پیام سپاهان
تندترین نطق اوباما علیه ترامپ
شنبه 11 مرداد 1399 - 17:05:50
پیام سپاهان - دنیای اقتصاد / متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، روز پنج‌شنبه 9 مرداد در سخنانی به مناسبت مراسم بزرگداشت «جان لوئیس» عضو کنگره و قهرمان مبارزه برای حقوق سیاه‌پوستان شدیدترین حملات را روانه دونالد ترامپ کرد. او در این سخنان، استفاده از ماموران فدرال برای سرکوب اعتراض‌ها علیه نژادپرستی و همچنین تلاش‌ها برای مهندسی آرای رای‌دهندگان را محکوم کرد. به گزارش الجزیره، اوباما در این مراسم گفت: «امروز ما با چشمان خودمان شاهدیم که افسران پلیس زانوی خود را بر گردن سیاه‌پوستان آمریکایی گذاشته‌اند.»
او در سخنانی آتشین در مراسم احساسی جان لوئیس افزود:«ما شاهدیم که دولت فدرال ماموران خود را برای استفاده از گاز اشک‌آور و باتون علیه تظاهرات مسالمت‌آمیز گسیل می‌کند.» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا خاطرنشان کرد: «همچون جان، ما باید با قدرتمندترین ابزاری که در اختیار داریم، یعنی حق رای، حتی سخت‌تر مبارزه کنیم. قانون حق رای یکی از دستاوردهای مهم دموکراسی ما است.» اوباما تصریح کرد: «بیایید به او احترام بگذاریم با احیای قانونی که او حاضر بود برای آن بمیرد. به هر حال، نامگذاری قانون حق رای به جان لوئیس، یک ادای احترام است اما جان نمی‌خواست ما در آنجا متوقف شویم، تلاش می‌کنیم به جایی برگردیم که قبلا بودیم. پس از تصویب قانون رای‌دهی جان لوئیس، باید حرکت کنیم تا این امر بهتر شود.»
اگرچه اوباما نامی از ترامپ نبرد، اما اظهارات او آشکارا به اقدامات ترامپ در سرکوب تجمع مسالمت‌آمیز در مقابل کاخ سفید و اخیرا نیز در شهر پورتلند ایالت اورگان اشاره داشت. از زمان کشته شدن «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی در ماه گذشته به دست یک پلیس سفیدپوست که زانوی خود را تا زمان جان دادن او بر گردنش گذاشته بود، آمریکا شاهد گسترده‌ترین اعتراض‌ها و تظاهرات علیه نژادپرستی ساختارمند و خشونت پلیس در این کشور است. اوباما همچنین از تلاش جمهوری‌خواهان برای سرکوب رای اقلیت‌ها و حملات ترامپ علیه رای‌دهی پُستی در روزهایی که کمتر از 100 روز به برگزاری انتخابات مانده انتقاد کرد و گفت: «برخی از اصحاب قدرت هستند که با بستن مکان‌های نظرسنجی و هدف قرار دادن اقلیت‌ها و دانشجویان با سختگیرانه‌تر کردن قوانین هویتی و حمله به حقوق رای‌دهندگان، شنیع‌ترین تلاش خود را برای منصرف کردن مردم از رای دادن انجام می‌دهند.»
اوباما از حملات و اتهام‌زنی‌ها علیه رای‌گیری پستی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز که با توجه به بحران شیوع کرونا به‌صورت گسترده‌ای به این نوع رای‌گیری وابسته خواهد بود، به شدت انتقاد کرد. ترامپ روز پنج‌شنبه با ادعای احتمال تقلب و ناسالم بودن انتخابات، برگزاری انتخابات از طریق پست الکترونیک را رد کرد و خواستار تعویق در برگزاری انتخابات 2020 شد. وی در توییتی نوشت: «با روش رای‌گیری از طریق پست الکترونیکی (نه رای‌گیری غیابی که خوب است)، سال 2020 شاهد غیردقیق‌ترین و جعلی‌ترین انتخابات در تاریخ خواهد بود. این انتخابات بیش از همه برای آمریکا شرمساری به بار خواهد آورد. انتخابات را تا زمانی که مردم بتوانند به‌صورت مناسب، امن و سالم رای بدهند، به تاخیر بیندازید.»
به نوشته الجزیره، اوباما که در مراسم سخنرانی بسیار احساساتی به نظر می‌رسید در بخش دیگری از سخنانش افزود:«آمریکا توسط جان لوئیس (ها) ساخته شده است. هنگامی که ما آن مسیر طولانی به سمت آزادی را طی کنیم؛ وقتی که ما اتحاد کامل‌تری شکل می‌دهیم، خواه سال‌ها از آن گذشته باشد، ده‌ها سال یا حتی اگر دو قرن دیگر طول بکشد، جان لوئیس یک پدر بنیان‌گذار آن آمریکای کامل‌تر، عادلانه‌تر و بهتر خواهد بود.» جان لوئیس در 17 ژوئیه در 80 سالگی درگذشت. اوباما در این سخنرانی همچنین اشاره کرد که مبارزه درازمدت این فعال حقوق مدنی آمریکایی- آفریقایی زمینه را برای او فراهم ساخت تا به اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست تاریخ آمریکا تبدیل شود. جان لوئیس 17 دوره نماینده مردم جورجیا بوده است. در همین رابطه اوباما گفت:«او هر کاری که می‌توانست برای حفظ دموکراسی انجام دهد، انجام داد و ما تا نفس داریم باید قدردان او باشیم.» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا افزود: «جان لوئیس می‌دانست که تک تک ما یک قدرت خدادادی داریم و اینکه سرنوشت این دموکراسی به نحوه استفاده ما بستگی دارد. دموکراسی اتوماتیک نیست، باید پرورش یابد، باید بخواهیم و به سختی برای آن کار کنیم.» اوباما با تاکید بر اینکه لوئیس اعتراض‌های مسالمت‌آمیز را میهن‌پرستی می‌دانست، ادامه داد: «این اعتراض‌ها راهی برای افزایش آگاهی عمومی، توجه به بی‌عدالتی و قدرت‌هایی است که ناراحت‌کننده هستند.»
در این مراسم علاوه بر اوباما، بیل کلینتون و جورج بوش هم حضور داشتند و سخنانی ایراد کردند. لوئیس که در دهه 60 میلادی در جریان اعتراضات به نقض حقوق سیاه‌پوستان آمریکا فعال بود، در طول فعالیت‌های صلح‌آمیز خود ده‌ها بار بازداشت شد. وی که یکی از همراهان مارتین لوتر کینگ فعال مدافع حقوق سیاه‌پوستان در اعتراضات مدنی به قوانین تبعیض‌آمیز آمریکا بود، از سال 1987 نمایندگی ایالت جورجیا در کنگره آمریکا را بر عهده داشت. کلینتون از تلاش‌های صلح‌آمیز این مدافع حقوق بشر قدردانی کرد و بوش نیز وی را «یک قدیس آمریکایی» نامید: «انسان معتقد با اراده‌ای که همه چیز را به تسلیم وا می‌دارد.» بوش گفت به رغم اختلاف نظر سیاسی با لوئیس (لوئیس دموکرات بود و بوش جمهوری‌خواه) از وی به خاطر ایمان و تلاش برای ایجاد دنیایی بهتر قدردانی کرد. بوش گفت: «او به انسانیت معتقد بود و به آمریکا باور داشت.» جیمی کارتر 95 ساله نیز بیانیه‌ای برای قرائت در مراسم خاکسپاری لوئیس فرستاد. نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم یکی دیگر از سخنرانان در این مراسم بود. این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری کنونی کشور در مراسم خاکسپاری حضور نداشت. سی.ان.ان نیز می‌نویسد اوباما در نطقی آتشین جانشین خود را تهدیدی فوری و مرگبار برای دموکراسی آمریکایی و عدالت نژادی نامید. استفن کولینسون در گزارش 31 ژوئیه در سی‌ان‌ان نوشت نطق احساساتی اوباما نه تنها آشکارترین مداخله او در کمپین 2020 بود بلکه آشکارترین نشانه از نفی جانشین خود بود که اولویت سیاست‌هایش پاکسازی هر آن چیزی بود که دستاورد یا مُهر اوباما پای آن قرار داشت. سخنرانی اوباما درست در همان کلیسایی ایراد شد که روزگاری مارتین لوتر کینگ در آن سخن گفته بود. این بار طنین صدای اوبامای سیاه‌پوست بود که به تبعیض نژادی می‌تاخت.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/165744/تندترین-نطق-اوباما-علیه-ترامپ
بستن   چاپ