پیام سپاهان
افزایش تخت بیمارستانی، کارنامه نمونه سالهای پر افتخار نظام سلامت
چهارشنبه 25 تير 1399 - 06:51:00
پیام سپاهان - اصفهان- تخت‌های بیمارستانی یکی از شاخص‌های مهم در نظام سلامت و درمان است که برآیند عملکرد دولت‌ یازدهم و دوازدهم در این بخش گویای اهتمام ویژه در افزایش این زیرساخت در کشور و استان اصفهان است.

نگاهی به آمار تخت‌­های بیمارستانی در کشور نشان می‌دهد که تعداد آنها از سال 92 تا کنون روندی رو به رشد داشته و سرانه آن از 1.45 به بیش از 1.6 تخت به ازای هر یکهزار نفر رسیده است.
در هفت سال گذشته در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تلاش شد تا توزیع تخت‌های بیمارستانی با هدف عدالت اجتماعی و دسترسی هرچه بیشتر و بهتر مردم به خدمات درمانی در سراسر کشور صورت گیرد که افتتاح ده‌ها بیمارستان و مرکز درمانی در شهرها و روستاهای مختلف موید این نکته است.
بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سال 92 تا کنون حدود 40 هزار تخت بیمارستانی در کشور ایجاد شد بطوریکه به گفته مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعداد تخت‌های بیمارستانی ایجاد شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم معادل یک چهارم کل تخت‌های ساخته شده در تاریخ ساخت بیمارستان در ایران است.
در زمان حاضر حدود 130 هزار تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد.
سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سال گذشته از افزایش هشت هزار تختی بیمارستان‌ها با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته و محروم در کشور خبر داد و تاکید کرد: سال‌های گذشته حداکثر چهار هزار و 500 تخت بیمارستانی در طول یک سال به بهره‌برداری می‌رسید و آمار بیش از هشت هزار تخت در ایران بی‌نظیر است.
افزایش تخت‌های بیمارستانی، دغدغه مسوولان اصفهان
ارتقای کمی و کیفی تخت‌های بیمارستانی همواره یکی از دغدغه‌های مسوولان استان اصفهان در دولت فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود بهمین دلیل توجه ویژه‌ای به این موضوع در اجرای طرح‌های توسعه صورت گرفت.
رسول زرگرپور استاندار وقت اصفهان در سال 95، تعداد تخت‌های بیمارستانی در این مقطع زمانی را حدود 6 هزار تخت اعلام کرد و گفت که طبق استاندارد باید در استان 12 هزار تخت بیمارستانی وجود داشته باشد و امید است با برنامه‌ریزی های صورت گرفته این کمبود تا حدی جبران شود.
غلامرضا اصغری رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 96، سطح پوشش تخت بیمارستانی در این استان با پنج میلیون نفر جمعیت را 1.2 در هزار اعلام و خاطرنشان کرد که میانگین کشوری این شاخص 1.7 در هزار است و این آمار نشان می‌دهد که استان اصفهان به بیمارستان‌ها و تخت‌های بیمارستانی بیشتری نیاز دارد.
اصغری گفت: راه اندازی یکهزار و 200 تخت در دست اقدام است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در سال 97 با بیان اینکه تعداد تخت‌های بیمارستانی این استان در مقایسه با پیش از انقلاب حدود پنج برابر بیشتر شد اما این آمار باید افزایش یابد، خاطرنشان کرد: پیش از سال 1357 حدود یکهزار و 500 تخت بیمارستانی در مجموعه‌های درمانی و مراکز پزشکی این خطه موجود بود که اکنون این میزان به بیش از هفت هزار تخت بیمارستانی افزایش یافته است.
بهروز کلیدری، تعداد تخت بیمارستانی را با رشد جمعیت کافی ندانست و ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است این رقم در سال 1404 به 15 هزار تخت افزایش پیدا کند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: میزان ضریب اِشغال تخت‌های بیمارستانی در زمان حاضر در این خطه بالای 80 درصد است که باید حداقل به زیر 60 درصد برسد.
کلیدری تصریح کرد: کاهش ضریب تخت‌های بیمارستانی از مطالبات اصلی مردم پس از گذشت 40 سال از انقلاب محسوب می‌شود زیرا با ضریب اشغال بالا نمی‌توان کیفیت مناسبی در خدمات ارایه شده به بیماران داشت.
نقش طرح تحول نظام سلامت در افزایش تخت‌های بیمارستانی
بدون شک اجرای طرح تحول نظام سلامت به اهتمام دولت یازدهم و دوازدهم از سال 93 تا کنون و اجرای صدها طرح عمرانی و توسعه جدید در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، نقش بسزایی در ارتقای شاخص تخت‌های بیمارستانی در این خطه داشت.
طرح تحول سلامت از اردیبهشت سال 1393 به اهتمام دولت یازدهم در کشور اجرا شد و کاهش پرداختی مردم به مراکز درمانی دولتی، بهبود هتلینگ بیمارستانی و افزایش جمعیت زیر پوشش خدمات درمانی به‌ویژه در مراکز کم برخوردار و حاشیه شهر و سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله نتایج آن است.
توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی بویژه در مناطق محروم، نوسازی بیمارستان‌ها و تجهیز تخت‌های مراقبت ویژه از دستاوردهایی بود که در قالب طرح تحول نظام سلامت اجرایی شد و به گفته یک کارشناس سیاستگذاری سلامت، طرح تحول سلامت با نوسازی بیمارستان‌ها، افزایش 25 درصدی تخت‌های بیماستانی و 42 درصدی تخت‌های مراقبت ویژه نقش مهمی در کیفیت خدمات درمانی ایفا کرد.
احمد نجاتیان با بیان اینکه سیستم درمانی کشور و بیمارستان‌ها قبل از سال 1392 به طور تقریبی فرسوده و ناکار آمد بود، گفت: تعداد تخت‌های بیمارستانی در طرح تحول نظام سلامت از حدود 108 هزار به بیش از 130 هزار افزایش یافت یعنی حدود 25 درصد افزایش یافت.
وی افزود: حدود 50 هزار تخت قدیمی بازسازی و نوسازی شد و تخت‌های مراقبت‌های ویژه در کشور از پنج هزار و 820 تخت به هشت هزار و 273 تخت افزایش یافت که این میزان افزایش، رشدی 42 درصدی را در حوزه تخت‌های مراقبت ویژه نشان می‌دهد.
جعفر سجودی، مدیر منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بازسازی، هتلینگ و بهسازی فضاهای فیزیکی بیمارستان‌ها از برنامه‌های اصلی طرح تحول نظام سلامت بود که همه افراد بر نتایج و دستاوردهای آن اتفاق نظر داشتند، گفت: سال‌های 93 و 94 بهترین سال‌ها از نظر تزریق منابع مالی به بیمارستان‌ها و اجرای برنامه هتلینگ و مرمت و بازسازی ابنیه و تجهیزات پزشکی بود.
در طول فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم و اجرای برنامه تحول نظام سلامت، طرح‌های عمرانی و توسعه بسیاری در بخش درمان و بهداشت استان اصفهان اجرا شد که عملیاتی شدن آنها نقش بسزایی در ارتقای شاخص‌های درمانی و بهداشتی از جمله افزایش تخت‌های بیمارستانی داشت.
از جمله این طرح‌ها می‌توان به افتتاح بیمارستان‌های کلیشاد در شهرستان فلاورجان، بوعلی در چادگان، منظریه در خمینی‌شهر و آفتاب هشتم در خور و بیابانک، ساختمان امام رضا(ع) در بیمارستان سیدالشهدا(ع) اصفهان، طرح توسعه بیمارستان‌های شهید چمران و امین اصفهان و ساختمان‌های جدید بیمارستان‌های خورشید و آیت‌الله کاشانی اصفهان اشاره کرد که با راه اندازی آنها بیش از یکهزار و 300 تخت بستری به ظرفیت استان اصفهان اضافه شد.
بیمارستان منظریه خمینی‌شهر پس از 24 سال در سال 96 با حضور وزیر وقت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد و طرح توسعه بیمارستان امین در شمال کلانشهر اصفهان نیز شامل بازسازی بیمارستان و توسعه بخش اورژانس آن بود که نیاز جمعیت زیادی از کلانشهر اصفهان را رفع کرد.
تاثیر افزایش تخت‌های بیمارستانی در مقابله با کرونا
نجاتیان کارشناس سیاستگذاری سلامت به همه‌گیری بیماری کرونا اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه حدود همه تخت‌های بیمارستانی و بخش‌های مراقبت ویژه در استان‌های درگیر در اپیدمی کرونا پر از بیمار شدند اگر طرح تحول سلامت نبود حداقل 25 درصد این بیماران نمی‌توانستند تختی برای بستری پیدا کنند.
بیماری کرونا از اسفند سال 98 در کشور شیوع پیدا کرد و تا کنون نزدیک به 250 هزار نفر بطور قطعی به آن مبتلا شدند.
سید عبدالحسین ساسان اقتصاددان و تحلیل‌گر مسائل اقتصادی در اصفهان در این زمینه گفت: در دوره نخست دولت آقای روحانی بودجه‌ها به شدت برای گسترش بیمارستان‌ها و خرید تجهیزات پزشکی هزینه شد که برخی از نمایندگان مجلس و حتی مردم نسبت به آن اعتراض کردند در آن روزها کسی نمی‌دانست که بیماری کرونا در پیش رو است ولی پیش بینی‌هایی که آن روزها و در زمان تصدی وزارت آقای قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت وقت می‌شد، باعث شد تا ایران در دوران کرونا در جهان، درخشش خوبی داشته باشد؛ هرچند فداکاری و تعهد کادر درمانی در این موضوع تاثیرگذار بود اما بدون شک گسترش بیمارستان‌ها و تجهیزات پزشکی در مقابله با کرونا، تاثیر انکارناپذیری داشت.
اضافه شدن 1500 تخت در بیمارستان‌های دولتی اصفهان
بر اساس آمار و اطلاعاتی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در اختیار خبرنگار ایرنا قرار گرفت، از سال 92 تا کنون حدود یکهزار و 500 تخت به ظرفیت بیمارستان‌های دولتی زیر پوشش این دانشگاه در 22 شهرستان استان اضافه شده است.
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مسوولیت بهداشتی و درمانی 22 شهرستان استان با چهار میلیون و 500 هزار نفر جمعیت را به عهده دارد و امور درمانی 2 شهرستان کاشان و آران و بیدگل زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی کاشان با حدود 500 هزار نفر جمعیت است.
همچنین در این مدت 163 مرکز جامع سلامت، ستاد شبکه بهداشت، آزمایشگاه، پایگاه و خانه بهداشت در استان اصفهان با مجموع مساحت 70 هزار متر مربع، ایجاد و مرمت زیرساخت‌های بهداشتی در مساحت 30 هزار متر مربع و توسعه و مرمت بنیادین بیمارستان‌های استان در بیش از 500 هزار متر مربع اجرا شده است.
بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، از مهمترین طرح‌های توسعه و ایجاد تخت‌های بیمارستانی در استان از سال 92 تا کنون می‌توان به ایجاد 32 تخت در بیمارستان جدید آفتاب هشتم در شهرستان خور و بیابانک، ایجاد تخت مراقبت‌های ویژه (ICU) و بازسازی اتاق‌های عمل در بیمارستان حشمتیه نایین، ایجاد 10 تخت بستری موقت و اورژانس در مرکز درمانی شهر جندق از توابع خور و بیابانک، ایجاد تخت مراقبت‌های ویژه (ICU) و کلینیک در بیمارستان شهید بهشتی اردستان و ایجاد بیمارستان 32 تختی در شهر زواره از توابع شهرستان اردستان اشاره کرد.
ایجاد بیمارستان جدید با 72 تخت بستری در نطنز، ایجاد بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) و اورژانس جدید در سمیرم، اجرای 9 هزار متر مربع طرح توسعه و افزایش یکصد تخت در بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهرضا، افزایش ظرفیت بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) در فریدونشهر، طرح توسعه چهار هزار متر مربعی و مراقبت‌های ویژه (ICU) در بیمارستان داران، ایجاد بخش‌های مراقبت‌های ویژه (ICU) و قلب و عروق (ccu) در خوانسار، بازسازی کامل و ایجاد اورژانس جدید در گلپایگان، ایجاد بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) در بیمارستان تیران، اجرای 10 هزار متر مربع طرح توسعه و افزایش تخت‌های مراقبت ویژه (ICU) و قلب و عروق (ccu) در بیمارستان نجف‌آباد و اتمام ساختمان بیمارستان سیدالشهدا(ع) با 150 تخت و ایجاد اورژانس جدید و بخش پزشکی هسته‌ای و پیوند جدید در آن از دیگر طرح‌های زیرساختی بخش درمان استان اصفهان در هفت سال گذشته است.
افزایش 80 تخت و هشت هزار و 500 متر مربع بخش اورژانس در بیمارستان آیت‌الله کاشانی اصفهان، توسعه بخش‌های مراقبت ویژه و قلب و عروق در بیمارستان شهدای لنجان، مرمت اساسی و توسعه اورژانس بیمارستان مبارکه، افزایش 150 تخت و اجرای 12 هزار متر مربع طرح توسعه در بیمارستان خورشید اصفهان ، افزایش 120 تخت بستری و مراقبت‌های ویژه و توسعه اورژانس به مساحت 6 هزار و 500 متر مربع در بیمارستان شهید چمران اصفهان، افزایش بیش از 150 تخت بستری و ویژه و اجرای طرح توسعه به مساحت چهار هزار متر مربع در بیمارستان امین اصفهان و طرح توسعه هشت هزار متر مربعی در بیمارستان فیض اصفهان و ایجاد تخت‌های مراقبت ویژه (ICU) و تدوین طرح توسعه با 800 تخت در بیمارستان فارابی از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در دولت‌های یازدهم و دوازدهم است.
بهره‌برداری از بیمارستان بوعلی چادگان با 32 تخت، بهره‌برداری از بیمارستان کلیشاد در فلاورجان با ظرفیت یکصد تخت، بهره‌برداری از بیمارستان 220 تختی منظریه خمینی‌شهر، مرمت و ایجاد بخش‌های جدید در بیمارستان‌های سوانح سوختگی امام موسی کاظم (ع) و الزهرا (س) اصفهان، شهید مدرس نجف‌آباد، شهید اشرفی اصفهانی خمینی‌شهر و امام خمینی (ره) فلاورجان، توسعه بخش‌های مراقبت‌های ویژه (ICU) و قلب و عروق (ccu) در بیمارستان عیسی بن مریم اصفهان، توسعه تخت‌های مراقبت ویژه نوزادان (NICU) و اجرای طرح توسعه به مساحت 26 هزار متر مربع در بیمارستان امام حسین (ع) اصفهان و مرمت و افزایش تخت‌های مراقبت ویژه نوزادان (NICU) در بیمارستان شهید بهشتی اصفهان نیز از مهمترین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال‌های اخیر است.
سال‌های پر افتخار در نظام سلامت
مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به گزارش یادشده، فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم را سال‌های پر افتخار در نظام سلامت خواند و تاکید کرد: در این سال‌ها کارهای زیرساختی عمرانی و تجهیزاتی با وسعت زیاد در کشور از جمله استان اصفهان انجام شد.
علیرضا یوسفی در گفت و گو با ایرنا اضافه شدن حدود یکهزار و 500 تخت به بیمارستان‌های زیر پوشش این دانشگاه را یکی از دستاوردهای طرح‌های دولتی در این بخش ذکر و اضافه کرد: افزایش شاخص‌های بخش درمان باعث شد تا در زمان همه‌گیری بیماری کرونا هیچ نگرانی بابت کمبود تجهیزات و تخت‌های بیمارستانی نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه اگر تعداد بیماران مبتلا به کرونا از آمار موجود هم بیشتر شود بازهم نگرانی برای تخت‌های بستری و مراقبت‌های ویژه در استان اصفهان نداریم، گفت: این موضوع برای ما افتخاری در جهت خدمات‌رسانی هرچه بیشتر و بهتر به مردم است.
یوسفی با اشاره به اینکه بزرگترین بیمارستان استان یعنی الزهرا (س) اصفهان دارای حدود یکهزار تخت است، تصریح کرد: ظرفیت‌های ایجاد شده در سایر بیمارستان‌ها نیز به گونه ای است که هیچ بیماری حتی در دوران شیوع بیماری کرونا بر روی زمین نماند هرچند لازم است که با افزایش تعداد تخت‌ها، ضریب اِشغال آنها کاهش یابد.
وی با تاکید بر اینکه دولت‌های یازدهم و دوازدهم اقدام‌ها و برنامه‌های قابل قبولی در بخش سلامت داشتند، اظهار داشت: نوک پیکان حرکت‌های دولت در حوزه داخلی، توجه به بخش سلامت و اجرای طرح تحول نظام سلامت بود که این طرح اهداف متعددی از جمله افزایش پوشش سطح خدمات پایه بهداشت، ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی و سلامتی مناسب بویژه در مناطق محروم، زیر پوشش قرار دادن همه مردم برای بیمه درمانی و کاهش پرداختی از جیب بیماران را دنبال می‌کرد.
یوسفی با بیان اینکه اجرای طرح تحول نظام سلامت سطح پوشش خدمات پایه بهداشتی را علاوه بر روستاها در شهرهای کوچک و بزرگ تکمیل کرد، تصریح کرد: بسیاری از مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و پایگاه‌های بهداشت در استان اصفهان در چند سال اخیر نوسازی و مرمت شدند.
وی میزان اجرای طرح‌های توسعه، بازسازی و نوسازی مراکز درمانی، بیمارستان‌ها، خانه ها و پایگاه‌های بهداشت در استان اصفهان در دولت‌های یازدهم و دوازدهم را بیش از 500 هزار متر مربع اعلام و اضافه کرد: اگر منصفانه نگاه شود، کار بزرگی در این زمینه در استان انجام شد.
وی با اشاره به سه برابر شدن تعداد تخت‌های مراقبت‌های ویژه (ICU) در استان اصفهان نسبت به هفت سال گذشته، گفت: حدود 200 تخت مراقبت‌های ویژه (ICU) در این مدت به ظرفیت استان اضافه شد.
بر اساس اطلاعات سالنامه آماری استان اصفهان که جدیدترین آن مربوط به سال 97 است، این خطه دارای 69 بیمارستان با حدود 10 هزار و 215 تخت ثابت است درحالی‌که تعداد بیمارستان‌های استان در سال 92 برابر با 63 بیمارستان با نزدیک به 9 هزار تخت ثابت بود.
در زمان حاضر از بین بیمارستان‌های این استان، 46 بیمارستان دولتی و زیر پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان و کاشان، 9 بیمارستان خصوصی، 6 بیمارستان وابسته به سایرنهادها و ارگان‌های دولتی، چهار بیمارستان وابسته به تامین اجتماعی و چهار بیمارستان وابسته به خیریه‌هاست.
از بین تخت‌های ثابت نیز 6 هزار و 976 تخت دولتی، 988 بیمه تامین اجتماعی، یکهزار و 60 وابسته به سایر نهادها و ارگان‌های دولتی، 382 خیریه‌ها و 809 خصوصی است.
تخت ثابت به تختی گفته می‌شود که هنگام تصویب طرح ساخت بیمارستان و یا تصویب طرح توسعه آن برای بیمارستان در نظر گرفته می‌شود.
بیشترین بیمارستان‌های استان اصفهان در شهرستان اصفهان با 31 مرکز و 6 هزار و 178 تخت ثابت است.
از بین تخت‌های ثابت استان اصفهان، حدود هشت هزار و 20 تخت، فعال است که از بین آنها حدود 6 هزار و 178 تخت بستری، 525 تخت مراقبت‌های ویژه، 310 تخت مراقبت بیماران قلبی، 169 تخت مراقبت‌های ویژه نوزادان، 56 تخت سوختگی و 782 تخت بیماران روانی می باشد. 
تخت فعال به تختی گفته می‌شود که دارای امکانات تشخیصی، درمانی، پشتیبانی، خدماتی و پرسنلی و آماده بستری کردن بیمار باشد؛ تعداد تخت‌های فعال در استان اصفهان در سال 92 حدود 6 هزار تخت بود.
از بین تخت‌های فعال، بیشترین آنها به‌ترتیب در شهرستان اصفهان با پنج هزار و 565 ، نجف‌آباد 431 ، لنجان 280، خمینی‌شهر 240، فلاورجان 227، شهرضا 179 و کاشان 176 تخت است.
استان اصفهان جمعیتی بالغ بر پنج میلیون و 200 هزار نفر دارد که در 24 شهرستان ساکن هستند.
برچسب‌ها
بیمارستان امیرالمومنین تخت اصفهان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کارآمدی دولت

http://www.sepahannews.ir/fa/News/161223/افزایش-تخت-بیمارستانی،-کارنامه-نمونه-سالهای-پر-افتخار-نظام-سلامت
بستن   چاپ