پیام سپاهان
گرانی گریبانگیر بازار کالاهای اساسی/ روغن جامد نایاب شد
چهارشنبه 7 آبان 1399 - 15:24:06
پیام سپاهان - به گزارش افکارنیوز ، شهروندان هر روز شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی هستند، به طوری که مدتی است روغن جامد در بازار کم و آنچه موجود باشد نیز با قیمتی بیش از نرخ مصوب عرضه می‌شود. این وضعیت نشانگر احتمال افزایش قیمت این کالا است.
در حالی که قیمت روغن در اواسط تیرماه به طور رسمی 12 تا 16 درصد افزایش یافته بود، مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که اکنون در بازار روغن خوراکی با وجود عرضه، 40 درصد بیشتر از قیمت مصوب به شهروندان فروخته می‌شود.
اگر این افزایش قیمت رخ دهد، گرانی روغن جامد در سال جاری برای دومین بار رخ خواهد داد. زیرا براساس مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار در 14 تیر سال جاری مقرر شده است تمام روغن‌های مایع 12 درصد، روغن‌های جامد و نیمه‌ جامد 14 درصد افزایش یابد. بنابراین در صورت تغییر قیمت مجدد این دومین در چهار ماه اخیر است.
بر اساس اعلام مرکز آمار نیز این گروه از محصولات در مهر، تورم ماهیانه 16.2 درصدی داشته‌اند که بیشترین رقم در بین کالاهای خوراکی و دومین رقم در بین کل گروه‌های کالایی است که کمبود موجودی روغن خام کارخانجات از جمله دلایل این موضوع است.
از سوی دیگر در سال‌ها و ماه‌های اخیر نوسانات ارزی نه تنها بازار کالاهایی اساسی را متلاطم کرده بلکه افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها و کمیابی آنها روز به روز سفره مردم را کوچک‌تر می‌کند و تنش تازه‌ای به سبد خرید خانوارها اضافه می‌شود.
در همین راستا گزارش‌های مردمی طی روزهای اخیر از گرانی و کمبود روغن در بازار خبر می‌دهد که با افزایش مجدد این کالای اساسی فشار اقتصادی بر خانواده‌ها در آینده بیشتر خواهد شد.
این شرایط در حالی است که کارخانه‌ها دلیل این مساله را کمبود مواد اولیه و روغن خام اعلام می‌کنند و اسماعیل نادری معاون امور بازرگانی سازمان صمت استان اصفهان، 24 مهر سال‌جاری در مصاحبه‌ای گفت: روغن تنظیم بازار با قیمت مصوب در فروشگاه‌های بزرگ اصفهان، از 23 مهر وارد چرخه توزیع شد و تا زمان فراوانی این تزریق ادامه دارد و محدودیتی در هنگام خرید روغن نخواهیم داشت.
بررسی‌ها میدانی نشان می‌دهد از چند روز گذشته توزیع روغن نباتی، جامد در برخی نقاط شهر اصفهان به صفر رسیده است و روغن مایع هم با قیمت‌های بیش از 40 درصد نرخ مصوب در خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ با وجود عرضه و نبود کمبود در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و کمیابی روغن و افزایش قیمت آن در روزهای اخیر به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شده به گونه‌ای که برخی از خانواده‌ها اعلام می‌کنند چندین بار برای تهیه روغن به مغازه‌ها مراجعه کرده‌اند اما تاکنون موفق به خرید نشده‌اند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/191621/گرانی-گریبانگیر-بازار-کالاهای-اساسی--روغن-جامد-نایاب-شد
بستن   چاپ