پیام سپاهان
مصرف‌بهینه رمز عبور قطعی گاز و برق در نصف‌جهان
يکشنبه 21 دي 1399 - 07:39:38
پیام سپاهان - به گزارش ایرنا، مصرف گاز در بخش خانگی کشور بر اساس آمار موجود از پاییز تا روزهای زمستانی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بطور میانگین حدود 15 درصد افزایش یافته است و همین امر به مشکلاتی بویژه در گازرسانی به نیروگاه ها و برخی صنایع منجر شد زیرا اولویت گازرسانی برای بخش خانگی است.
مصرف گاز طبیعی بخش خانگی در استان اصفهان بنا به گفته مسوولان در روزهای سرد امسال نسبت به سال گذشته حدود 14 درصد افزایش یافت به طوری که مصرف بخش خانگی در این خطه به حدود 50 میلیون متر مکعب گاز رسید که 2.
5 برابر مصرف گاز بخش صنایع است.
به گفته سید مصطفی علوی مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان مصرف گاز در این خطه در روزهای سرد امسال به مرز 80 میلیون متر مکعب در یک شبانه روز رسید در حالی که در سال‌های گذشته بیشترین میزان مصرف گاز در یک شبانه روز 76 میلیون متر مکعب بود.
مسوولان و کارشناسان اعتقاد دارند که سرمای شدید امسال و همچنین شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا مانند ماندن مردم در خانه، باز گذاشتن پنجره ها برای تهویه هوا و رعایت مسائل بهداشتی از عوامل تاثیرگذار در این زمینه است اما از طرف دیگر، کاهش گازرسانی به نیروگاه ها به کاهش تولید برق منجر شده و همین امر احتمال اِعمال خاموشی را بهمراه دارد.
لزوم همکاری همه مشترکان
از طرفی امسال بیش از 42 هزار مشترک جدید گاز طبیعی به مشترکان استان اصفهان اضافه شد که اشتراک پذیری های جدید در بخش‌های مختلف اعم از خانگی، تجاری و عمومی است.
مدیرعامل شرکت گاز اصفهان تاکید دارد که با توجه به افزایش تعداد مشترکان و برخورداری جمعیت بالای استان از نعمت گاز طبیعی لازم است تا همه مشترکان نسبت به رعایت مصرف منطقی همکاری لازم را داشته باشند تا استفاده از گاز در همه بخش ها تداوم یابد.
کاهش 50 درصدی گازرسانی به نیروگاه‌های اصفهان
افزایش چشمگیر مصرف گاز در استان اصفهان در روزهای اخیر باعث شد تا گازرسانی به برخی از صنایع و واحدهای تولیدی از جمله نیروگاه ها و کارخانه های سیمان تحت تاثیر قرار بگیرد و با کاهش تولید در این بخش ها بویژه انرژی برق مواجه شویم.
به گفته مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق اصفهان، نیروگاه های اصفهان و شهید منتظری در روزهای اخیر با کاهش 50 درصدی توزیع گاز طبیعی مواجه بود و این واحدها با حدود 35 تا 45 درصد ظرفیت خود کار می کنند.
سعید محسنی خاطرنشان کرد: نیروگاه اصفهان به پنج میلیون متر مکعب گاز در روز برای تولید برق با همه ظرفیت خود نیاز دارد اما در این روزها حدود 2 میلیون متر مکعب گاز به آن تحویل می شود همچنین نیروگاه شهید منتظری به 10 میلیون متر مکعب گاز در روز نیاز دارد اما در زمان حاضر حدود چهار تا پنج میلیون به آن تخصیص می یابد.
وی با تاکید بر اینکه تا کنون در نیروگاه های اصفهان و شهید منتظری از سوخت مازوت استفاده نشده است، افزود: نیروگاه های جنوب، زواره و کاشان به دلیل کاهش توزیع گاز طبیعی با سوخت گازوییل و با ظرفیت کمتر از نصف فعال هستند.
محسنی با بیان اینکه در این روزها حدود 30 درصد از برق مورد نیاز استان از شبکه سراسری برق و 70 درصد از نیروگاه های داخل استان تامین می شود، تصریح کرد: این در حالی است که پیش از این 90 درصد برق استان از شبکه داخلی تامین می شد.
همچنین به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با توجه اینکه مصرف گاز در بخش خانگی به نقطه هشدار رسیده است توزیع گاز در هفت کارخانه سیمان استان بتدریج دچار محدودیت شد.
افزایش مصرف گاز یعنی کاهش تولید برق و خاموشی
مسوولان و کارشناسان تاکید دارند که اگر مصرف گاز در بخش خانگی بهمین منوال پیش رود و نیروگاه ها با نصف ظرفیت خود یا حتی کمتر کار کنند پیش بینی می شود که در روزهای آینده خاموشی های در شبکه برق بویژه در شهرهای بزرگ برای پایداری شبکه اعمال شود.
استان اصفهان با بیش از 2 میلیون و 700 هزار مشترک برق و چندین نیروگاه بزرگ و کوچک با یکی از بزرگترین شبکه های برق کشور را دارد و با وجودی که نیروگاه های آن سهم بسزایی در تولید برق دارند اما معضل کاهش گازرسانی به آنها در روزهای سرد زمستانی، احتمال ناپایداری شبکه و خاموشی را افزایش داده است.
به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان، میزان تولید و مصرف برق در استان باهم برابر شده است و اگر مصرف برق افزایش یابد دچار خاموشی خواهیم شد.
حمید علاقمندان با تاکید بر اینکه گاز و برق به یکدیگر وابسته است، توضیح داد: با افزایش مصرف گاز، سوخت کمتری به نیروگاه‌ها برق می رسد بهمین دلیل با کاهش تولید برق مواجه می شویم.
وی با اشاره به افزایش 6 درصدی مصرف برق در استان اصفهان در روزهای سرد دی ماه امسال، خاطرنشان کرد: تعدادی از استان‌های شمالی کشور بدلیل محدودیت گازرسانی به نیروگاه‌ها دچار قطعی برق شدند اما تا کنون در استان اصفهان این مشکل پیش نیامده است.
ضرورت همراهی مردم در همه بخشها
مسوولان شرکت های توزیع برق شهرستان و استان اصفهان تاکید دارند که تا کنون با مجموعه تدابیر اتخاذ شده و همراهی مردم و بخش های مختلف، اعمال خاموشی بدلیل کاهش تولید برق در این خطه در زمستان امسال نداشتیم اما این موضوع را باید در نظر گرفت که قطعی برق حتی برای چند دقیقه تبعات بسیاری بهمراه دارد و قابل تحمل نیست زیرا باعث از کار افتادن بسیاری از سیستم ها مانند شبکه های ارتباطی، بانکی، گرمایش مرکزی، پکیج‌ها و تلفن، توقف آبرسانی در مجتمع های مسکونی و اداری بزرگ و ضرر و زیان صنایع و واحدهای مختلف تجاری و خدماتی می شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به ایرنا گفت که با بسته تعریف شده برای مدیریت مصرف گاز و برق در استان تا امروز قطعی برق بدلیل کاهش گازرسانی و تولید برق نداشتیم.
منصور شیشه فروش تاکید کرد که مردم و دستگاه های اجرایی همراهی و همکاری خوبی در اجرای این بسته عملیاتی داشتند که باعث شد تا کنون خاموشی نداشته باشیم.
از طرفی کارشناسان و مسوولان تاکید دارند که مردم باید با مصرف بهینه در انرژی های برق و گاز، احتمال خاموشی را به صفر برسانند در غیر این صورت شاید شب های سرد زمستانی را سردتر از همیشه و با لامپ های خاموش و خانه های سرد بگذرانند.
مصرف انرژی در اصفهان بسیار بالاست
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق اصفهان با تاکید بر اینکه در زمان حاضر فشار زیادی بر روی نیروگاه های استان اصفهان بدلیل شرایط موجود از جمله سردی هوا و کاهش توزیع گاز وارد می شود، تصریح کرد: متاسفانه مصرف انرژی در کشورمان و استان بسیار بالاست در حالیکه اگر مردم 10 درصد صرفه جویی کنند بسیاری از این مشکلات حل می شود.
وی افزود: اگر وضع بهمین منوال ادامه یابد، مردم در مصرف انرژی صرفه جویی نکنند و حالت بحرانی ایجاد شود شاید چاره ای جز استفاده از روش هایی مانند اِعمال خاموشی یا سوخت دوم نباشد.
استان اصفهان پنج میلیون نفر جمعیت دارد و با توجه به اینکه از یک میلیون و 500 هزار مشترک شرکت توزیع برق استان اصفهان حدود یک میلیون و 200 هزار مشترک و از یک میلیون و 250 هزار مشترک شرکت برق شهرستان اصفهان نیز حدود 920 هزار مشترک خانگی هستند، لزوم همراهی مردم و خانواده ها در صرفه جویی در مصرف برق بیش از پیش مشخص می شود.
از طرفی حدود 49 درصد مصرف گاز در استان اصفهان در زمان حاضر مربوط به مشترکان خانگی است زیرا در فصول سرد سال سهم مشترکان خانگی در مصرف گاز نسبت به صنایع بیشتر می شود.
بهمین دلیل اگر مشترکان گاز بویژه مصرف کنندگان خانگی به مصرف منطقی گاز بیش از پیش توجه نکنند با تداوم روند افزایشی مصرف گاز مواجه شده و مشکلاتی مانند افت فشار گاز و قطعی برق بوجود می آید.
کاهش 2 درجه‌ای دمای خانه، 10 درصد صرفه‌جویی در مصرف گاز
اگر هر خانواده‌ای 2 درجه سانتی‌گراد دمای خانه خود را کم کند 10 درصد در مصرف گاز کل کشور معادل 70 میلیون متر مکعب تولید گاز در روز صرفه جویی می شود؛ این موضوع شاید با نوشتن یک جمله ساده بنظر بیاید اما تحقق آن مستلزم همراهی همه مردم در گوشه و کنار کشور است.
صرفه جویی در مصرف گاز علاوه بر اینکه در کاهش آلودگی هوا هم موثر است، باعث گازرسانی بیشتر به نیروگاه ها و افزایش تولید برق و پایداری شبکه انرژی کشور خواهد شد و این اطمینان را بوجود می آورد که قطعی برق بدلیل ناپایداری شبکه نخواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با اشاره به اینکه هر یک درجه کاهش دمای خانه، 6 درصد کاهش مصرف انرژی را به همراه دارد، گفت: مصرف کنندگان با اتخاذ راهکارهای ساده مانند حفظ دمای رفاه ( 18 تا 22 درجه سانتی‌گراد) ، استفاده از یک بخاری یا وسیله گرمایشی در هر خانه، پوشیدن لباس گرم، استفاده از پنجره های دو جداره و جلوگیری از هدر رفت انرژی در جهت مصرف منطقی گاز اقدام کنند.
علوی از مردم خواست تا وسایل گرمایشی اضافی را در خانه خاموش کنند و افزود: در اداره ها لازم است که شب‌ها شیر گاز بسته شود و با توجه به دورکاری تعدادی از کارکنان در مکان ها و اتاق هایی که نیازی به گرم کردن ندارد، وسایل گرمایشی خاموش شود.
مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، تأکید کرد: بسیاری از ادارات روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل هستند، لذا باید در این روزها و سایر روزهای تعطیل شیرهای گاز وسایل گاز سوز بسته شود و چناچه در بازدید بازرسین این شرکت سیستم های گرمایشی در روزهای مذکور روشن باشد با اعلام اخطار در محل و در صورت عدم توجه گاز مشترک قطع خواهد شد.
وی به طرح رایگان شدن هزینه گازبهای مشترکان کم مصرف اشاره و خاطرنشان کرد: مشترکانی که کمتر از 200 مترمعکب گاز در ماه مصرف کنند، هزینه مصرف گاز آنها رایگان است و اگر بیش از این مقدار باشد با میانگین سال‌های گذشته مقایسه می شود و در صورت کاهش 10 درصدی مصرف، گاز بهای آنها با 15 درصد تخفیف محاسبه می‌شود.
علوی اضافه کرد: اگر مشترکان خانگی 15 درصد بیشتر از میانگین مصرف سال‌های گذشته گاز مصرف کنند، هزینه آنها 15 درصد افزایش می یابد.
علاقمندان مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان نیز از مشترکان خواست در طول شبانه روز پنج تا 10 درصد در مصرف برق صرفه‌جویی کنند تا قطعی برق و خاموشی نداشته باشیم.
صرفه جویی ضرورتی است اجتناب ناپذیر
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان تاکید کرد که موثرترین کار برای عبور از زمستان امسال بدون اِعمال خاموشی، صرفه جویی و منطقی تر شدن مصرف مشترکان گاز طبیعی و برق است و باید با صرفه جویی گاز و برق بدون آنکه سطح رفاه خانواده دچار چالش شود مدیریت لازم را انجام داد .
به گفته علی اکبری با راهکارهای ساده مانند استفاده بیشتر از نور طبیعی و خاموش کردن لامپ های اضافی، تنظیم وسایل گرمایشی بر روی دمای 18 تا 21 درجه آسایش و جلوگیری از هدررفت انرژی با درز گیری و عایق بندی پنجره ها می‌توان به سلامت از زمستان گذر کرد.
99.08 درصد جمعیت روستایی معادل یکهزار و 60 روستا و 100 درصد جمعیت شهری استان اصفهان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.
شرکت گاز استان اصفهان یکی از بزرگترین توزیع کنندگان گاز طبیعی در کشور محسوب می‌شود و در زمان حاضر 110 شهر استان، در مجموع بیش از یک میلیون و 870 مشترک دارد.
این شرکت با توزیع سالانه 21 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی، در میزان مصرف گاز در رتبه دوم کشور قرار دارد.
مهندس علوی، ضریب نفود گاز طبیعی در استان اصفهان را در حوزه شهری 100 درصد و در حوزه روستایی 99.08 درصد بیان کرد و افزود: استان اصفهان شامل 110شهر است که تمامی شهرها و تعداد 1060 روستا از نعمت گاز برخوردار شده اند.
برچسب‌ها انرژی برق اصفهان بهینه سازی مصرف انرژی گاز

http://www.sepahannews.ir/fa/News/221303/مصرف‌بهینه-رمز-عبور-قطعی-گاز-و-برق-در-نصف‌جهان
بستن   چاپ