پیام سپاهان
استاندار: فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف بهینه آب کشاورزی اصفهان ضروری است
شنبه 11 مرداد 1399 - 19:43:38
پیام سپاهان - اصفهان- استاندار اصفهان گفت: فرهنگ سازی در حوزه مصرف بهینه آب در کشاورزی ضروری است و باید به پیوست فرهنگی و رسانه‌ای در طرح‌های این بخش توجه داشت.

عباس رضایی روز شنبه در حاشیه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان اصفهان گفت: چگونگی مدیریت در مصرف آب مستلزم تغییر نگرش کشاورزان در روش آبیاری، حذف آبیاری غرقابی و تغییر الگوی کشت متناسب با وضعیت کم‌آبی استان است.
وی ادامه داد: در جلسه امروز اطلس نیاز آبیاری گیاهان زراعی و باغی استان به منظور مدیریت بهینه تقاضای آب در بخش کشاورزی، بازنگری، تکمیل و تدوین الگوی بهینه کشت محصولات زراعی و باغی به تفکیک شهرستان‌ها و دهستان‌های استان و تدوین نهایی الگوی بهینه کشت محصولات زراعی و باغی استان مطرح شد.
استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: خوشبختانه اقدامات مطالعاتی و زیربنایی خوبی در حوزه افزایش بهره‌وری کشاورزی استان و کاهش مصرف آب صورت گرفته است که جای تقدیر دارد.
وی با اشاره به برخی مشکلات این طرح‌ها در حوزه اجرا، تاکید کرد: برخی الزامات قانونی و سیاسی از جمله هدفمند کردن تعرفه یارانه‌ای حامل‌های انرژی بر اساس الگوی کشت پیشنهادی، هدفمند کردن بیمه محصولات کشاورزی و سیاست‌های حمایتی خرید در راستای اجرای الگوی کشت پیشنهادی، پیش‌بینی راهکارهای قانونی تشویقی جهت بهره‌بردارانی که الگوی کشت را رعایت می‌کنند از طریق ارائه تسهیلات بانکی و جوایز می‌تواند در اقناع و ترغیب کشاورزان به کشت بر اساس الگوی ارائه شده موثر باشد.
رییس جهادکشاورزی استان با بیان اینکه اصفهان نخستین استانی است در کشور که برحسب ضرورت نیاز، سند ملی آبی الگوی کشت را تدوین کرد، گفت: لازمه اجرای این طرح تدوین اطلس نیاز آبی بود.
مهرداد مرادمند افزود: تهیه و تدوین اطلس نیاز آبیاری گیاهان زراعی و باغی استان به منظور مدیریت بهینه تقاضای آب در بخش کشاورزی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان انجام شده است.
وی ادامه داد: در این اطلس براساس اطلاعات مجموعه‌های چاپی و نرم‌افزاری نقشه های پراکنش جغرافیایی نیاز خالص آبیاری 37 محصول زراعی و باغی از جمله گندم، جو، برنج، سیب زمینی، پیاز و بادام مشخص می‌شود.
مرادمند در خصوص طرح بازنگری و تکمیل اطلس تناسب اراضی کشت محصولات زراعی و باغی برای تدوین الگوی کشت استان، اظهارکرد: تعادل تولید، منطق در تصمیم گیری، استفاده بهینه از عوامل تولید، پایداری و تولید اقتصادی از نتایج برنامه ریزی الگوی تولید است.
تغییر الگوی کشت در ایران و اصفهان با توجه به کمبود آب ضروری است چرا که در کشوری همچون ایران که میزان بارندگی آن یک چهارم و تبخیر آب آن 2 برابر جهان است باید تمام برنامه‌ریزی ها در زمینه تولید محصولات کشاورزی به صورت همگرا مورد توجه قرار بگیرد.
زمین‌های کشاورزی اصفهان حدود 550 هزار هکتار را تشکیل می‌دهند که با توجه به محدودیت منابع آب در سال‌های اخیر، 300 هزار هکتار آن زیر کشت زراعی و باغی قرار می‌گیرد.
سالانه 4.6 میلیون تُن محصولات زراعی و 800 هزار تن محصولات باغی و گلخانه ای در استان اصفهان تولید می‌شود که 489 هزار هکتار از اراضی مربوط به کشت گیاهان زراعی و 79 هزار هکتار مربوط به باغ هاست.
برچسب‌ها
اصفهان استانداری اصفهان عباس رضایی

http://www.sepahannews.ir/fa/News/165781/استاندار--فرهنگ‌سازی-در-حوزه-مصرف-بهینه-آب-کشاورزی-اصفهان-ضروری-است
بستن   چاپ