پیام سپاهان
بارش در سرشاخه زاینده رود 12 درصد افزایش یافت
جمعه 14 آذر 1399 - 01:39:51
پیام سپاهان - مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به افزایش 23 درصدی بارش ها در این استان در سال زراعی کنونی، گفت: میانگین بارش در کوهرنگ نیز از ابتدای پاییز تاکنون 297.5 میلی متر بوده است که در مقایسه با بلندمدت 12 درصد افزایش نشان می دهد.
مهران چراغپور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه میانگین بارش‌های استان چهارمحال و بختیاری از ابتدای سال زراعی (ماه مهر) تاکنون 136 میلی متر بوده است، اظهار کرد: این میزان بارش نسبت به مدت مشابه در بلند مدت 23 درصد افزایش نشان می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه میانگین بارشی استان چهارمحال و بختیاری در یک سال زراعی (از ابتدای ماه مهر تا پایان شهریور) 580 میلی متر است، افزود: از ابتدای پاییز تا امروز 23 درصد از میانگین بارشی استان دریافت شده است و تا اینکه بارش یک سال زراعی کامل تأمین شود باید تا پایان سال زراعی 77 درصد بارش داشته باشیم.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه میانگین بارش در کوهرنگ از ابتدای سال زراعی تاکنون 297.5 میلی متر است، افزود: میانگین بارش در کوهرنگ در مدت مشابه سال گذشته 163.1 میلی متر بود از این رو امسال بارش‌ها در این منطقه در مقایسه با بلند مدت 12 درصد و نسبت به سال گذشته 82 درصد افزایش یافته است.
چراغپور با اشاره به میزان بارش‌ها در سایر مناطق استان، ادامه داد: میانگین بارندگی شهرکرد از ابتدای سال زراعی تاکنون 57 میلی متر بوده که نسبت به بلند مدت یک درصد و در مقایسه با سال گذشته 77 درصد افزایش یافته است؛ همچنین میانگین بارشی در بروجن 29 میلی متر بوده که در بلند مدت 33 درصد کاهش و نسبت به سال قبل 20 درصد افزایش نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: بارندگی‌ها در سامان تاکنون 56 میلی متر بوده است که نسبت به سال گذشته 48 درصد افزایش و در بلند مدت 15 درصد کاهش دارد و در بن از ابتدای سال زراعی تاکنون 60 میلی متر بارش ثبت شد که نسبت به بلند مدت 13 درصد کاهش و نسبت به سال گذشته 44 درصد افزایش دارد.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بارش‌ها در فارسان و اردل به ترتیب با میانگین 91 و 134 میلی متر است که در فارسان نسبت به بلند مدت 15 درصد کاهش و در اردل در همین بازه زمانی 18 درصد افزایش را نشان می‌دهد، گفت: سامانه ناپایدار که هم اکنون در استان فعال است تا شامگاه امروز از چهارمحال محال و بختیاری خارج می‌شود و روز جمعه پدیده جوی خاصی پیش بینی نمی‌شود.
یک سال بارش مناسب، خشکسالی 12 ساله را جبران نمی‌کند چراغپور افزود: امواج بارشی از اواسط روز شنبه نواحی شمال استان به ویژه منطقه کوهرنگ و همچنین جنوب و غرب استان را فرامی گیرد و فعالیت این سامانه تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت که بارش باران، وقوع رعد و برق، احتمال کولاک برف در گردنه‌ها، مه آلودگی و کاهش دید پیش بینی می‌شود.
مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بارندگی‌ها در روزهای باقی مانده پاییز در حد نرمال خواهد بود، خاطرنشان کرد: برپایه الگوهای هواشناسی زمستان امسال در دو ماه دی و بهمن نیز بارش‌ها در حد نرمال و کمتر از نرمال پیش بینی می‌شود.
چراغپور در پایان گفت: سال گذشته با کمبود بارش مواجه بودیم و چهارمحال و بختیاری در 12 سال گذشته با پدیده خشکسالی و کمبود بارش درگیر است و حتی اگر امسال بارش‌ها مطلوب باشد خشکسالی استان با یک سال بارش جبران نخواهد شد و نیاز است که بارش‌ها چندین سال متوالی خوب و به شکل برف باشد تا خشکسالی را جبران کند.
کد خبر 459294
منبع: ایمنا

http://www.sepahannews.ir/fa/News/207214/بارش-در-سرشاخه-زاینده-رود-12-درصد-افزایش-یافت
بستن   چاپ