پیام سپاهان
استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام:
امام رضا(ع) شبکه شیعه را در جهان اسلام به هم وصل کرد
شنبه 26 مهر 1399 - 09:28:51
پیام سپاهان - کاشان - استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: امام‌ رضا(ع) شبکه شیعه را در تمام نقاط جهان به هم وصل کرد.

به گزارش خبرنگار مهر ، علیرضا رضازاده شامگاه جمعه و در برنامه تلویزیونی صفرنامه که به طور مستقیم از شبکه اصفهان و فضای مجازی پخش شد، اظهار داشت: 20 سال دوران امامت امام رضا ( ع) 10 سال آن با هارون الرشید و 10 سال دیگر را با مامون همزمان شد.
وی با اشاره به اینکه بعداز هارون و کشمکش بین مامون و امین، امام رضا ( ع) از این فرصت برای تقویت شیعه استفاده کردند، ابراز داشت: مامون یکی از زیرک‌ترین خلفای بنی عباس بود و به همین دلیل بعد از شکست امین راهبردی جدید و بر خلاف پیشینیان خود برای رفتار با امام زمان خود استفاده کرد.
این استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به اینکه در زمان مامون یکی‌از دوران سخت بر امام رضا ( ع) بود، تصریح کرد: تا قبل از مامون خلفای جور برنامه برای حذف شیعه داشتند ولی مامون با تغییر راهبرد سعی می‌کرد از جریان نفوذ برای شکست شیعه سواستفاده کند.
وی با بیان اینکه مامون برای مشروعیت بخشیدن به حکومت خود بالاجبار ولایت عهدی را به امام رضا ( ع) تحمیل کرد، بیان داشت: اما امام رضا ( ع) با تعیین شروطی و به دلیل اینکه جان امام تهدید شد ولایت عهدی را پذیرفت و به نوعی یک مبارزه منفی را بر علیه مامون شکل داد.
رضازاده با اشاره به اینکه بر خلاف تصور مامون شیعه در زمان امام رضا ( ع) تقویت شد، یادآور شد: امام رضا ( ع) در این زمان شبکه شیعه را در تمام اقصی نقاط جهان اسلام بهم وصل کردند و این باعث شد که شیعه قدرت بگیرد.
وی با بیان اینکه مامون در نهایت مجبور به شهادت امام رضا ( ع) شد، گفت: شهادت امام رضا ( ع) یعنی اینکه یکی از زیرک‌ترین خلفا نزد امام رضا ( ع) به استیصال رسید.
این استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: در حال حاضر هم حرم امام رضا ( ع) ملجا و مامنی امن برای همه شیعیان و مسلمانان از سراسر جهان به خصوص رزمندگان جبهه حق است به طوری که می‌توان گفت انرژی مدافعان و رزمندگان مدافع حرم همه از حرم امام رضاست.
به گزارش مهر ویژه برنامه صفرنامه در ایام اربعین و همچنین ایام پایانی ماه صفر توسط موکب حضرت علی بن باقر ( ع) کاشان و با کارگردانی سید مجتبی نبوی و تهیه کنندگی حامد عباسی طاهری تولید و به طور مستقیم از شبکه اصفهان پخش شد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/188139/امام-رضا(ع)-شبکه-شیعه-را-در-جهان-اسلام-به-هم-وصل-کرد
بستن   چاپ