پیام سپاهان
بازگشت تفرقه به جبهه دموکرات‌ها
سه شنبه 14 مرداد 1399 - 18:44:11
پیام سپاهان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها جست‌وجوی خود برای انتخاب معاونش در انتخابات سوم نوامبر را تا دو هفته تمدید کرده و این باعث شده است تا لابی‌ها برای انتخاب نفر همراه نامزد دموکرات‌ها افزایش یابد. به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، حتی برخی از متحدان قدیمی بایدن نگران آشفته‌تر شدن فرآیند انتخاب معاون شده اند؛ جایی که زنان، به‌ویژه زنان سیاهپوست در برابر یکدیگر قرار دارند. برخی می‌گویند تهدیدی پویا وجود دارد که بایدن انتخاب معاون اول خود را به منظور جلب‌توجه زنان درخشان حزب به تاخیر می‌اندازد.
این امر به تضعیف جایگاه عمومی معاون اول نیز خواهد انجامید. خود همین مساله شرایط را برای حمله احتمالی ترامپ در هنگام کارزار انتخاباتی فراهم می‌کند. دونا برازیله، رئیس سابق کمیته ملی دموکرات‌ها می‌گوید: «این بی‌رحمی است. این مایه تاسف است اما باید بگویم قابل پیش‌بینی نیز بود.» او می‌افزاید: «این بسیار ناامید‌کننده است، زیرا پاس گل این حملات را عمدتا مردان حزب دموکرات به رقبا می‌دهند.» او تصریح می‌کند: «من امیدوارم که در انتخاب این روند، توجه داشته باشیم که زنان سیاه‌پوست- و زنان رنگین‌پوست- مستحق احترام هستند.» احساس دلخوری در میان افراد کارزار انتخاباتی، حتی در میان مشاوران نزدیک بایدن حس می‌شود و شاید بایدن به همین دلیل وارد فاز آخر جست‌وجوگری‌اش بدون علاقه‌مندی مشخصی شود. با اینکه در فهرست کوچک او نام سه نامزد نهایی دیده می‌شود اما انتظار می‌رود که بایدن برای اعطای این مقام با 5 تا 6 نامزد مذاکره کند. چندین نفر که مصاحبه شده‌اند، گفته‌اند که این تاخیر جریانات اخیر را شدت بخشیده است. بسیاری از آنها موضوع را مصائب مربوط به جنسیت‌زدگی تلقی می‌کنند. نتیجه این گفت‌وگوهای مخرب خطر افزایش دوپارگی در حزب را درست مانند سال 2016 افزایش خواهد داد، اما بایدن از بهار گذشته که گفت نامزد زن انتخاب خواهد کرد، تلاش‌های خود را در جهت وفاق افزایش داده است. در روزهای اخیر پولتیکو در یک گزارش نوشت که کریس آد از کانکتیکت که در هیات انتخاب معاون بایدن قرار دارد، گفته است که اهداکنندگان مالی کارزار می‌گویند که کاملا هریس هیچ پشیمانی بابت حملاتی که به بایدن در زمان مناظرات اولیه دموکرات‌ها داشته، ابراز نکرده است. یکی از کمک‌کنندگان مالی هم به سی‌ان‌بی‌سی گفته که کاملا هریس بیش از حد جاه‌طلب است و اد رندل، فرماندار سابق پنسیلوانیا و از دوستان قدیمی بایدن به سی‌ان‌ان گفته است که هریس می‌تواند مردم را به‌شدت عصبانی کند. برخی از اظهارنظرها توسط دموکرات‌های بلندپایه نامزدهای جایگزین مانند وال دمنیگز نماینده مجلس نمایندگان و کارن باس، نماینده مجلس نمایندگان از کالیفرنیا را به‌شدت تحت‌فشار قرار می‌دهد و برخی را نگران می‌کند که زنان رنگین‌پوست را مجبور کرده‌اند در مقابل یکدیگر قرار بگیرند. جیمز کلیبرن، نماینده مجلس نمایندگان از حزب دموکرات که یکی از یاران مورد وثوق بایدن نیز است، با اشاره به گفت‌وگوهای هریس و باس به واشنگتن پست گفت: «این به‌شدت مرا می‌آزارد که دو زن سیاه‌پوست را به جان دیگر نامزدها انداخته‌اند.»
او افزود: «هیچکس تلاش نمی‌کند تا سناتور الیزابت هریس را در مقابل ویتمر، فرماندار میشیگان قرار دهد. هر دوی اینها نام‌شان هر روزه به‌عنوان افراد مدنظر بایدن در رسانه‌ها مطرح می‌شود.» کلیبرن تصریح کرد: «این داستان مسخره‌تر از آن است که به نظر می‌رسد و یک نفر تلاش می‌کند تا داستانی از آن بسازد.» در چند روز اخیر توجهات منفی متمرکز بر باس بوده، کسی که گفته است نمی‌تواند خود را در قامت رئیس‌جمهور متصور شود. در سال 2008، باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به بایدن گفته بود که پست معاونت را سنگ بنای اصلی کار خود می‌بیند و بایدن نیز روابط خود با اوباما را از همین دریچه می‌بیند. روزنامه دیلی‌کالر، مقاله‌ای را منتشر کرد که موضوع آن به سخنرانی باس در سال 2010 در مراسم افتتاح یک مرکز مذهبی جدید در لس‌آنجلس اختصاص دارد و به نظر می‌رسد که او از این سازمان تمجید می‌کند.
مجله آتلانتیک نیز گزارش مفصلی از وی چاپ کرد و به موضوع سفرهای وی به کوبا و سخنان تمجیدوارش از رهبر کوبایی‌ها یعنی فیدل کاسترو پرداخت. در این مجله اشاره شده است که حضور او در انتخابات هزینه رای دادن به بایدن را در ایالت‌هایی مانند فلوریدا بالا می‌برد. چاپ این مقاله بلافاصله موجب شد تا کارزار انتخاباتی ترامپ حملات خود را علیه باس آغاز کنند. در یک سایت خبری نزدیک به کارزار انتخاباتی ترامپ چنین تیتری انتخاب شده بود: «تیم بایدن و باس ممکن است که کمونیسم کاسترو را به آمریکا وارد کنند.» سناتور مارکو روبیو در کنفرانس خبری گفت اگر باس معاون بایدن شود، او یکی از مقامات بلندپایه آمریکا خواهد بود که احساس همدلی زیادی با کاسترو داشته است و این در تاریخ آمریکا بی‌سابقه محسوب می‌شود.
باس اما در واکنش به این سخنان به برنامه خبری ان‌بی‌سی رفت تا به این اتهامات پاسخ دهد. او گفت که از همذات‌پندارها با کاسترو نبوده و موضع خود در مورد کوبا را اصلا متفاوت با موضع دولت اوباما نمی‌بیند. او همچنین از این اظهارنظرش که او و هریس باید در یک تراز برای مقایسه قرار بگیرند هم عقب‌نشینی کرد. باس و هریس هفته گذشته در مراسم بزرگداشت جان لوییس با یکدیگر دیدار خصوصی داشتند. باس درباره این دیدار گفت: «دیدار خوبی بود. من آدم ضد کاملا نیستم.»
تصمیم بایدن برای حذف مردان از گزینه معاونت به‌طور سنتی، نقشی که عمدتا برای آنها در نظر گرفته می‌شود، به معنای حذف افرادی همچون کوری بوکر است، پس با این تفاسیر برای افرادی همچون اندرو کومو، فرماندار نیویورک و ستاره این روزهای آمریکا در مبارزه با ویروس کرونا نیز جایی نمی‌توان در نظر گرفت. در این فهرست حذف افراد قابل‌توجهی مانند بتو اورورکه نماینده سابق کنگره از تگزاس و پیت بوتیجج شهردار سوث‌بند از ایندیانا نیز در این راستا ارزیابی می‌شود. بسیاری بر این موضوع تاکید دارند که رقابت برای تبدیل شدن به دومین فرد قدرتمند در کشور همواره جدی بوده است. سناتور رابرت پی‌کیسی‌جونیور می‌گوید: «این حجم از رقابت طبیعی است. صرف‌نظر از اینکه چه کسی انتخاب می‌شود، این پروسه تاریخی است و بر شدت تنش‌ها می‌افزاید.» برای مثال تیم هریس هم آشکار و هم پشت درهای بسته با تیم بایدن در حال مذاکره هستند. هرکدام از این نامزدها نیز طرفداران خاص خود را دارند. مثلا بن کرامپ، وکیل ارشد مباحث نژادی که وکیل خانواده جورج فلوید بوده به سی‌ان‌ان گفته است که از حامیان معاونت کاملا هریس است. افراد قدرتمند دیگری همچون گلندا باسکین رئیس آلفا‌کاپا و رئیس دانشگاه تنه‌سی به تیم بایدن نامه‌ای نوشته- که یک نسخه آن به دست واشنگتن پست رسیده- و در آن از معاونت هریس به‌شدت دفاع کرده است.
هریس قصد دارد حملات به جاه‌طلبی‌های وی را به یک سلاح تبدیل کند. او روز جمعه در یک کنفرانس مجازی با عنوان «رهبران دختر سیاهپوست در سال 2020» گفت: «همواره مقاومت‌هایی در برابر جاه‌طلبی‌های شما وجود دارد. افرادی خواهند بود که به شما بگویند پایتان را از گلیم‌تان درازتر کرده‌اید.» هریس البته در برابر حملات افرادی همچون آد تنها نبوده و حتی فردی مانند جنیفر اوکالی از درون کارزار انتخاباتی بایدن مورد حمایت قرار می‌گیرد. او در پاسخ به آد که گفته بود هریس بیش از حد جاه‌طلب است، گفت: «جاه‌طلبی‌های زنان تاریخ‌ساز است، دنیا را تغییر می‌دهد و پیروزی به بار می‌آورد.» بایدن که گفته بود در تاریخ اول اوت معاون خود را برخواهد گزید، حالا دو هفته دیگر فرجه خواسته است. کارزار انتخاباتی بایدن قرار است این مهم را به پایان هفته دوم اوت موکول کند. کلیبرن تصریح می‌کند: بایدن قبل از کنوانسیون دموکرات‌ها نام معاون خود را بر زبان خواهد آورد. او گفت: «فکر می‌کند انتخاب یک زن که سیاهپوست باشد یک امتیاز مهم باشد اما فعلا قصد ندارد کسی را مورد تایید قرار دهد.»

http://www.sepahannews.ir/fa/News/166623/بازگشت-تفرقه-به-جبهه-دموکرات‌ها
بستن   چاپ