پیام سپاهان
کاهش شیب تند گرایش به رشته علوم تجربی در اصفهان
پنجشنبه 10 مهر 1399 - 19:17:00
پیام سپاهان - اصفهان- گرایش دانش‌آموزان در انتخاب رشته علوم تجربی برای ورود به پایه دهم تحصیلی، برای سال‌ها به دغدغه‌ای برای مسئولان دستگاه تعلیم و تربیت تبدیل شده بود که با آگاه‌‎سازی در مدارس متوسطه اصفهان تا حدودی کاهش یافته است.

بسیاری از دانش‌آموزان از سال‌های گذشته تاکنون خواسته یا ناخواسته و یا با فشارخانواده و یا مشاوره تحصیلی غلط اولین انتخاب خود را برای ادامه تحصیل در دوره متوسطه دوم، رشته علوم تجربی می‌دانستند.
یک دانش آموز پایه دهم در اصفهان که پس از فراز و نشیب‌های بسیار از انتخاب رشته تجربی منصرف و رشته علوم انسانی را انتخاب کرده بود، گفت: رشته تجربی بین دانش‌آموزان رشته تجربی جایگاه خاصی دارد زیرا بسیاری از مشاغل اجتماعی از این رشته بیرون می‌آید.
پرستو اسکندری در گفت و گو با ایرنا افزود: من با وجود بی‌میلی به رشته تجربی ولی به دلیل تبلیغات بسیار بین دوستان و آشنایان برای تحصیل در این رشته تا روزهای آخر انتخاب رشته بسیار مردد و مصمم برای انتخاب تجربی بودم.
وی با توجه به تغییر تصمیم خود برای تحصیل در رشته تجربی و براساس بررسی دروس رشته تجربی و سنگین بودن آن گفت: در نهایت با بررسی علایق خود به رشته ادبیات تصمیم گرفتم بر این انتخاب نادرست اصرار نورزم و به رشته علوم انسانی روی آوردم.
دانش آموز پایه دهمی دیگری در گفت و گو با ایرنا با برشمردن علت گرایش دانش آموزان به رشته تجربی گفت: مشاوره‌های مصنوعی و غیرواقعی درخصوص تبلیغ رشته‌های مختلف به جز تجربی تاثیری عکس روز دانش‌آموزان دارد و آنها را بیشتر به سمت انتخاب این رشته می‌کشاند.
پارسا طاهری در گفت و گو با ایرنا افزود: از سویی بسیاری از دانش‌آموزان از همان دوران کودکی زمانی که باید از شغل مورد علاقه خود حرفی می‌زدند با بردن نام پزشک بسیار تشویق می‌شدند و همین مهم سنگ بنای تحصیل امروز آنها را می‌گذارد.
وی که در رشته ریاضی مشغول به تحصیل است گفت: واقعیت آن است که نباید در انتخاب رشته تحصیلی به صرف دسته بندی و صفت گذاشتن خوب و بد روی آنها اقدام شود بلکه باید براساس فرمول هدایت تحصیلی میزان موفقیت دانش‌آموز را در دروس انتخابی آن رشته سنجید.
دانش آموز پایه دهمی دیگری که مشغول به تحصیل در رشته علوم تجربی است به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود شنیدن این جمله که قبولی دانشگاه برای رشته های تجربی مشکل است ولی براساس تمایل و موفقیت خود در دروس علوم و ریاضی سه سال اول متوسطه، رشته علوم تجربی را انتخاب کردم.
مائده شفیعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر دانش‌آموزان پایه نهم بدون علاقه رشته تجربی را انتخاب کنند به لحاظ سنگین بودن محتوای دروس آن با مشکل مواجه خواهند شد.
نقش خانواده‌ها در گرایش دانش‌آموزان به رشته‌های تحصیلی بسیار پررنگ است
مدیر یک واحد آموزشی متوسطه اول در اصفهان گفت: با وجود اینکه در مدرسه از همان اول سال مشاور تحصیلی وجود دارد و آماده راهنمایی به دانش‌آموزان پایه نهم تحصیلی برای انتخاب رشته است ولی نقش خانواده‌ها در گرایش فرزندانشان به رشته‌های مورد علاقه آنها بسیار پررنگ است.
حسین علایی در گفت و گو با ایرنا افزود: این درحالیست که برمبنای فرم هدایت تحصیلی که فرآیند آن از پایه هفتم دوره اول متوسطه آغاز می‌شود و در پایه نهم به نتیجه می‌رسد می‌توان بصورت علمی و دقیق میزان موفقیت دانش آموز را در رشته‌های تحصیلی ارزیابی کرد.
وی ادامه داد: 65 درصد این روند مربوط به بررسی‌های مشاوره‌ای شامل نظرهای دبیران دروس (10 امتیاز)، دانش‌آموزان (10 امتیاز)، والدین (پنج امتیاز)، نتایج آزمون‌های مشاوره‌ای توانایی و رغبت(هر کدام 15 امتیاز) و نظر مشاور(10امتیاز) و 35درصد مربوط به عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان است.
این مدیر مدرسه پسرانه با اشاره به اینکه خانواده‌ها به دلیل نگرانی از اشتغال و آینده فرزندانشان، زمینه تحصیل و گرایش دانش آموزان به رشته تجربی را فراهم می‌کنند، گفت: این موضوع سبب شده است تا در جامعه ذهنیتی شکل بگیرد که فارغ التحصیلان رشته ریاضی یا علوم انسانی عاقبت خوبی ندارند و نمی‌توانند وارد بازار کار شوند.
وی به خانواده‌ها توصیه کرد که با توجه به تنوع رشته‌های تحصیلی برای متوسطه دوم سعی کنند براساس فرم هدایت تحصیلی و با مشورت مشاور مدرسه، آینده تحصیلی فرزند خود را تعیین کنند.
علایی به استعداد بالای بسیاری از دانش آموزان به ویژه پسران در رشته ریاضی و همچنین فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: نباید فراموش کرد که در هر رشته تحصیلی همت و پشتکار لازمه کار است و به خودی خود تحصیل در یک رشته موجب موفقیت نمی‌شود.
37.7 درصد دانش‌آموزان استان اصفهان در رشته علوم تجربی مشغول به تحصیل هستند
رییس اداره متوسطه اول و دوم نظری اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: براساس آخرین آمار دریافت شده از مجموع 61 هزار و 205 دانش آموز رشته نظری، اکنون 37.7 درصد دانش‌آموزان استان در رشته علوم تجربی تحصیل می‌کنند که نسبت به سال‌های قبل شیب گرایش به این رشته کنترل شده است.
حسین نادیان در گفت و گو با ایرنا افزود: همچنین 41.3 درصد در رشته علوم انسانی، 20 درصد در رشته ریاضی فیزیک و یک درصد در رشته علوم و معارف اسلامی در 650 واحد آموزشی در استان به تحصیل مشغولند.
وی ادامه داد: در راستای سیاست‌های کلی نظام تعلیم و تربیت بر مبنای کاهش تمایل دانش آموزان در رشته علوم تجربی، با تلاش معلمان، مدیران و هماهنگی خانواده و مدرسه امسال گرایش دانش آموزان در استان به رشته تجربی نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است.
رییس اداره متوسطه اول و دوم نظری اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان تاکید کرد: ورود ناآگاهانه دانش‌آموزان از پایه نهم به رشته تجربی، افت تحصیلی آنها را در متوسطه دوم موجب می‌شود.
وی علت افت تحصیلی دانش آموزان را در انتخاب ناآگاهانه و احساسی به رشته تجربی، ناتوانی در درک و فهم حجم بالای دروس این رشته عنوان کرد و گفت: بسیاری از این دانش‌آموزان در امتحانات نهایی پایه دوازدهم با مشکل و افت تحصیلی شدید مواجه می‌شوند.
نادیان تمرکز این دانش‌آموزان صرف قبولی در کنکور و پذیرش در رشته‌های پزشکی است که بسیاری از آنها به نمرات سال آخر تحصیل بی توجهی می‌کنند و تمام تمرکز را برای آزمون سراسری می‌گذارند.
وی انتخاب درست مشاور تحصیلی را بسیار مهم و موثر دانست و گفت: برخی از این مشاوران که از بیرون بدنه آموزش و پرورش هستند مسیری اشتباه را برای ادامه تحصیل در دوره متوسطه دوم برای آنها پیشنهاد و انتخاب می‌کنند.
این مسوول تصریح کرد: از سویی فشار خانواده‌ها و نقش آنها در تحمیل علاقه خود به تحصیل دانش‌آموز نیز بسیار مهم و در سرنوشت آنها تاثیرگذار است.
اکنون حدود 900 هزار دانش‌آموز در استان اصفهان در بیش از پنج هزار واحد آموزشی مشغول به تحصیل هستند.
برچسب‌ها
مدارس اصفهان علوم تجربی

http://www.sepahannews.ir/fa/News/183249/کاهش-شیب-تند-گرایش-به-رشته-علوم-تجربی-در-اصفهان
بستن   چاپ