پیام سپاهان
نصراصفهانی: اصفهان تمدن‌ساز، پا در رکاب و رو به توسعه است
شنبه 1 آذر 1399 - 09:35:54
پیام سپاهان - "با وجود تغییر و تحولات دولتی و نهادی، اصفهان تا دوره مدرن همواره پا در رکاب و روبه توسعه بوده است. از این رو می‌توان نتیجه گرفت عنصر ثابت و پایدار این حرکت کیفی و رو به رشد چیزی جز حس تعهد و مشارکت شهروندان اصفهانی نبوده است."
به گزارش ایمنا، علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در یادداشتی به مناسبت "روز اصفهان" از نقش تمدن‌ساز این شهر نوشته که متن آن را در ادامه می‌خوانید:
"شهر ایرانی با شروع سفر پادشاهان قجر به اروپا، سفر سریع خود را در جهت شباهت هر چه بیش‌تر به شهرهای اروپایی آغاز کرد و این سفر تا امروز با فراز و نشیب‌هایی ادامه دارد.
در واقع این تغییرات تحت تأثیر زرق‌وبرق اروپا، با الگوبرداری صرفاً شکلی از شهرهای غربی آغاز شد ولی اتفاقی که در ادامه بروز کرد، شکل‌گیری سبک زندگی غیربومی تحت تأثیر ناخودآگاه این تغییرات بوده است.
خیابان‌هایی با مغازه‌هایی در دو سمت آن، در مدت زمان کوتاهی جای بازار را می‌گیرد. این تغییر کالبدی، سبک خرید و فروش، مصرف و حتی گذران اوقات فراغت را متحول می‌کند.
با ورود یک‌باره اتومبیل، خیابان‌های مستقیم و منقطع، بافت کهن را در هم می‌نوردند و الگویی برای محلات جدید می‌شوند. این حرکت یکی از عواملی است که مفهوم محله و انسجام آن را به کلی از بین می‌برد. شهرها به سرعت گسترش یافته و کلانشهرها پدیدار می‌شوند. به دلیل این گسترش، ساکنان شهر از یکدیگر فاصله زیادی گرفته و از حالات و احوال یکدیگر خبر ندارند.
آپارتمان‌نشینی به عنوان سبکی جدید از سکونت، گسترش وسیعی می‌یابد، شهر به دو ناحیه‌ بالاشهر و پایین شهر تقسیم می‌شود، نقش مساجد که زمانی مهم‌ترین عنصر شهرهای اسلامی به حساب می‌آمدند بسیار کمرنگ می‌شود، توسعه‌ آتی شهر بر اساس الگوی طرح‌های جامع اروپایی برنامه‌ریزی می‌شود و به‌طور خلاصه، آنچه تمام بایدها و نبایدهای شهر را تعیین می‌کند چیزی نیست جز یک سبک فراملی.
سبکی که متناسب با دید مدرنیستی، همه انسان‌ها را فارغ از فرهنگ، ملیت، قومیت و مذهب دارای یک‌سری نیازهای ثابت فرض کرده و در همه‌جا یک نوع پاسخ به آن می‌دهد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/201522/نصراصفهانی--اصفهان-تمدن‌ساز،-پا-در-رکاب-و-رو-به-توسعه-است
بستن   چاپ