پیام سپاهان
مجتمع دامپروری 25 هزار راسی در جرقویه اصفهان احداث می‌شود
چهارشنبه 26 شهريور 1399 - 11:16:11
پیام سپاهان - اصفهان - مدیرکل امور عشایر اصفهان از تاسیس مجتمع دامپروری 25 هزار راسی در منطقه جرقویه به منظور جهش تولید گوشت در جامعه عشایری این استان خبر داد.

مختار اسفندیاری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مجتمع دامپروری جرقویه در قالب 250 واحد 100 راسی احداث می‌شود که مورد استقبال عشایر قرار گرفته است.
وی ادامه داد: بر اساس بررسی کارشناسی بهترین اقدام برای عشایر در منطقه جرقویه احداث این مجتمع دامپروری بود که عملیات اجرایی اولین مجتمع آغاز و تاکنون 80 واحد آن تکمیل شده است.
مدیرکل امور عشایر اصفهان با اشاره به اینکه مسوولان برای سرانجام رسیدن این مجتمع‌ها تاکید دارند تصریح کرد: نیاز منطقه جرقویه احداث چهار مجتمع دامپروری است زیرا عشایر جرقویه نزدیک به 136 هزار راس گوسفند دارند و مراتع این منطقه از بین رفته است.
وی خاطرنشان کرد: از سه میلیون راس دام سبک موجود در استان اصفهان یک میلیون راس متعلق به جامعه عشایری است به این معنا که 30 درصد پروتئین قرمز استان را تامین می‌کند.
اسفندیاری اظهارداشت: دام‌های عشایر جرقویه مهر و آبان سال‌جاری در این مجتمع مستقر خواهد شد و امید است پرواربندی و افزایش تولید گوشت قرمز و درآمد مناسب برای عشایر در این زمینه تحقق یابد.
وی بیان کرد: این مجتمع دامپروری 330 فرصت شغلی جدید برای عشایر ایجاد می‌کند.
مدیرکل امور عشایر اصفهان معتقد است زندگی عشایری مصداق واقعی اقتصاد مقاومتی و جهش تولید است و هر خانوار عشایر حداقل پروتئین 20 خانوار را تولید و تامین می‌کند.
براساس آمار اداره کل امور عشایر استان اصفهان، 9 هزار و 605 خانوار عشایری در استان اصفهان زندگی می‌کنند که این تعداد شامل ایلات قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند.
27 هزار نفر عشایر ایل بختیاری در شهرهای بویین میاندشت، فریدن و چادگان واقع در غرب استان و در سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان 24 هزار نفر از ایل قشقایی و محمدآباد و نصرآباد در شرق اصفهان سه هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه سکونت دارند.
عشایر اصفهان 28 درصد مواد کالاهای این استان را تامین و 30 تا 35 هزار متر مربع انواع فرش، جاجیم، گلیم، کیف و محصولاتی از این دست، 55 هزار تن لبنیات، 300 تن عسل و 150 هزار تن سیب درختی تولید می‌کنند.
برچسب‌ها
زندگی عشایری جهش تولید دام و طیور اصفهان

http://www.sepahannews.ir/fa/News/178122/مجتمع-دامپروری-25-هزار-راسی-در-جرقویه-اصفهان-احداث-می‌شود
بستن   چاپ