پیام سپاهان
نظر قرآن در مورد حجاب و عفاف چیست؟
چهارشنبه 7 آبان 1399 - 15:24:45
پیام سپاهان - اختیار داشتن افراد در رعایت یا عدم رعایت عفاف و حجاب مربوط به حکومت سکولار است و این رویکرد قطعاً با اصل نظام جمهوری اسلامی ایران تعارض دارد.
به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، موضوع عفاف و حجاب به عنوان یکی از اصول زیربنایی و ساختاری در سبک زندگی اسلامی مطرح است؛ چراکه رعایت این آموزه می‌تواند اساس زندگی و سلامت افراد را در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی حفظ کند.
البته بنا بر آموزه‌های قرآن کریم و احادیث پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام، حجاب و عفاف موضوعی نیست که تنها به زنان جامعه مربوط باشد و مردان را استثنا کرده باشد. بلکه این نکته از مناظر گوناگون شامل همه افراد، اعم از مرد و زن، می‌شود که رعایت آن بر تمام مردم جامعه واجب و الزامی است.
خبرنگار ما در گفت‌وگویی که با دکتر طاهره محسنی، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مذهبی انجام داده به بررسی اهمیت و ضرورت‌های عفاف و حجاب در جامعه پرداخته است. آن طور که این پژوهشگر قرآنی توضیح می‌دهد، قرآن کریم برای لباس و پوشش اهدافی را تعریف می‌کند.
هدف اول طبق آموزه‌های قرآن کریم، پوشاندن عورات و زشتی‌های بدن انسان است که در آیه 26 سوره مبارکه اعراف به این نکته اشاره شده است: «یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْآتِکُمْ؛‌ای فرزندان آدم، محققا ما لباسی که ستر عورات شما کند فرستادیم.»
هدف دوم، زینت، زیبایی و حسن حال است که در ادامه همان آیه می‌فرماید: «وَرِیشًا وَ لِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِکَ خَیْرٌ؛ جامه‌هایی که به آن تن را بیارایید برای شما فرستادیم، و لباس تقوا نیکوترین جامه است.»
در تفسیر نوشته شده که کلمه «ریشا» پری بوده که به انتهای تیر می‌بستند و به سرعت سیر تیر کمک می‌کرد. مفسرین معتقدند که کلمه «ریشا» وسیله‌ای است که انسان از طریق آن به بلندی و پیشرفت می‌رسد و به ترقی معنوی و روحانی می‌رسد که به عنوان یکی از کارکرد‌های پوشش در نظر گرفته شده است.
هدف دیگر حجاب و پوشش طبق آموزه‌های قرآن کریم، حفظ و نگهداری از گرما و سرما است که هم در آیه 26 سوره مبارکه اعراف به این نکته اشاره شده و هم در آیه 81 سوره مبارکه نحل می‌فرماید که پوشش انسان را در گرما و سرما نگهداری می‌کند: «وَ جَعَلَ لَکُمْ سَرابیلَ تَقیکُمُ الْحَرَّ؛ و برای شما لباس‌هایی قرار داد که شما را از گرما (و سرما) نگه می‌دارد.»
هدف چهارمی که قرآن کریم در خصوص اهمیت حفظ حجاب بیان می‌فرماید، محافظت بدن از صدمات جنگ، بلاها، سختی‌ها و خطرات است که در آیه 81 سوره مبارکه نحل به آن اشاره می‌فرماید که: «وَ سَرابیلَ تَقیکُمْ بَأْسَکُمْ؛ و لباس‌هایی که شما را از آسیب یکدیگر نگه می‌دارد (مانند البسه جنگی، حفاظت هوایی و دریایی)». همچنین در آیه 80 سوره مبارکه انبیاء می‌فرماید: «وَعَلَّمْنَاهُ صَنْعَهَ لَبُوسٍ لَکُمْ لِتُحْصِنَکُمْ مِنْ بَأْسِکُمْ؛ و ما به داود صنعت زره ساختن برای شما آموختیم تا شما را از زخم شمشیر و آزار یکدیگر محفوظ دارد.»
این چهار هدفی است که قرآن کریم برای پوشش تعریف می‌کند. البته قرآن کریم در چهار موضوع در مورد پوشش با کیفیت خاص در مورد فرزندان حضرت آدم علیه‌السلام اشاره می‌کند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/191636/نظر-قرآن-در-مورد-حجاب-و-عفاف-چیست؟
بستن   چاپ