پیام سپاهان
شاخص کل بورس به دنبال اهداف تازه
شنبه 14 تير 1399 - 20:04:24
پیام سپاهان - دنیای اقتصاد / متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
شکور علیشاهی/ روند کلی شاخص بورس اوراق بهادار تهران، صعودی برآورد می‌شود. در هفته گذشته این شاخص با شکستن مقاومت‌های تخمین زده شده، حدود 5/ 13 درصد افزایش داشت و از عدد یک میلیون و 419 هزار و 439 واحد به عدد یک میلیون و 612 هزار و 902 واحد رسید. در صورتی که شاخص کل روند فعلی را ادامه دهد، فعلا به دنبال هدف یک میلیون و 880 هزار واحد است که سه منطقه قیمتی از جمله یک میلیون و 660 هزار واحد، یک میلیون و 715 هزار واحد و یک میلیون و 780 هزار واحد، می‌توانند از ادامه افزایش قیمت‌ها جلو‌گیری کنند و آغازگر کاهش و اصلاح قیمت‌ها شوند، به این محدوده‌ها مقاومت می‌گوییم.
توجه داشته باشید به دلیل اینکه شاخص کل در تاریخ خود هیچ‌گاه در این اعداد حضور نداشته، این محدوده‌ها از اعتبار چندانی برخوردار نیستند، اما شیوه‌های آماری و تکنیکی برای محاسبه محدوده‌های مهم در این مواقع وجود دارد. این شاخص در منطقه اشباع خرید قرار دارد. این منطقه، ناحیه‌ای است که بعد از چند روز تقریبا متوالی افزایش قیمت سهام شرکت‌های موجود در شاخص کل بورس اوراق بهادار، وارد آن می‌شویم. حضور در این منطقه از حدود 20 روز کاری می‌گذرد، همچنین نزدیک شدن شاخص مورد مطالعه به محدوده یک میلیون و 660 هزار واحد که برای اکثر معامله‌گران از اهمیت خاصی برخوردار است، احتمال اصلاح قیمت‌ها در شاخص کل وجود دارد. در هر روند صعودی اصلاح قیمت‌ها وجود دارد. منظور از اصلاح قیمت‌ها تشکیل روند نزولی نیست، بلکه کاهش قیمت‌ها است. احتمال حضور این شاخص در هفته آینده در فاز اصلاحی وجود دارد. فاز اصلاحی با شکست روند صعودی کوتاه‌مدت آغاز می‌شود که البته هنوز این اتفاق نیفتاده است. روند صعودی میان‌مدت گاه در این مرحله شکسته می‌شود و گاه شکسته نخواهد شد، اما روند صعودی بلند‌مدت به هیچ‌وجه در فاز اصلاحی شکسته نخواهد شد. احتمالا این فاز با تشکیل روند نزولی در کوتاه‌مدت همراه باشد. در صورت اصلاح قیمت‌ها شاخص کل بورس اوراق بهادار، در هفته آینده می‌تواند حداقل تا محدوده یک میلیون و 500 هزار واحد اصلاح داشته باشد. در صورت ادامه کاهش قیمت‌ها سه محدوده ممکن است مانع اصلاح بیشتر قیمت‌ها شوند که به آنها حمایت می‌گوییم. محدوده یک میلیون و 433 هزار واحد، محدوده یک میلیون و 325 هزار واحد و محدوده یک میلیون و 219 هزار واحد را می‌توان به‌عنوان اعداد مهم حمایتی شاخص مورد مطالعه در هفته آتی در نظر داشت. البته محدوده‌های خط روند صعودی کوتاه‌مدت و خط روند صعودی میان‌مدت نیز می‌توانند نقش‌های حمایتی خوبی ایفا کنند.

پیام سپاهان



http://www.sepahannews.ir/fa/News/157859/شاخص-کل-بورس-به-دنبال-اهداف-تازه
بستن   چاپ