پیام سپاهان
2.5 هکتار مراتع فریدن طعمه حریق شد
سه شنبه 14 مرداد 1399 - 18:03:46
پیام سپاهان - اصفهان- مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان روز سه شنبه از کنترل و مهار آتش‌سوزی حدود 2.5 هکتار از مراتع "نماگرد" شهرستان فریدن خبر داد.

منصور شیشه‌فروش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این حادثه ساعت 14 و 30 دقیقه عصر امروز رخ داد که در ساعت 15 و 40 دقیقه با تلاش عوامل امدادی و حفاظت از منابع طبیعی منطقه شد.
نماگرد، روستایی از بخش مرکزی شهرستان فریدن در استان اصفهان است.
فریدن با 2 شهر، 28 روستا و جمعیت افزون بر 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب استان واقع است.
وی اضافه کرد: در مجموع از ابتدای سالجاری تاکنون 55 مود حریق در 138 هکتار از مراتع و جنگل‌های استان رخ داده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: این آتش‌سوزی‌ها بیشتر در مناطق غرب و جنوب استان و در شهرستان‌های فریدونشهر، چادگان، گلپایگان، بویین و میاندشت، سمیرم، خوانسار، لنجان و نظنز گزارش شده است.
وی عامل 90 درصد این آتش‌سوزی‌ها را خطای انسانی ذکر کرد و گفت: باقی علت ها به وزش بادهای شرق به غرب و افزایش 2 درجه‌ای دمای هوای امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است.
شیشه فروش به گردشگران توصیه کرد که از روشن آتش و رهاکردن بطری و اشیای فلزی در مراتع استان خودداری کنند.
وی از مردم خواست با مشاهده آتش در مراتع و عرصه‌های زیست محیطی، آن را در اسرع وقت به شماره‌های 112 هلال احمر یا 1504 فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.
حدود 2 میلیون هکتار از اراضی مرتعی استان، مستعد آتش‌سوزی است که بیشتر آن در شهرستان‌های غربی و جنوبی قرار دارد و به همین دلیل مدیریت بحران استانداری اصفهان از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درخواست کرد تا 2 پایگاه دائمی اطفای حریق در این مناطق ایجاد کند.
95 درصد از عوامل آتش سوزی در مراتع، انسانی و ناشی از غفلت گردشگران، ساکنان و دامداران است.
سال گذشته 2 فقره آتش سوزی در 2.5 هکتار از جنگل‌های فریدونشهر، حدود 60 آتش‌سوزی در 240 هکتار از مراتع و 11 آتش‌سوزی در 181 هکتار از عرصه‌های زیست محیطی استان اتفاق افتاد.
استان اصفهان 10.7 میلیون هکتار مساحت دارد که بیش از 90 درصد آن معادل 9.8 میلیون هکتار را عرصه‌های طبیعی و ملی تشکیل می‌دهد و از این میزان حدود یکصد هزار هکتار جنگل، 6 میلیون هکتار مرتع و سه میلیون هکتار بیابان است.
برچسب‌ها
اطفای حریق حوادث غیرطبیعی مدیریت بحران اصفهان
پروندهٔ خبری
آتش در کمین جنگل ها و مراتع

http://www.sepahannews.ir/fa/News/166616/25-هکتار-مراتع-فریدن طعمه-حریق-شد
بستن   چاپ