پیام سپاهان
برق خورشیدی مشترکان خانگی اصفهان تضمینی خریداری می‌شود
سه شنبه 14 مرداد 1399 - 18:56:02
پیام سپاهان - اصفهان- سخنگوی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: برق تولیدی از سامانه‌های خورشیدی مشترکان خانگی و سازمانی بصورت تضمینی و با قرارداد 20 ساله خریداری می‌شود که ظرفیت بسیار خوبی که در این کلانشهر وجود دارد.

محمدعلی اکبری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: قیمت خرید هر کیلووات برق تولیدی از نیروگاه‌های خورشیدی بر اساس مصوبه سال گذشته، یکهزار و 200 تومان است و تعرفه آن هر سال با توجه به نرخ تعدیل ارز و تورم تعیین می‌شود.
وی با اشاره به اینکه قیمت فروش هر کیلووات برق به مشترکان در زمان حاضر بین 80 تا 100 تومان است، اظهار داشت: در واقع وزارت نیرو برق تولیدی از نیروگاه‌های خورشیدی را بیش از 12 برابر قیمت فروش آن، خریداری می‌کند و این فرصت بسیار خوبی برای مشترکان خانگی یا سازمانی دارای سلول‌های خورشیدی برای بازگشت سرمایه و درآمدزایی بشمار می‌آید.
علی اکبری خاطرنشان کرد: دولت از سه سال گذشته برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و رفع مشکلات زیست‌محیطی بویژه در کلانشهرها، طرح خرید تضمینی 20 ساله برق تولیدی از نیروگاه‌های تجدیدپذیر از جمله خورشیدی را اجرا کرده و وزارت نیرو تسهیلات خوبی در این زمینه در نظر گرفته است.
وی اضافه کرد: مشترکان خانگی یا سازمانی که دارای انشعاب برق هستند می‌توانند نیروگاه‌های خورشیدی احداث کنند و به مدت 20 سال به صورت تضمینی برق تولید شده توسط این نیروگاه‌ها را به شبکه سراسری برق تزریق و درآمد کسب کنند.
سخنگوی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه این نیروگاه‌ها می تواند از یک کیلو وات برق خانگی تا ظرفیت‌های بالاتر با توجه به توان مالی سرمایه‌گذار باشد،گفت: در زمان حاضر بیش از یکصد کیلو وات تولید برق از سامانه‌های خورشیدی که توسط مردم و اداره ها در شهرستان اصفهان راه اندازی شده است، داریم اما ظرفیت بسیار بیشتری در این زمینه وجود دارد.
علی اکبری درباره افزایش قیمت تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی، تصریح کرد: نوسانات ارزی سال‌های اخیر در افزایش قیمت آن تاثیرگذار بود اما با توجه به خرید تضمینی و 20 ساله برق تولیدی از آن، بازدهی مالی خود را خواهد داشت.
وی از مشترکان خانگی، اداره‌ها و نهادهای مختلف خواست تا با توجه به ظرفیت خوب اصفهان در زمینه انرژی خورشیدی در تولید برق از طریق این انرژی تجدیدپذیر مشارکت بیشتری داشته باشند.
دولت از سال 1395 تصمیم گرفت طرح خرید تضمینی 20 ساله از مشترکین را اجرا کند؛ این طرح به منظور گسترش انرژی های تجدیدپذیر در کشور و ورود هر چه بیشتر بخش خصوصی به این صنعت ایجاد شد.
تاکنون تعداد چهار هزار و 38 نیروگاه خورشیدی در مقیاس کیلوواتی و به‌صورت سامانه‌های پشت بامی انشعابی با مجموع ظرفیت 45 هزار و 702 کیلووات در سطح کشور به بهره برداری رسیده‌ است.
شهرستان اصفهان یک میلیون و 200 هزار مشترک دارد که حدود 900 هزار مشترک، خانگی هستند.
برچسب‌ها
انرژی برق مصرف بهینه برق اصفهان صفحات خورشیدی

http://www.sepahannews.ir/fa/News/166633/برق-خورشیدی-مشترکان-خانگی-اصفهان-تضمینی-خریداری-می‌شود
بستن   چاپ