پیام سپاهان
پرورش ماهیان خاویاری در دل کویر؛ اصفهان صادرکننده خاویار می‌شود
سه شنبه 23 دي 1399 - 09:40:33
پیام سپاهان - به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ماهیان خاویاری با ارزش‌ترین ماهیانی هستند که بشر تاکنون اقدام به پرورش و صید آن‌ها کرده و همین ارزش بالا موجب صید بی رویه‌ای شده که نسل این ماهیان را با خطر انقراض مواجه کرده است.
هرچند تولید بچه ماهیان خاویاری با هدف رهاسازی به دریا و بازسازی ذخایر طبیعی در کشورمان بیشتر از چهار دهه قدمت دارد، اما پرورش ماهیان خاویاری به منظور تولید گوشت و خاویار از حدود دو دهه پیش آغاز شده است.
اقلیم مناسب، پایین بودن هزینه‌های تولید و نیروی انسانی، وجود دانش فنی و تجربه بالا، همچنین آوازه کشورمان به عنوان تولیدکننده بهترین خاویار جهان سبب شده تا این فعالیت، ارزش اقتصادی فوق العاده‌ای پیدا کند و ایران پس از روسیه دومین عرضه‌کننده خاویار به جهان شناخته شود.

پیام سپاهان

در استان اصفهان پرورش آبزیان از یک دهه پیش سرعت گرفت و از دو سال پیش هم پرورش ماهیان خاویاری آغاز شد. متولیان این صنعت در استان اصفهان تلاش می‌کنند با افزایش تعداد واحد‌های پرورشی، احداث کارخانه‌های فرآوری و نشان سازی تجاری خاویار کمتر شناخته اصفهان را به محصولی صادراتی و درآمدزا تبدیل کنند. اصفهان، یکی از استان‌های پیشرو در پرورش ماهیان خاویاری محمدرضا عباسی مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: استان اصفهان تولیدکننده 10 هزارو 220 تن انواع ماهیان خوراکی در سال و یکی از 10 استان پیشرو در زمینه پرورش ماهیان خاویاری است.
او گفت: مزرعه‌های پرورش ماهیان خاویاری استان در شهرستان‌های کاشان، اصفهان، آران و بیدگل و خوربیابانک احداث شده و 6 گونه مهم ماهیان خاویاری با نام‌های استرلیاد، سیبری، شیپ، فیل ماهی، اوزون برون و چالباش در آن‌ها پرورش داده می‌شود.
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: مزرعه‌های پرورش ماهیان خاویاری در استان با تسهیلاتی که گرفتند میزان تولید خاویار خود را امسال به 30 تن رساندند و پیش بینی می‌شود این رقم در سال آینده به 50 تن افزایش یابد.
عباسی افزود: تمام واحد‌های پرورشی دارای مجوز بر اساس سهمیه‌ای که برای آن‌ها در نظر گرفته شده می‎توانند بچه ماهی خریداری کنند و امیدواریم امسال سهمیه بیشتری برای خرید بچه ماهیان خاویاری به استان اصفهان داده شود.
او افزود: در حال حاضر مراحل استحصال و نگهداری خاویار استان اصفهان در استان‌های شمالی صورت می‌گیرد، اما می‌شود با بسترسازی‌های مطلوب و توسعه مزارع پرورشی به خودکفایی همه جانبه در این حوزه دست یافت.
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: تنها دلیل صادر نشدن خاویار استان اصفهان به بازار‌های خارجی نبود سرمایه گذاری کافی و نداشتن نشان تجاری و شرکت‌های تخصصی در زمینه استحصال و ساماندهی خاویار است که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و ورود شرکت‌های خصوصی برای ایجاد نشان تجاری زمینه صادرات این محصول فراهم می‌شود.

پیام سپاهان

او یادآور شد: شرکت‌های خصوصی می‌توانند زمینه صادرات خاویار اصفهان را به بازار کشور‌های حوزه خلیج فارس و کشور‌های اروپایی به ویژه ایتالیا، فرانسه، آلمان و لهستان فراهم کنند.
کارشناس فنی امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان یادآور شد: تلاشمان بر این است که با همکاری دستگاه‌های مرتبط و شراکت با دیگر استان‌های صادر کننده خاویار گام نخست درآمد زایی ارزی را با قوت برداریم.
مدرس نیا افزود: اگر چالش‌هایی همچون گرانی مواد غذایی، کیفیت آب و موانع تولید برطرف شود افزایش تولید خاویار و رساندن آن به بازار‌های جهانی دور از دسترس نیست.

پیام سپاهان

خاویار و خواص غذایی آن
بهرام سلطانی کارشناس تکثیر ماهیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: خاویار ماده‌ای پرانرژی و سرشار از انواع ویتامین‌ها، موادمعدنی، اسید‌های چرب و آنتی اکسیدان‌ها و منبعی غنی از امگا 3 است.
او ادامه داد: 25 درصد چربی خاویار کلسترول و 75 درصد لیستین است و خاویار غنی از نوعی الکل چرب با زنجیره بلند است که در بدن به اسیدچرب تبدیل می‌شود. کارشناس تکثیر ماهیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: خاویار در پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی و آرتریت روماتوئید یا همان التهاب مفاصل موثر و سرشار از آهن است و مصرف آن به افراد دچار کم خونی ناشی از فقرآهن توصیه می‌شود. سلطانی یادآور شد: خاویار سرشار از ویتامین‌های C، B، A، D، E، اسید فولیک و اسید پانتوتنیک است. ویتامین A موجود در خاویار در ترمیم و نگهداری اپی‌تلیان، رشد استخوان و ترمیم رنگدانه مردمک چشم نقش بسزایی دارد و ویتامین D آن موجب تعادل کلسیم و فسفر می‌شود که مصرف آن در دوره نقاهت، جراحی‌های بزرگ و بیماری‌های عفونی برای بازگرداندن نیروی از دست رفته مفید است.
توسعه صنعت پرورش ماهیان خاویاری و تولید خاویار با توجه به ظرفیت‎های مطلوب استان اصفهان آثار اقتصادی مثبتی از جمله اشتغالزایی و ارزآوری دارد.
گزارش از عیسی صادقی
انتهای پیام/ش

http://www.sepahannews.ir/fa/News/222198/پرورش-ماهیان-خاویاری-در-دل-کویر؛-اصفهان-صادرکننده-خاویار-می‌شود
بستن   چاپ