پیام سپاهان
اجرای مسیر ویژه دوچرخه‌سواری، اصفهان را متحول می‌کند/ورود موتورسیکلت ممنوع!
شنبه 10 آبان 1399 - 13:40:33
پیام سپاهان - معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه اجرای 777 کیلومتر مسیر دوچرخه تحول بزرگی در اصفهان ایجاد خواهد کرد، گفت: منطقه مرکزی شهر باید از آلودگی پاک و با ایجاد محدودیت‌هایی از ورود خودروها ممنوعیت به عمل آید تا آرامش به مرکز شهر باز گردد.
مسعود بنده‌خدا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از سال‌های گذشته با آلودگی هوا به ویژه در فصل زمستان و پاییز درگیر هستیم و امسال با توجه به موضوع کرونا این موضوع جدی‌تر دنبال خواهد شد.
وی ادامه داد: هر سال به شهروندان توصیه می‌شد که برای انجام سفرهای درون شهری از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند، اما امسال با توجه به همه‌گیری کرونا تاکید بر استفاده شهروندان از حمل و نقل پاک است و اینکه دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی را در برنامه روزانه خود قرار دهند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه دوچرخه‌سواری یکی از سالم‌ترین و پاک‌ترین مدهای حمل و نقلی است، افزود: مردم اصفهان از دیرباز دوچرخه‌سوار بوده‌اند، اما در چند سال اخیر این رویداد کمرنگ شده است.
وی ادامه داد: در سال 69 آمارگیری مبدا و مقصد سهم سفرها با دوچرخه 16 درصد، سال 79 هشت درصد و در آمارگیری چند سال گذشته نزدیک به پنج درصد رسیده است.
بنده‌خدا تصریح کرد: در شرایط کرونایی سهم موتورسیکلت افزایش یافته که بالطبع سهم استفاده از دوچرخه نیز افزایش یافته است، اما فراهم شدن بستر دوچرخه‌سواری ایمن در شهر همواره مطالبه شهروندان بوده که خوشبختانه طبق برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌های صورت گرفته، امیدواریم به زودی شاهد ایجاد شبکه کامل و پیوسته دوچرخه‌سواری ایمن در اصفهان باشیم.
ایجاد 42 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری وی گفت: تاکنون 42 کیلومتر مسیر موجود دوچرخه‌سواری در سطح شهر ایجاد شده که نیاز به بهسازی و ایمن‌سازی بیشتر دارد زیرا در برخی مسیرها موانعی وجود دارد و تمام مسیرها پیوستگی لازم را ندارد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به تحول 777 کیلومتری دوچرخه‌سواری در شهر، اظهار کرد: 300 کیلومتر مسیر درجه یک حاشیه خیابان به خصوص مکان‌هایی که پارک حاشیه‌ای ممنوع است با جدول جداسازی و یک مسیر ویژه مجزا دوچرخه‌سواری ایجاد می‌شود که تاکنون نیز در چند خیابان آمادگاه، ابن‌سینا، حافظ و نیکبخت غربی به صورت پایلوت اجرا شده است.
وی ادامه داد: 55 کیلومتر مسیر درجه دو مکان‌هایی که توقف ممنوع نیست و در حاشیه است و به صورت خط کشی جداسازی می‌شود و 350 کیلومتر مسیر درجه سه مسیرهایی است که عمدتاً در پیاده‌روها با خط کشی جداسازی خواهد شد و یا پارک‌های حاشیه‌ای که قابلیت حذف ندارند و به دلیل محدودیت عرضی معبر با خط کشی جداسازی می‌شود.
بنده‌خدا تصریح کرد: همچنین 30 کیلومتر مسیر دوچرخه در مجاورت مسیرهای ویژه اتوبوس با افزایش عرض خط ویژه به صورت ایمن ایجاد خواهد شد که این موارد به علاوه 42 کیلومتر مسیر موجود دوچرخه‌سواری 777 کیلومتر شبکه یکپارچه و ایمن دوچرخه سواری در مناطق مختلف شهر به صورت یک مسیر پیوسته را ایجاد خواهد کرد.
وی افزود: یکی از اهداف انجام این طرح این است که شهروندان بتوانند از هر مبدا با یک مسیر پیوسته و ایمن به مقصد خود برسند و دیگر والدین نگران حادثه برای فرزندان خود نباشند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: همچنین منطقه مرکزی شهر باید از آلودگی پاک و با ایجاد محدودیت‌هایی از ورود خودروها ممنوعیت به عمل آید تا مرکز شهری آرام داشته باشیم و سفرهای محوری عمدتاً از رینگ‌ها و کمربندی‌ها انجام شود.
وی با بیان اینکه موتورسیکلت‌ها نباید از این مسیر برای تردد استفاده کنند و این منوط به ایجاد فرهنگ‌سازی گسترده است، تصریح کرد: قصد داریم مد موتورسواری را به مد دوچرخه‌سواری تبدیل کنیم، افزود: شهروندان باید به این واقعیت برسند که حمل و نقل پاک دوچرخه است نه موتورسیکلت چراکه طبق برآورد کارشناسان موتورسیکلت شش تا هشت برابر بیش از خودرو آلودگی ایجاد می‌کند.
بنده‌خدا اظهار امیدواری کرد: 777 کیلومتر مسیر دوچرخه تا پایان سال 1400 اجرایی شود و طبق مصوبه اخیر شورای ترافیک استان 150 کیلومتر از این مسیر تا پایان سال‌جاری به اتمام می‌رسد.
کد خبر 452662
منبع: ایمنا

http://www.sepahannews.ir/fa/News/192667/اجرای-مسیر-ویژه-دوچرخه‌سواری،-اصفهان-را-متحول-می‌کند-ورود-موتورسیکلت-ممنوع!
بستن   چاپ