پیام سپاهان
محققان می‌گویند:
استفاده از سویا و درمان سرطان استخوان
چهارشنبه 26 شهريور 1399 - 11:47:14
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان نتایج یک پژوهش جدید نشان می دهد که ترکیبات سویا نقش موثری در بهبود سلامت استخوان در سرطان استخوان دارد.

در سال‌های اخیر محققان فواید سلامتی سویا را اثبات کرده و معتقدند مصرف آن موجب کاهش خطر بیماری های قلبی- عروقی، چاقی، سرطان و بهبود سلامت استخوان می شود. اکنون، محققان WSU امیدوارند که از مزایای این نوع حبوبات برای بهبود درمان سرطان استخوان پس از عمل استفاده کنند.
نتایج این تحقیق که در ژورنال Acta Biomaterialia، به چاپ رسید، نشان داد که انتشار ترکیبات شیمیایی با پایه سویا منجر به کاهش التهاب در سلولهای سرطانی استخوان با ایجاد سلولهای سالم و کاهش التهاب مضر می شود.
محقق ارشد این پژوهش گفت: "تحقیقات زیادی در این زمینه درباره ترکیبات دارویی طبیعی در دستگاه های زیست پزشکی انجام نشده است. این درحالی است که با استفاده از این داروهای طبیعی، می توان با کمترین عوارض جانبی، تغییری در سلامت انسان ایجاد کرد، اگرچه یک مسئله مهم کنترل ترکیب است."
به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، استئوسارکوما (نوعی رشد نئوپلاسم بدخیم بافت استخوانی) اغلب در کودکان و بزرگسالان رخ می دهد که با وجود پیشرفت های پزشکی، بیماران مبتلا به استئوسارکوم و سرطان استخوان میزان عود بالایی را تجربه می کنند و استئوسارکوم دومین علت مرگ سرطانی در کودکان است.
درمان این بیماری شامل جراحی برای برداشتن تومور و شیمی درمانی قبل و بعد از عمل است. مناطق وسیعی از استخوان نیاز به برداشتن و ترمیم دارند و بیماران در هنگام بازسازی استخوان اغلب التهاب را تجربه می کنند که باعث کند شدن روند ترمیم می شود. دوزهای بالای شیمی درمانی قبل و بعد از جراحی نیز عوارض جانبی مضری به همراه دارد.
به همین دلیل محققان مایلند گزینه های درمانی ملایم تری را ایجاد کنند، به ویژه پس از جراحی هنگامی که بدن بیماران در تلاش است تا از آسیب استخوان بهبود یابد. این تحقیقاتی مهندسی بافت استخوان را به عنوان یک استراتژی جایگزین برای ترمیم استخوان با استفاده از اصول علم مواد و تکنیک های پیشرفته ساخت برای تولید دستگاه های زیست پزشکی موثر، مطالعه کرده اند.
به عنوان بخشی از این مطالعه، محققان از چاپ 3 بعدی برای ساخت داربست های خاص استخوان که شامل سه ترکیب سویا بود استفاده کردند و سپس ترکیبات را به آرامی در نمونه های حاوی سرطان استخوان و سلول های سالم استخوانی آزاد کردند.
دانه های سویا حاوی ایزوفلاون ها، استروژن های گیاهی هستند که مانع رشد سلول های سرطانی در بسیاری از انواع سرطان می شود. همچنین ایزوفلاون سلامت استخوان را بهبود می بخشد و احتمالاً از پوکی استخوان جلوگیری می کند.
در این پژوهش، یکی از ترکیبات سویا پس از 11 روز باعث بهبود 90 درصدی زنده ماندن سلول سرطانی استخوان در نمونه ها شد. در همین حال، دو ترکیب دیگر سویا رشد سلول های سالم استخوانی را به طور قابل توجهی بهبود بخشید. علاوه بر این، استفاده از ترکیبات سویا در مدل های حیوانی التهاب را کاهش داد که می تواند برای سلامت استخوان و همچنین بهبود کلی مفید باشد.
محقق ارشد این پژوهش با بیان اینکه این نتایج درک ما را در ارائه رویکردهای درمانی در استفاده از پیوندهای استخوان مصنوعی افزایش می دهد، تصریح کرد: "مطالعات طولانی مدت دقیق تر با استفاده از تحقیقات حیوانات و همچنین سایر سلولهای بدخیم مورد نیاز است. اما در کل محققان با مطالعه مسیرهای خاص بیان ژنتیکی ترکیبات طبیعی و مزایای تلفیق آنها در فناوری زیست پزشکی می توانند روش های درمانی بیخطر تر را بیابند."
بودجه این پژوهش توسط انستیتوی ملی بهداشت تأمین شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/178186/استفاده-از-سویا-و-درمان-سرطان-استخوان
بستن   چاپ