پیام سپاهان
اروپا، عربستان را تحریم می کند
شنبه 29 شهريور 1399 - 23:36:08
پیام سپاهان - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سلاح‌هایی که کشورهای غربی به عربستان در جنگ یمن می‌رسانند، آتش درگیری هفت‌ساله در این کشور را شعله‌ورتر کرده است؛ جنگی که در جدیدترین گزارش سازمان ملل به‌عنوان خونبارترین حملات 2020 نام گرفته است.
افشاگری علیه جنایت‌‌‌های آل‌سعود
در 15 فوریه در حمله نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان‌سعودی به روستایی در منطقه الهیجه در استان الجوف یمن حدود 50 غیرنظامی کشته و زخمی شدند؛ حمله‌ای که از آن به عنوان خونبارترین حمله جنگی در سال جاری میلادی یاد می‌‌شود، به‌طوری‌که سازمان ملل در گزارشی از ارتکاب جنایت جنگی عربستان و امارات در یمن پرده برداشت و اعلام کرد: «کمیته کارشناسان مستقل به این نتیجه می‌رسد که طرفین درگیر در یمن قانون بین‌الملل را نقض می‌کنند.» در این گزارش آمده است: کشورهایی از جمله انگلیس، کانادا، فرانسه و آمریکا به حمایت‌ها از طرفین جنگ از جمله انتقال سلاح ادامه می‌دهند که در طولانی‌‌‌کردن جنگ تاثیر داشته است. این گزارش عملکرد ائتلاف سعودی حامی دولت مستعفی به رهبری عبد ربه منصور هادی،‌ رییس‌جمهوری مستعفی را ارزیابی کرده و دریافته است که طی چهار حمله هوایی و سلسله حملات هوایی دیگر تدابیر ضروری برای حفظ جان غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی صورت نگرفته و این حملات مغایر با قانون بین‌المللی و جنایات جنگی هستند.
همچنین سازمان حقوق بشری صلح ژاپن هم در گزارشی پرده برداشت که ائتلاف متجاوز سعودی از 10 هزار مزدور برای ارتکاب جنایات علیه ملت یمن استفاده می‌کند. به گفته مسوولان این سازمان حقوق بشری، ائتلاف متجاوز سعودی این 10 هزار مزدور را از آفریقا و آمریکای جنوبی به یمن گسیل داشته و این اقداماتش با حمایت آمریکا، انگلیس و فرانسه انجام شده است.
پرونده تحریم تسلیحاتی عربستان روی میز اتحادیه اروپا
حال پارلمان اتحادیه اروپا از کشورهای عضو این اتحادیه درخواست کرد تا علیه عربستان‌سعودی تحریم تسلیحاتی وضع کنند. پارلمان اروپا دلیل این تحریم را قتل «جمال خاشقجی» و کشتار غیرنظامیان در جنگ یمن اعلام ‌‌کرد. قانون‌گذاران اتحادیه اروپا در گزارش مربوط به صادرات تسلیحاتی این اتحادیه که روز پنجشنبه تصویب شد، از تمام اعضای این اتحادیه خواستند تا به نشانه اعتراض به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی از الگوی آلمان، فنلاند و دانمارک در وضع محدودیت‌ها بر صادرات تسلیحات خود به عربستان‌سعودی پیروی کنند.
در این مصوبه همچنین به این نکته اشاره شده است که تسلیحات صادرشده به عربستان‌سعودی، امارات متحده عربی و همچنین سایر اعضای ائتلاف تحت رهبری عربستان در جنگ یمن، در این کشور استفاده شده است؛ «جایی که 22 میلیون نفر نیازمند کمک بشردوستانه و تدابیر حفاظتی هستند». این گزارش همچنین سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به وضع تحریم‌های مشابه با هدف جلوگیری از رنج و تألم بیشتر غیرنظامیان در جنگ یمن دعوت کرد.
کدام کشورهای اروپایی به عربستان سلاح می‌‌فروشند
پیش از این دو قطعنامه در این مورد با موفقیت در پارلمان اروپا به تصویب رسیده است اما مدافعان این ممنوعیت می‌گویند کشورهایی که از فروش اسلحه به عربستان سود بسیاری می‌‌برند به احتمال زیاد همکاری کمتری در اجرای این قطعنامه‌ها خواهند کرد؛ چنانکه در سال 96 نیز پارلمان اتحادیه اروپا خواستار منع فروش سلاح به عربستان‌سعودی به‌دلیل نقض قوانین بین‌الملل و حقوق بشری توسط این کشور در یمن شده بود. آنها اعتقاد داشتند «تسلیحات اروپایی به نقض حقوق بشر کمک می‌‌کنند و باعث مهاجرت‌های اجباری می‌شوند و همه اینها با ارزش‌های مشترک اتحادیه در تضاد است» اما انگلیس و فرانسه «بزرگترین موانع» در راه ممنوعیت فروش اسلحه به عربستان هستند چراکه انگلیس بیشترین ضربه از منع فروش سلاح به عربستان را متقبل خواهد شد. 48 درصد از تسلیحات این کشور به خاورمیانه صادر می‌‌شود. کلوئه تریکو اوفارل، نماینده سازمان غیردولتی مردم‌نهاد در این‌باره گفته است: «دستیابی به اطلاعات جدید درباره آنچه به عربستان فروخته می‌‌شود، مشکل است زیرا گزارش‌ها علنی نشده‌اند.» خانم اوفارل می‌‌افزاید: «چالش دیگر این است که باوجود گزارش‌ها‌ و شواهد ارائه‌شده توسط سازمان حقوق بشر، برخی از دولت‌های اروپایی معتقدند که سلاح ‌هایی که به عربستان فروخته‌اند در درگیری‌های یمن استفاده نمی‌شوند.»
عربستان، بزرگ‌ترین خریدار سلاح در جهان
عربستان‌سعودی بزرگ‌ترین خریدار سلاح در جهان است؛ سلاح ‌هایی که بر سر کودکان و مردم بی‌گناه و مظلوم یمن ریخته می‌‌شود. براساس گزارش موسسه تحقیقاتی «سپری» عربستان‌سعودی به‌تنهایی وارداتش را 192 درصد افزایش داده و در حال حاضر جانشین هند به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده سلاح شده است. همچنین این موسسه گفته است که بیشترین سلاح‌‌‌های خاورمیانه از ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه به این منطقه سرازیر می‌‌شود. بعد از انگلیس و فرانسه که جایگاه اول و دوم در صادرات سلاح به عربستان را دارا هستند، آلمان، ایتالیا، کرواسی، سوئیس و بلژیک، جایگاه بعدی در صادرات سلاح به این کشور در حال جنگ با یمن را دارند.
حال نکته قابل توجه در این ماجرا آن است که امروز آمریکا تمام همت و تلاش خود را گذاشته است که تحریم‌‌‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران را که سابقه هیچ‌گونه تجاوز و جنگی را در کارنامه خود ندارد، تمدید کند؛ موضوعی که کشورهای اروپایی هم بر آن تاکید دارند اما با روش آمریکا برای تمدید این تحریم مخالفت کرده‌اند؛ چنانکه برخی منابع غربی گزارش داده‌اند کشورهای اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان راه‌های دیگری را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران پیشنهاد داده‌اند اما آمریکا قصد دارد از طریق مکانیزم ماشه آن را احیا کند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/179031/اروپا،-عربستان-را-تحریم-می-کند
بستن   چاپ