پیام سپاهان
رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان:
جهاد کشاورزی باید در بحث آب مدیریت و نظارت داشته باشد
پنجشنبه 12 تير 1399 - 15:30:04
پیام سپاهان - کاشان- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: این مجموعه باید متولی مدیریت و نظارت آب در بخش کشاورزی باشد اما متاسفانه دستگاه‌های دیگر در این زمینه مدیریت می‌کنند.

مهرداد مرادمند روز پنجشنبه در نشست کمیسیون کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی کاشان افزود: قانون توزیع عادلانه آب، موضوع اسناد آب و متولی توزیع آن را بخش کشاورزی دانسته اما تا زمانی که وزرات نیرو بر این مهم مدیریت داشته باشد، وضع به همین صورت است.
وی بیان کرد: جهاد کشاورزی از سال‌های دور این سیاست را در پیش گرفته است که زیاد مداخله نکند و به دنبال گرفتن اختیارهای قانونی نباشد و در حال حاضر نیز که شرایط آبی کشور بسیار سخت شده است، صلاح نمی‌داند ورود پیدا کند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، کشاورزی را مظلوم‌ترین بخش اقتصادی کشور بیان کرد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان نیز با اشاره به کاهش میزان آب‌دهی چاه‌های کشاورزی این منطقه تاکید کرد: برای کنترل و نظارت بر آب چاه‌های کشاورزی باید چاه‌های غیرمجاز مسدود شود.
محمود تولایی افزود: کشاورز بر اساس میزان آب‌دهی چاه نسبت به لوله‌ و شبکه‌گذاری برای آبیاری قطره‌ای و بارانی برنامه‌ریزی و اقدام کرده است اما هنگامی که میزان آب‌دهی چاه به نصف کاهش می‌یابد، منابع و تجهیزات کشاورزی نیز از بین می‌رود.
وی بخش کشاورزی امروز کشور را موتور محرکه اقتصاد برشمرد و اظهار داشت: سایر بخش‌های اقتصادی منفی هفت و هشت هستند و تنها بخشی که ما را به صفر یا منفی 2 می‌رساند، کشاورزی است.
نماینده کاشان و آران‌وبیدگل و رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز بر توسعه کشت گلخانه‌ای در این منطقه تاکید کرد و گفت: کشت گل محمدی و بخش‌ دام‌پروری هم باید گسترش یابد.
سید جواد ساداتی‌نژاد با اشاره به وجود ظرفیت پرورش ماهی در آب‌های شور به ویژه گونه تیلاپیا اضافه کرد: با پرورش این ماهی در منطقه اشتغال ایجاد می‌شود.
وی ظرفیت‌های نقاط کویری آران و بیدگل را یادآور شد و بیان کرد: می‌توان در بند ریگ از توابع این شهرستان برای نمونه نخل به صورت دیم کشت شود که این مهم موجب افزایش درآمد مردم نیز خواهد شد.
در حال حاضر بیش از 40 هزار حلقه چاه آب مجاز در استان اصفهان وجود دارد که به گفته مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، این چاه‌ها سالانه حدود سه میلیارد مترمکعب از آب‌های زیرسطحی را به صورت غیرقانونی و بی‌حساب و کتاب استخراج می‌کنند.
همچنین نزدیک به 21 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان وجود دارد که با در نظر گرفتن این نکته که همه آنها فعال نباشند، سالانه بیش از 350 میلیون مترمکعب آب از دل زمین بیرون می‌کشند.
در حال حاضر بیش از یک هزار و 850 گلخانه، 489 هزار هکتار زمین کشاورزی و 79 هزار هکتار باغ در استان اصفهان وجود دارد که سهم کاشان 6 هزار و 300 هکتار زمین زراعی و 9 هزار هکتار باغ و گلخانه است.
شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر 368 هزار نفر، در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری شمال کلانشهر اصفهان قرار دارد.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی کم آبی اصفهان کاشان

http://www.sepahannews.ir/fa/News/157414/جهاد-کشاورزی-باید-در-بحث-آب-مدیریت-و-نظارت-داشته-باشد
بستن   چاپ