پیام سپاهان
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران مطرح کرد:
صنعت بدون برنامه
سه شنبه 10 تير 1399 - 10:53:08
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان اگرچه کشور و اصفهان پتانسیل بالایی در حوزه تولید و صنعت دارد و طی سال های گذشته در برخی بخش ها حتی به مرز خودکفایی رسیده است، اما امروز صنایع به دلیل برخی مشکلات، تشدید تحریم ها و ... قادر به نوسازی نیستند و با توجه به نوسانات شدید ارز از آینده خود نگران هستند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به 10 تیرماه روز صنعت و معدن در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اصفهان و کشور توانمندی بالایی در حوزه صنعت دارند و حتی بسیاری از قطعاتی که صنایع پیش از این از خارج کشور تامین می کردند و در طرح های توسعه ای خود به خارج وابسته بودند، امروز به مرز خودکفایی رسیده و بومی سازی شده است.
عبدالوهاب سهل آبادی همچنین به وجود شرکت های دانش بنیان در کنار صنایع اشاره کرد و افزود: امروز صنایع کشور در مباحث علمی و تجربی فعال هستند و شاهد مشارکت هر دو در کنار یکدیگر هستیم، اما با وجود این پتانسیل ها، صنایع همواره درگیر مشکلاتی است.
وی تصریح کرد: اگر امروز تولیدکنندگان قطعات در کشور فعال نبودند، به طور قطع در شرایط تحریم چرخ بسیاری از واحدهای صنعتی نمی چرخید.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان توضیح داد: متاسفانه به دلیل مسائل مختلف اقتصادی که صنعتگر در آن نقشی ندارد، افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، صنایع کشور قادر به نوسازی نیستند و ماشین آلات مورد نیاز خود را خریداری نکرده اند.
سهل آبادی تاکید کرد: نبود برنامه ریزی وزارت صمت برای صنایع، یکی از مشکلات حوزه صنعت است و حتی امروز در شرایط کرونا و ایجاد اختلال در این حوزه، برنامه ویژه ای برای صنعت ریخته نشده است و باید دید آیا وزارت صنعت در شرایط اقتصادی کنونی و گرانی ارز چه برنامه ای دارد و در این شرایط صنعت نگران آینده خود است.
وی همچنین با اشاره به پتانسیل کشور در حوزه معدن، تاکید کرد: به طور قطع معدن می تواند جایگزین نفت شود، اما متاسفانه برای این حوزه برنامه ای نداریم و معدن کار نمی تواند با ابزار دوره 1970 و 1975 میلادی کار کند، همچون هزینه یک دستگاه بیل مکانیکی دست چندم، به عنوان یکی از نیازهای بخش معدن، 5 میلیارد تومان است، در حالیکه از این حوزه انتظار صادرات داریم.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با طرح سوالاتی، گفت: باید دید آیا صنعت فراوری با این مشکلات اقتصادی کنونی توان به روزرسانی دارد و یک صنعتگر و معدن کار در فضای کنونی می تواند برنامه صارداتی برای سال آینده خود طراحی کند؟
وی با اشاره به مسئولیت بزرگ صنعتگران کشور جهت ایجاد اشتغال است، تصریح کرد: متاسفانه تعداد بیکاران کشور با وجود داشتن 100 هزار واحد صنعتی روز به روز در حال افزایش است، همچنین تعداد بیکاران استان اصفهان با داشتن 9 هزار واحد صنعتی بیش از متوسط کشور است.
سهل آبادی با تاکید بر اینکه امروز تنها با برنامه ریزی صحیح و درست می توان به داد بخش صنعت رسید، تصریح کرد: متاسفانه وزارت صمت در طول سال هیچ برنامه ای برای بخش صنعت ندارد و از سوی دیگر این بخش درگیر خودتحریمی ها و فساد در بعضی از بخش ها است، در این شرایط برای صنعتگر اشتیاقی برای ادامه کار باقی نمی ماند.
وی با تاکید بر ضرورت مبارزه با فساد در کشور، گفت: مبارزه با فساد وظیفه دولت بوده و این نیاز به همفکری دارد.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور پتانسیل بالایی در حوزه معدن دارد، گفت: ایران با داشتن معادن بسیار به نوعی جدول مندلیف است که می تواند نیاز صنایع مختلف از جمله فولاد و ذوب آهن را تامین کند.
وی با انتقاد از موضوع خام فروشی در بخش معدن و سنگ آهن به عنوان یکی از نیازهای اولیه صنعت فولاد و ذوب آهن، تصریح کرد: متاسفانه این خام فروشی به همان فساد و نداشتن برنامه برای صنایع برمی گردد، البته اخیرا سرپرست وزارت صمت در اصفهان از مقابله با خام فروشی خبر داد که امیدواریم با این دستور شرایط بهبود یابد.
به گفته سهل آبادی، نباید با فروش مواد اولیه به صورت خام، اشتغال برای چین و دیگر کشورها ایجاد کنیم.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/156864/صنعت-بدون-برنامه
بستن   چاپ