پیام سپاهان
راهکارهای انتقال اسناد مالکیتی زمین‌های حصه بررسی شد
شنبه 10 آبان 1399 - 16:08:21
پیام سپاهان - جلسه ویژه کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان، امروز (شنبه) در سالن جلسات این شورا با موضوع مالکیت زمین‌های حصه و با حضور مدیران کل دستگاه‌های مختلف و معتمدان محلی منطقه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان، بررسی راهکارهای انتقال اسناد مالکیت زمین‌های حصه به اهالی محله را موضوع این جلسه دانست و اظهار کرد: به دنبال حل موانع بیش از 50 ساله برای مالکیت زمین‌های این منطقه هستیم.
وی با تاکید بر لزوم رفع محدودیت اسناد مالکیتی برای ورود دستگاه‌ها، افزود: در مدیریت شهری این آمادگی برای تهیه زمین و یا تدارک زمین معوض وجود دارد.
رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شورای شهر در سه سال اخیر پیگیر موضوع حصه بوده، تصریح کرد: بیش از 9 منطقه حاشیه‌ای در اصفهان درگیر آسیب‌های اجتماعی هستند که برای حل این مشکل قوانین باید انعطاف لازم را داشته باشند.
وی ادامه داد: ساکنان حصه نتوانسته‌اند حس تعلق به محله خود پیدا کنند و این در حالی است که این منطقه یکی از تاریخی‌ترین مناطق اصفهان بوده و حس تعلق یکی از پارامترهای قوی در افزایش سرمایه اجتماعی است.
محمدی خاطرنشان کرد: در نهایت اگر در 10 روز آینده به نتیجه برسیم و دستگاه‌ها از جمله اوقاف، راه و شهرسازی و مدیریت شهری، همراهی لازم برای حل این مشکل را داشته باشند، به زودی شاهد اتفاق مهم و خوبی در این زمینه خواهیم بود.
وی افزود: اکنون باید منتظر تدوین راهکاری برای واگذاری و انتقال املاک از اوقاف به شهرداری و از شهرداری به مردم باشیم به گونه‌ای که علاوه بر حل مشکل قانونی و شرعی وقف، مشکل قانونی برای انتقال اسناد به مردم نیز بر طرف شود.
رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در این خصوص کارگروه کارشناسی با حضور نمایندگانی از اوقاف، راه و شهرسازی، شهرداری مناطق 10 و 14، شورای شهر و منابع طبیعی برای بررسی مسائل وقفی منطقه تشکیل می‌شود.
وی اضافه کرد: همچنین یک کارگروه ویژه برای انجام اقدامات کوتاه مدت نظیر جابه‌جایی‌های منطبق بر طرح تفصیلی، تغییرکاربری‌ها، ایجاد ارزش افزوده از طریق تغییر کاربری‌ها و ایجاد سازه‌ها از حصه شمالی و جنوبی به عنوان رابط مردمی تشکیل شده و نتایج این کارگروه به صورت اقدام ویژه اجرایی خواهد شد.
فریده روشن نیز در این جلسه اظهار کرد: مشکلات حصه و زینبیه را باید از نزدیک دید، بارها بر وجود زنان کارتن خواب و معتاد در این منطقه و اهمیت رسیدگی به این مسئله تاکید شده است.
وی افزود: اتفاقاتی که در آن منطقه رخ داده که حتی اجرای قانون هم حل مشکلات را شدنی نکرده و همه دستگاه‌های مرتبط باید هر کاری می‌توانند برای این منطقه انجام داده و احساس وظیفه کنند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این منطقه نخبگان بسیاری دارد که نمی‌توانند در محیط‌های علمی خود را ساکن آن منطقه اعلام کنند و برای رفت و آمد به این منطقه با مشکلات امنیتی مواجه هستند.
روشن افزود: کارتن خواب‌های این منطقه با یک شیلنگ آب حمام می‌کنند و حتی به حمام عمومی هم در این منطقه دسترسی ندارند. مشکلات فرهنگی و اجتماعی ناشی از فقر در این مناطق بیشمار است بنابراین برای حل معضلات آن لازم است تمام دستگاه‌های مربوطه ورود کنند.
همچنین علیرضا قاری قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در حاشیه این جلسه به ایمنا گفت: درخصوص ساماندهی محدوده حصه، اداره اوقاف و شهرداری اقدامات اولیه را انجام می‌دهند و پس از آن راه و شهرسازی در فرایند واگذاری اراضی همراهی لازم را خواهد داشت.
وی افزود: اداره کل راه و شهرسازی به عنوان دبیر کمیسیون ماده پنج نیز آمادگی دارد تا پیشنهاداتی که می‌تواند سبب ایجاد ارزش افزوده در حصه شده و این منطقه از منافع تغییر کاربری‌ها در جهت احیای فضاهای زیرساختی بهره‌مند شود را بررسی کند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه این اداره کل به کمک شهرداری در کمیسیون ماده پنج برنامه‌ریزی‌های لازم را در این خصوص انجام می‌دهد، تصریح کرد: معتقدیم که برای رفع مشکلات حصه باید تحول شهرسازی در آن منطقه رخ دهد.
وی با اشاره به موارد مشابه در اصفهان که در گذشته ساماندهی شده، ادامه داد: در رباط سوم طرح‌های محرک توسعه باعث بهبود شرایط شهرسازی و اجتماعی در آن منطقه شد و یا محدوده تمدن که منطقه‌ای دورافتاده بود، با پروژه شهری تغییر بسیاری کرد بنابراین در حصه نیز باید رویکرد اینچنینی اتخاذ شود.
کد خبر 452284
منبع: ایمنا

http://www.sepahannews.ir/fa/News/192726/راهکارهای-انتقال-اسناد-مالکیتی-زمین‌های-حصه-بررسی-شد
بستن   چاپ