پیام سپاهان
عزاداری‌ها در اصفهان فقط باید در فضای باز برگزار شود
چهارشنبه 22 مرداد 1399 - 22:32:03
پیام سپاهان - اصفهان - مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان گفت: عزاداری‌های ماه‌های محرم و صفر فقط باید در فضای باز و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و ایمن برگزار شود.

سیدمهدی میرجهانیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این موضوع به همه نمایندگان هیات‌های مذهبی در استان نیز ابلاغ شده است.
وی اضافه کرد: پس از ابلاغ دستورالعمل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و وزارت کشور در باره نحوه برگزاری مراسم عزاداری ماه‌های محرم و صفر، 12 جلسه با مسوولان مرتبط در استان از جمله سازمان تبلیغات اسلامی و نمایندگان هیات‌های مذهبی برگزار کردیم و در باره نحوه برگزاری این مراسم با توجه به شیوه‌نامه‌های ابلاغی تبادل نظر شد.
وی با بیان‌اینکه چند نکته کلیدی در این زمینه وجود دارد، اظهار داشت: عزاداری‌ها فقط باید در فضای باز باشد، حتماً از ماسک استفاده شود، استفاده از طبل و سنج در برگزاری مراسم و توزیع نذورات در مجالس ممنوع بوده و حداکثر زمان برگزاری مراسم 2 ساعت خواهد بود و برپا کردن هرگونه خیمه، موکب و ایستگاه صلواتی نیز ممنوع است.
وی با اشاره به اینکه مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی(با زنجیر شخصی) در محل مراسم بدون جابه‌جایی مُجاز است، اضافه کرد: اگر اصرار به برگزاری مراسم در محل مُسقف است باید چهار طرف آن کاملاً باز باشد.
میرجهانیان گفت: در صورت اصرار به توزیع نذورات، این کار باید درب منازل انجام شود و مُبرا از تجمع افراد باشد.
به گفته وی، برپایی مراسمی مانند نخل‌گردانی و شیرخوارگان نیز ممنوع است.
مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان با تاکید براینکه همه این شیوه‌نامه‌ها با هدف پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و حفظ سلامت مردم ابلاغ شده است، گفت: رعایت آنها به مشارکت مردم و درک درست آنها از شرایط موجود بستگی دارد.
وی همچنین در باره بازگشت محدودیت‌های کرونایی به شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز در استان اصفهان از هفته گذشته تاکنون اظهار داشت: در برخی موارد شاهد زیر پا گذاشتن دستورها و محدودیت‌ها بودیم و بنظر می‌آید که عده‌ای تصور می‌کنند دوره کرونا تمام شده است.
میرجهانیان با اشاره به آخرین آمار بازدید از مراکز صنفی استان در باره رعایت دستورهای بهداشتی گفت: هفت هزار و 803 بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی استان از یازدهم تا هفدهم مرداد امسال صورت گرفت که از بین آنها پنج هزار و 900 واحد شیوه‌نامه‌های بهداشتی مرتبط با کرونا را رعایت می‌کردند.
وی با بیان اینکه از میان واحدهای تهیه و توزیع مواد غذایی بازدید شده، 108 مورد بدلیل رعایت نکردن دستورهای بهداشتی و تخلف به مراجع قضایی معرفی شدند، افزود: از بین آنها 38 واحد نیز پُلمب شد.
استان اصفهان از 2 هفته گذشته با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفت و در زمان حاضر حدود 850 بیمار در بخش کرونای بیمارستان‌های این خطه بستری و 180 نفر از آنها بدحال و در بخش مراقبت‌های ویژه(ICU) تحت درمان هستند.
بر اساس آخرین آمار، تاکنون بیش از 333 هزار نفر در سطح کشور بطور قطعی به بیماری کرونا مبتلا شده و از بین آنها دستِ کم 18 هزار نفر جان باخته‌اند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا ماه محرم اصفهان بهداشت و سلامت
پروندهٔ خبری
کرونا و آیین های محرم

http://www.sepahannews.ir/fa/News/168631/عزاداری‌ها-در-اصفهان-فقط-باید-در-فضای-باز-برگزار-شود
بستن   چاپ