پیام سپاهان
دلایل چرخش امارات به سمت ایران
سه شنبه 14 مرداد 1399 - 20:08:02
پیام سپاهان - جام جم /متن پیش رو در جام جم منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
عبدا... سهرابی- سفیر پیشین ایران در قطر/ دیپلماسی منطقه‌ای ایران، کشورهای مختلفی را در برمی‌گیرد که در این میان، ارتباط با شش کشور حاشیه جنوبی خلیج‌فارس، یکی از بخش‌های مهم این دیپلماسی منطقه‌ای است. تمام کارشناسان و افرادی که شناختی از ابعاد مختلف منطقه دارند بر این موضوع واقف هستند که جمهوری اسلامی ایران کشور بزرگی با بیش از 2000 کیلومتر مرز آبی با شش کشور همسایه است؛ بنابراین طبیعی است کشورهای همسایه اهمیت بالایی در سیاست خارجی کشورمان داشته باشند و به همین دلیل در بخش‌های مختلف برای ارتباط با این همسایگان برنامه داریم.
یکی از این کشورها که شاید از منظر اقتصادی در اولویت ما باشد، امارات است. ما با این کشور، روابط اقتصادی بسیاری خوبی داشتیم، به طوری که روابط سالانه اقتصادی دو کشور به بیش از 20 میلیارد دلار می‌رسید که این مساله برای کشور امارات هم از اهمیت زیادی برخوردار بود.
البته در این میان، در مقاطعی سخنانی خارج از عرف سیاسی و قواعد بین‌المللی از سوی مقامات امارات درباره حاکمیت جزایر سه‌گانه مطرح می‌شود که می‌توان یکی از دلایل آن را تحریک دیگران دانست، اما به هر حال در این ارتباط همواره با این کشور دچار چالش بوده‌ایم. در همین زمینه و در دو سال گذشته و قبل از ایجاد چالش بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، موضوع حاکمیت امارات بر جزایر سه‌گانه یکی از بندهای لایتغیر آنها بوده است. از سوی دیگر، در چند سال اخیر شاهد دخالت امارات در جنگ‌های منطقه، دخالت در امور سوریه علیه مقاومت و همراهی با عربستان در جنگ علیه یمن با نگاه اقتصادی و طمع امارات به یمن بودیم. اما با فرسایشی شدن بحران یمن و گرفتار شدن عربستان در منجلاب مبارزه با حوثی‌ها، اماراتی‌ها نیز مقداری دچار چالش شدند. در مجموع و با توجه به موارد عنوان شده، امارات تقریبا از یک‌سال گذشته و از طرق مختلف در جهت نزدیک شدن به ایران تلاش کرده است در این راستا نیز جمهوری اسلامی ایران همواره آغوش بازی به روی کشورهای همسایه دارد. نیاز فراوان امارات به سرمایه‌های ایران همچنین نقش کشورمان در توسعه و سازندگی امارات به‌ویژه دبی بر کسی پوشیده نیست و این موضوع موجب شده سیاست خارجی و حاکمیتی امارات به این جمع‌بندی برسد که تاکنون راه را اشتباه رفته‌اند و به همین دلیل چاره‌ای ندارند جز این‌که برای امنیت خلیج‌فارس و توسعه و آرامش منطقه تلاش کرده و در این ارتباط با ایران همراه باشند؛ چرا که جمهوری اسلامی ایران همواره به عنوان حامی کشورهای منطقه از آنها دفاع کرده و در این مسیر هزینه‌های زیادی داده است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/166637/دلایل-چرخش-امارات-به-سمت-ایران
بستن   چاپ