول تاریخ بود که با ریشه کردن در شعر و غزل و حکمت و سخنان سترگ و نامی شعرایی همچون فردوسی، مولانا، حافظ و سعدی و... بیانگر تمدن و فرهنگ ایران زمین است. برگزاری نمایشگاه رقص قلم از چنین دستاورد عظیم تاریخی که به‌عنوان هنر قدسی شهرت داشته چه در ایران و چه در کشورهای متمدن جاده ابریشم وجوه مشترکی را میان ما ایجاد می‌کند که تعامل خوبی در این مسیر فراهم می‌شود. انجمن خوشنویسان ایران کوشیده است با حفظ دستاوردهای تاریخی خود، نگاه خوبی به هنر ایرانی داشته باشد. چرا که تلاش و کوشش هنرمندان ایرانی آثار خلاقی را در پی داشت که با نمایش این آثار از استادان صاحبنام و جوان جلوه‌ای از شکوه معاصر خوشنویسی ایران را به نمایش بگذارد.
بی‌تردید خوشنویسی یک هنر جهانی است. چرا که همیشه هنر خوشنویسی در مدار کشورهای اسلامی نمی‌چرخد. درجشنواره‌ای که در کشور روسیه برگزار شد 50 کشور دنیا در آن شرکت داشتند که اکثراً لاتین زبان بودند. با گرایش‌های گوناگونی که در گستره خوشنویسی لاتین است. واقعاً یک شکوه خوشنویسی در جهان می‌توان دید. خوشنویسی در تمام کشورهای متمدن دنیا از جایگاه مهمی برخوردار است. حتی کشورهایی که خط الکترونیکی در آن پیشرو است، اما در عرصه هنرخوشنویسی هم پیشگام هستند. بی‌تردید این هنر همیشه در تاریخ موجب استقبال و علاقه کشورها با هنر نوشتار خود است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/222554/خوشنویسی-دستاورد-عظیم-تاریخ-است
بستن   چاپ