پیام سپاهان
آغاز رصد وضعیت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در لرستان
شنبه 19 مهر 1399 - 12:07:30
پیام سپاهان - معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست لرستان گفت: با توجه به آغاز فصل مهاجرت و فرود پرندگان مهاجر در آبگیرهای این استان، بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان در استان با همکاری علوم پزشکی رصد می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست "الهام برنا" روز شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: همه ساله با آغاز ورود پرندگان به کشور و استان رصد و پایش زیستگاه های آبی نظیر سدها، تالاب ها، آب بندها و آبگیرها با هدف پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان در دستور کار محیط بانان و تیم‌های بازرسی مشترک محیط زیست و علوم پزشکی قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه در تمام مناطق تالابی، دریاچه ها و کنار رودخانه ها و زیستگاه های آبی استان در یک ماه گذشته پایش ها شروع شده، اظهار داشت: احتمال ورود پرندگان آلوده به این بیماری از کشورهای شمالی به داخل کشور وجود دارد و بنابراین برای کنترل و مهار آن باید از ابتدا اقدامات لازم را انجام داد.
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست لرستان افزود: تیم های گشتی و محیط بانان در صورت مشاهده لاشه پرندگان آبزی و کنار آبزی و هر پرنده دیگری موضوع را به علوم پزشکی برای بررسی علت مرگ اطلاع رسانی می‌کنند.
وی با بیان اینکه تیم های پزشکی با ورود به موقع و نمونه برداری از لاشه حیوانات تلف شده، از شیوع بیماری و سرایت آن به دیگر پرندگان جلوگیری می‌کنند ادامه داد: خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از مشاهده پرندگان آلوده و مبتلا در استان گزارش نشده است.
وی با اشاره به اینکه لرستان در کریدور عبور پرندگان مهاجر استکه زمستان گذرانی را در بیشه دالان، تالاب های پلدختر، و پشت سدهای ایوشان و رودبار به سر می برند گفت: پایش و کنترل زیستگاه‌های آبی تا پایان فصل زمستان که فصل مهاجرت پرندگان است ادامه دارد.
برنا گفت: در این راستا اموزش پرسنل و نیروهای اجرایی در راستای تشخیص به موقع این بیماری در اولویت قرار گرفته است.
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه خط مقدم پیشپگیری از شیوع این بیماری تشخیص به موقع است ادامه داد: نمونه برداری، معدوم سازی و حفاظت فیزیکی در زیستگاه های استان در دستور کار قرار گرفته است .
برنا از شهروندان خواست در صورت مشاهده لاشه پرندگان به ویژه مرگ دسته جمعی موضوع به یگان حفاظت محیط زیست اطلاع رسانی کرده و از لمس و دست زدن به این قبیل پرندگان پرهیز کنند چرا که احتمال سرایت بیماری از پرنده به انسان وجود دارد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/186325/آغاز-رصد-وضعیت-آنفلوآنزای-فوق-حاد-پرندگان-در-لرستان
بستن   چاپ