پیام سپاهان
کرونا؛ ٢ استان تعطیل و ١١ استان قرمز
پنجشنبه 12 تير 1399 - 15:46:23
پیام سپاهان - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
این روزها بسیاری از استان‌های کشور با افزایش حجم تعداد مبتلایان با کرونا مواجه شده‌اند و در بسیاری از شهرها ظرفیت بیمارستا‌ن‌هایشان پرشده است. بنا بر اعلام مسئولان وزارت بهداشت و درمان، به‌زودی در 13 استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی، فارس، خراسان رضوی، تهران، البرز و کرمان، محدودیت‌های کرونایی بر اساس یک جدول زمانی اعمال خواهد شد. بر اساس گفته سیدکاظم فرهمند، سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در خراسان رضوی: «مشهد از شنبه 14 تیر به مدت یک هفته تعطیل می‌شود». این اتفاق به‌دلیل افزایش تعداد موارد بستری ابتلا به کرونا از 10 تیرماه نسبت به یک ماه پیش از آن و دو برابر شدن تعداد مبتلایان رخ داده است.
هم‌زمان معاون استاندار خراسان رضوی‌ ضمن اشاره به نزدیک‌بودن سالگرد «میلاد امام رضا» از شهروندان خواست از سفر به مشهد خودداری کنند. او گفت از 29 شهرستان این استان دو شهرستان قرمز،‌ هشت شهرستان زرد و 11 شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند. در مورد مشابه نیز استاندار هرمزگان از تصویب طرح تعطیلی یک هفته‌ای استان هرمزگان از سوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا خبر داد و گفت: «از اول خرداد‌ماه روند صعودی افزایش بیماران و مبتلایان را شاهد بودیم و به همین دلیل طرحی برای تعطیلی یک هفته‌ای استان و هفت شهرستان قرمز آماده و به ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ارسال کردیم که این طرح از سوی ستاد ملی مورد موافقت قرار گرفت».
مشاغلی که شامل محدودیت می‌شوند
وزارت بهداشت اعلام کرد مراکزی که مشمول این محدودیت‌ها می‌شوند، در دو گروه سه و چهار دسته‌بندی شده‌اند. گروه سه شامل دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبانسراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، کاهش زمان فعالیت مترو و حمل‌ونقل درون شهری، مساجد و مصلی‌ها و برگزاری آزمون‌های حضوری است. گروه چهار نیز شامل این فعالیت‌هاست: برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌‌ها، باشگاه‌های ورزشی ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو، مدارس شبانه‌روزی، انجام دورکاری شاغلین گروه حساس، کافه، قهوه‌خانه، چایخانه و مراکز عرضه مواد دخانی، باغ وحش و شهربازی‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های ورزشی سالنی.
2549 ابتلا و 141 فوتی در یک روز
در این شرایط سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی 2هزار و 549 بیمار جدید کرونایی از سه شنبه (10 تیر) تا چهارشنبه (11 تیر 99) خبر داد و گفت: یک‌هزار و 621 مورد بستری شدند. بنا بر اعلام لاری مجموع بیماران کووید19 در کشور به 230‌هزار و 211 نفر رسید، همچنین با فوت 141 بیمار در این مدت و مجموع جان باختگان این بیماری به 10‌هزار و 958 نفر رسید. تا کنون 191‌هزار و 487 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و 3081 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین وضعیت استان‌های اصفهان، همدان، زنجان، کرمان، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت هشدار دانست. او به شرایط تهران و افزایش قابل توجه موارد ابتلا و بستری اشاره کرد. این آمار نشان می‌دهد که کرونا در هر 10 دقیقه یک نفر را در ایران می‌کشد. از سوی دیگر پیگیری‌ها نشان می‌دهد بسیاری از افرادی که در 10 روز گذشته با حال بد به بیمارستان‌های تهران مراجعه کرده و بستری شده‌اند، در تعطیلات خرداد در سفر بوده‌اند. عامل مؤثر دیگر در افزایش شیوع، تقویت الگوی ابتلای خانوادگی به کروناست. شیوع دوباره کرونا و صعودی شدن منحنی ابتلا و مرگ‌ومیر در حالی است که به‌نظر می‌رسد حساسیت و توجه جامعه به‌خودمراقبتی به‌شدت کاهش یافته است. به این موارد باید اضافه کرد افزایش دما و آغاز فصل تابستان را که رعایت دائمی برخی موازین بهداشتی مانند استفاده از ماسک را در زندگی روزمره برای مردم دشوار کرده است. به‌نظر می‌رسد روزهای سخت‌تری در راه است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/157428/کرونا؛-٢-استان-تعطیل-و-١١-استان-قرمز
بستن   چاپ