پیام سپاهان
با بسیج پزشکان می توانستیم ده‌ها برابر تست‌ها بیماریابی کنیم
سه شنبه 11 آذر 1399 - 17:59:25
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: سازمان بهداشت جهانی بر انجام تست برای شناسایی بیماران کووید تاکید داشت، اما ما امکانات لازم را برای گرفتن تست از همه مردم نداشتیم، درحالی که اگر همه پزشکان را برای شناسایی بیماران بسیج می کردیم، ده ها برابر تست ها بیماریابی می کردیم.
دکتر کمال حیدری، در وبینار تعیین گرهای اجتماعی کووید19 که امروز (سه شنبه_11 آذر ماه) برگزار شد، با اشاره به شروع پاندمی کرونا از کشور چین، اظهار کرد: در ابتدای شیوع این همه گیری ترس و وحشتی بین مردم ایجاد شد که ناخواسته بر ذهنیت مردم برای مقابله با اپیدمی تاثیر گذاشت، در کنار آن مناسبت هایی همچون نوروز را داشتیم، درحالی که محدودیت های درنظر گرفته شده برای این ایام با همراهی مردم مواجه نشد.
وی با اشاره به اینکه سیستم بهداشتی درمانی مثل همه مردم در ابتدای شیوع بیماری امکانات لازم را در اختیار نداشت و زیرساخت ها محدود بود، گفت: بعد از یک ماه شیوع کرونا در کشور فراگیر شد و اصفهان نیز سومین استانی بود که درگیر این بیماری شد.
رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه فرصت کافی برای برنامه ریزی وجود نداشت، افزود: چالشی که وجود داشت تضاد در تصمیم گیری ها بود که هم اکنون هم کمابیش می بینیم. دولت باید بین مشکلات اقتصادی و سلامت مردم تعادل برقرار می کرد، درحالی که پس از جلسه ای که مقام معظم رهبری با ستاد کرونای کشور داشتند و تاکید کردند سلامت باید در اولویت قرار گیرد و از اینجا به بعد جسارت در تصمیم گیری ها بیشتر شد.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه مردم در این دوران به تصمیمات ستاد کرونا توجه زیادی نداشتند، افزود: وضعیت استان ها نیز از نظر شیوع کرونا متفاوت بود و همین موضوع باعث شده بود فرصت های اطلاع رسانی از دست برود، اگرچه اخیرا تصمیم گیری و اطلاع رسانی را به عهده استان ها گذاشتند. متاسفانه در این دوران مهندسی اطلاع رسانی هم نداشتیم، به طوری که واقعیت ها در مورد گروه های پرخطر گفته شد، درحالی که اطلاع رسانی ها عامل نگرانی و استرس شد.
به گزارش ایسنا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به فضای مشوشی که در زمینه دارو و درمان بیماری کووید به وجود آمد اشاره و تصریح کرد: یکی از چالش های اساسی طب سنتی بود و با اینکه دپارتمان طب سنتی در وزارت بهداشت داریم اما هنوز تکلیف مردم مشخص نشده که اگر طب سنتی یک درمان حمایتی است چه باید کرد.
وی تضاد در محدودیت ها و اعمال قانون را یادآور شد و گفت: این تضادها سیستم بهداشتی را خسته کرد، در عین حال که عزمی برای برخورد با محدودیت ها به صورت یکسان و منطقی وجود نداشت. در این دوران مساجد و هیئت های مذهبی تکلیف مدار برخورد کردند ولی بخش های دیگر اقتصادی و اجتماعی تمکین نکردند، به طور کلی می توان گفت بعد از 10 ماه از اپیدمی کرونا یک جایی محکم و یک جا ساده برخورد کردیم و فرصت های زیادی از دست رفت.
حیدری با اشاره به اینکه در دوران همه گیری کرونا همکاری بین بخشی خوب اتفاق نیفتاد، توضیح داد: دستگاه های اجرای همکاری خوبی در اجرای پروتکل ها نداشتند. ما انتهای اپیدمی را نمی دانیم درحالی که یکی از سوالات پرتکرار در این روزها این است که چند درصد مردم تاکنون به این بیماری مبتلا شده اند و واکسن چه زمانی می آید؟
وی ادامه داد: در این دوران تجمعات لغو و ارتباطات اجتماعی محدود شد که فشار روحی و روانی زیادی به مردم وارد کرد، از طرف دیگر سوگ اجتماعی داشتیم و فوت غریبانه بیماران و خانواده هایی که نمی توانند عزاداری کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آموزش های مجازی را یکی از تهدیدهای بزرگ آینده کشور دانست و گفت: این که کودکان و نوجوانان را با گوشی های هوشمند آشنا کردیم و اقدام به تهیه گوشی هوشمند برای افراد نیازمند کردیم تصمیم درستی نبود، درحالی که ضریب نفوذ تلویزیون بهتر است و شبکه های زیادی داریم. البته گفته می شود ارتباط بین دانش آموز و معلم از طریق شبکه های تلویزیونی انجام نمی شود اما مگر ارتباط در فضای مجازی چقدر اثربخش است؟ یا حضور و غیابی که خود والدین باید بر آن نظارت داشته باشد، درحالی که استفاده از این ابزار تبعات اجتماعی و فرهنگی زیادی در پساکرونا خواهد داشت.
وی همچنین با اشاره به عدم انسجام در نظام پزشکی، توضیح داد: وقتی مردم بیمار می شوند به پزشک مراجعه می کنند و اگر پزشک در همان زمان مراجعه، افراد مشکوک را به ما اعلام می کرد بسیار اثربخش بود. موردی که به نظرم به عنوان یک شهروند به خطا رفتیم پیروی از سازمان بهداشت جهانی بود، درحالی که این سازمان بر انجام تست ها برای شناسایی بیماران تاکید داشت، ما امکانات لازم را برای تست همه مردم نداشتیم، اما اگر همه پزشکان را بسیج می کردیم ده ها برابر تست ها بیماریابی می کردیم.
حیدری با اشاره به اینکه در آستانه سالگرد این بیماری، با تنش های زیادی روبرو هستیم، گفت: یکی از این تنش ها در زمینه آسیب های روانی مثل سوگ است، باتوجه به اینکه بسیاری افراد 10 ماه است در منزل هستند، استرس ها و فشار زیادی دارند که تخلیه نشده و انتظار داریم نظام روان شناسی و مشاوره در این زمینه ورود پیدا کند و کاری کنیم تا گروه های پرخطر مثل کودکان و بانوان کمتر آسیب ببینند.
وی به افزایش سرمایه اجتماعی در موج اول کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: از زمان جنگ تحمیلی چنین حضور و مشارکتی از مردم ندیده بودم که بسیار گسترده تر از سیل و زلزله بود، ولی متاسفانه نتوانستیم این سرمایه ها را جهت دهیم، درصورتی که ظرفیت مشارکت مردم را باید بیش از این برای حل مشکلات و مسائل کشور بکار گیریم.
رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه در این اپیدمی بسیاری از نقاط ضعف ما مشخص شد که باید از هم اکنون شروع به برطرف کردن این نقاط ضعف کنیم، تاکید کرد: در این دوران اصول PHC بار دیگر ثابت شد. همچنین با وجود اظهارنظرهای متفاوت درباره استفاده از داروهای مختلف، هنوز از هیدروکسی کلروکین استفاده می کنیم و براساس آمار استفاده از این دارو باعث کاهش 66 درصدی بستری و 3.6 درصدی مرگ و میر در مراجعه کنندگان بوده است.
وی به غربالگری 93 درصد مردم استان ظرف یک ماه از طریق تماس تلفنی اشاره و اظهار کرد: در این غربالگری 70 هزار نفر معادل 1.7 جمعیت بود علامت دار بودند، که از این تعداد 3 دهم درصد جمعیت را به پزشک ارجاع دادیم و 25 درصد تست های ارجاع شدگان مثبت شد. همچنین برای گروه های پرخطر و عشایر هم غربالگری انجام دادیم.
حیدری به ثبت کلیه اطلاعات مردم استان در سامانه سیب و لینک آن با اطلاعات ثبت احوال اشاره کرد و افزود: اطلاعات معلمان و دانش آموزان مبتلا را در اختیار آموزش و پرورش قرار می دهیم و همینطور خانواده های این دانش آموزان را غربالگری می کنیم، همین اقدام را برای کنکور و آزمون هایی که در این مدت برگزار شد انجام دادیم تا افراد آلوده به محل های تجمع وارد نشوند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در استان اصفهان کلیه اطلاعات به صورت داشبورد مدیریتی طراحی شده و با یک کلیک در دسترس قرار می گیرد، گفت: سعی کردیم این بحران را فرصتی قلمداد کنیم. کرونا به هرحال تمام می شود ولی مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار داده که مثنوی هفتاد من است.
وی با بیان اینکه سیستم بهداشت و درمان ناخواسته درگیر مسائل اجرایی بوده است، گفت: افراد صاحب نظر باید وضعیت را رصد کنند و برای تزلزل های حوزه سلامت روانی و اجتماعی در این دوران برنامه هایی تعریف کنند که مورد انتظار مردم نیز هست.
انتهای پیام
منبع: ایسنا

http://www.sepahannews.ir/fa/News/206303/با-بسیج-پزشکان-می-توانستیم-ده‌ها-برابر-تست‌ها-بیماریابی-کنیم
بستن   چاپ