پیام سپاهان
معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان:
کرونا عاملی نیست که ذبح دام در عید قربان را متوقف کند
سه شنبه 7 مرداد 1399 - 12:21:41
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه کرونا عاملی نیست که کشتار و ذبح دام در عید قربان را متوقف کند، گفت: با توجه به شیوع کرونا، به مردم توصیه می شود دام خود را از اماکن مشخص و معتبر خریداری و در اماکن مجاز کشتار کنند.

محمد کشتکار در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه از گذشته تا امروز ذبح دام در عید قربان به عنوان سنتی حسنه رایج است، اظهار کرد: هر ساله برای ذبح دام در عید قربان جلساتی با استانداری، شهرداری ها و کمیته امداد و مرکز بهداشت برگزار می شود، اما امسال به دلیل شیوع کرونا به صورت ویژه حساسیت هایی وجود دارد.
وی با اشاره به 832 مورد بیماری های مشترک بین دام و انسان همچون تب کنگو، تب مالت و ...، گفت: همواره یکی از نگرانی ها در زمان کشتار دام به خصوص در روز عید قربان این است که افراد دچار بیماری نشوند و از سوی دیگر اکنون نگرانی ها به دلیل کرونا بیشتر شده است.
معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان با تاکید بر اینکه کرونا بیماری مشترک بین دام و انسان نیست و نگرانی از بابت انتقال آن وجود ندارد ، تصریح کرد: اگرچه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکید داشتیم که افراد و به خصوص کودکان از تماس با دام خودداری کنند، نه به این دلیل که دام عامل انتقال بیماری است، بلکه به این دلیل که احتمال می‌رود افراد بیمار و ناقل کرونا با دام در ارتباط باشند و از این طریق ویروس به افراد دیگر منتقل شود.
وی با بیان اینکه امسال خواسته ایم که از تجمع افراد در کشتارهای دام خودداری شود، اظهار کرد: همانند سال گذشته امسال نیز 31 کشتارگاه فعال دام در استان اصفهان از ساعت 8 صبح تا بعد از ظهر آماده خدمات رسانی هستند و ناظران بهداشتی و شرعی نیز حضور دارند.
کشتکار با اشاره به حضور 93 اکیپ ناظر از سوی دامپزشکی، اظهار کرد: 58 اکیپ ثابت و 35 اکیپ سیار شامل 162 پرسنل دامپزشکی، بازرس بهداشتی و ناظر شرعی در کشتارگاه ها نظارت انجام می دهند.
وی اضافه کرد: سال های گذشته 22 سایت موقت (اماکنی که شهرداری، کمیته امداد و خیریه ها) اعلام می‌شد و در محل هایی مشخص مردم کشتار دام انجام می دادند، امسال نیز همان محل ها برای ذبح دام درخواست داده اند که در این باره ستاد مقابله با کرونای استان باید تصمیم بگیرد، اما احتمال می رود ذبح دام تنها در کشتارگاه ها انجام شود.
معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: سال گذشته 5261 راس گاو، گوسفند و نفر شتر برای ذبح در عید قربان وارد کشتارگاه های استان شد که بعد از نظارت و بازرسی اجازه ذبح 5179 راس دام داده شد. 
وی با تاکید بر اینکه کرونا عاملی نیست که کشتار و ذبح دام در عید قربان را متوقف کند، گفت: اما اداره کل دامپزشکی با مشخص کردن اماکنی در نظر دارند از تجمع افراد جلوگیری کند، از سوی دیگر متصدیان کشتارگاه ها، خیریه ها و کمیته امداد اعلام آمادگی کرده اند تا اگر افراد تمایل به کشتار دام به صورت حضوری ندارند، از طریق تلفن با نهادهای مشخص، دام خود را کشتار و نذرشان را ادا کنند.
کشتکار تاکید کرد: با توجه به شیوع کرونا به مردم توصیه می شود، دام خود را از اماکن مشخص و معتبر خریداری و در اماکن مجاز کشتار کنند، همچنین بعد از کشتار دام گوشت آن را به مدت 24 ساعت داخل یخچال نگهداری کنند.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/164681/کرونا-عاملی-نیست-که-ذبح-دام-در-عید-قربان-را-متوقف-کند
بستن   چاپ