پیام سپاهان
برنده جایزه گنکور 2020 معرفی شد
سه شنبه 11 آذر 1399 - 17:58:35
پیام سپاهان - ایبنا /رمان «نابهنجاری» نوشته اروه لو تلیه، نویسنده فرانسوی برنده جایزه گنکور 2020 شد.
به نقل از روزنامه فیگارو- هیئت ده‌نفره داوران جایزه گنکور، ساعتی پیش از طریق یک ویدئو کنفرانس زنده، با اعطای 8 رای مثبت به اروه لوتلیه، نویسنده فرانسوی برای رمان «نابهنجاری»، او را به عنوان برنده نهایی مهم‌ترین جایزه ادبی فرانسه در سال 2020 معرفی کردند.
«بی‌قرارها» نوشته دجایلی امادو امل از انتشارات امانوئل کولاس، «تاریخ‌نگاری پادشاهی» نوشته مائل رنوارد از انتشارات گراسه و «تز، زندگی جدیدش» نوشته کمی دو تولدو از انتشارات وردیه، سه نامزد نهایی دیگر جایزه گنکور بودند که با برگزیده نهایی این جایزه رقابت می‌کردند.
 انتشار رمان «ناهنجاری» در تاریخ 12 اوت و از سوی انتشارات گالیمار یک پدیده منحصر به فرد در فرانسه بوده است. این رمان در زمان کوتاهی پس از انتشار، مجوز ترجمه به 6 زبان و ساخت یک سریال اقتباسی تلویزیونی را دریافت کرد. روزنامه فیگارو هم‌چنین گزارش داده از رمان «نابهنجاری» تاکنون 29 هزار نسخه به فروش رفته و به مدت سه هفته نیز جز ده اثر برتر داستانی در فرانسه بوده است.
دیدیه دکوئن، رئیس هیئت داوران گنکور، ضمت تحسین رمان برگزیده برای داستانی شفاف و در عین حال پیچیده و قاعده‌مند گفت «رمانی مبدعانه که منطق را روبه‌روی جادو می‌نشاند و به کشف بخش و جزئی از وجود ما که از آن می‌گریزیم می‌پردازد.»
لوتلیه نیز پس از اعلام برگزیده شدن خود با اشاره به این که برای نگارش این رمان با تطبیق یک سبک‌ روی هر شخصیت‌، روی پرسوناژهای مختلف کار کرده و کوشیده به مقایسه و مقابله ایده تکثیر و و رویارویی با خود بپردازد گفت که از دریافت این جایزه نمادین شگفت‌زده شده است.
 داستان رمان «نابهنجاری» در سال 2021 جریان دارد. مسافران یک پرواز پاریس به نیویورک که در میانشان افرادی از طبقات مختلف جامعه از جمله پدر یک خانواده محترم، یک وکیل سرشناس، ستاره پاپ اهل نیجریه و یک نویسنده هستند حوادثی را پشت سر می‌گذارند که زندگی همه‌شان را دگرگون می‌کند.
اروه لو تلیه، نویسنده 63 ساله فرانسوی که ریاضیدان هم است تاکنون بیش از سی کتاب در زمینه‌های مختلف شعر، داستان کوتاه و رمان نوشته است. او پیش ازین جوایز متعدد دیگری را برای نگارش آثارش از جمله جایزه طنز سیاه در سال 2013 برای کتاب «قصه‌های آبکی»، جایزه بوتول را برای اثر «من و فرانسوا میتران» در سال 2016 و نیز جایزه بهترین رمان عاشقانه را برای رمان «‌خیلی راحت وابسته می‌شوم» در سال 2007 برنده شده بود.
جایزه گنکور که قرار بود روز 10 نوامبر و به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا از پنجره رستوران دورانت در پاریس معرفی شود به دلیل اجرای دومین قرنطینه سراسری در فرانسه به زمان نامشخصی موکول شد که سرانجام تصمیم بر آن شد که روز 30 نوامبر تاریخ اعلام برگزیده مهم‌ترین جایزه ادبی در فرانسه باشد.
اعضای رسمی امسال آکادمی گنکور را به ریاست دیدیه دکوئن افرادی چون اریک امانوئل اشمیث، پاسکال بروکنر، پل کنستانت، پاتریک رمبو، طاهر بن جلون، کمی لورانز، فرانسوا چاندرناگور، فیلیپ کلودل، پیر آسولین تشکیل می‌دهند.
سال گذشته ژان پل دوبوا برای رمان «همه مردان به یک شیوه زندگی نمی‌کنند» موفق شد جایزه گنکور 2019 را به دست آورد.
جایزه «گنکور» اولین‌بار در سال 1903 از سوی ژول و ادمون گنکور راه‌اندازی شد. اگرچه برنده این جایزه تنها مبلغی ناچیز معادل 10 یورو دریافت می‌کند، اما جایزه غیررسمی «گنکور» که فروش بالای رمان برنده را برای نویسنده‌اش به ارمغان می‌آورد، بسیار باارزش‌تر از جایزه اصلی است. 
از برندگان سرشناس این جایزه می‌توان از «مارسل پروست» در سال 1929، سیمون دوبووار در سال 1954 و «پاتریک مودیانو»، برنده نوبل ادبیات سال 2014 نام برد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/206293/برنده-جایزه-گنکور-2020-معرفی-شد
بستن   چاپ