پیام سپاهان
رئیس پلیس فتا استان اصفهان اعلام کرد:
اینترنت رایگان و بسته های تشویقی از شگردهای ثابت کلاهبرداری
سه شنبه 10 تير 1399 - 10:10:20
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان رئیس پلیس فتا استان اصفهان با بیان اینکه طرح های قرعه کشی و اهدای جوایز اپراتورهای تلفن همراه از طریق پنل های رسمی اپراتور و یا به صورت هدایت به سایت های اصلی اعلام می شود، گفت: شهروندان به هیچ عنوان نباید وارد لینک مشکوک و یا درگاه پراخت شوند، چون ورود به درگاه پرداخت یعنی افشای اطلاعات مالی و برداشت غیرمجاز از حسابشان.

سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: اینترنت رایگان و تشویقی، بسته های مکالمه، هدایا و جوایز نقدی که به اسم اپراتورها و یا شرکت های مختلف به شهروندان اعلام می شود، از شگردهای ثابت کلاهبرداری و ترفندهای برداشت غیرمجاز است.
وی با اشاره به اینکه چنین کلاهبرداری هایی به دو شکل انجام می شود، گفت: در حالت اول با شهروندان تماس می گیرند و درخواست واریز وجه می کنند تا بسته و هدیه و جایزه به حساب آنها واریز شود. در حالت دوم از طریق پیامک، لینیکی برای شهروندان ارسال و درخواست می کنند که وارد این لینک شوند، اما در واقع لینک فیشینگ و برای تخلیه اطلاعات بانکی حساب است.
رئیس پلیس فتا اصفهان تاکید کرد: اگر قرار باشد امتیاز و یا جایزه ای اصالت داشته باشد و به عنوان مثال اپراتوری بخواهد طرح تشویقی و یا بسته امتیازی به کاربرانش بدهد، به طور مستقیم و از طریق سایت و سامانه پیامکی خودش این کار را انجام می دهد.
وی با بیان اینکه تمام تماس ها و پیام هایی که با شماره خاص صورت می گیرد و برنده شدن جایزه ای را به شهروندان اطلاع می دهند کلاهبرداری است، افزود: اپراتور یا هر مجموعه ای هیچ وقت برای تشویق مشتریانش تماس نمی گیرد و اگر قرعه کشی واقعی و یا پاداش و امتیازی باشد به طور خودکار به حساب کاربر منتقل می شود و نیازی به تماس و اعلام نیست، چه برسد به اینکه درخواست واریز وجه یا ورود به لینک و صفحه خاصی شود، ضمن اینکه در این شرایط بعید است چنین جوایز و هدایایی به حساب مردم بیاید.
سرهنگ مرتضوی با اشاره به اینکه طرح های قرعه کشی و اهدای جوایز اپراتورهای تلفن همراه یا از طریق پنل های رسمی اپراتور اعلام می شود و یا به صورت هدایت به سایت های اصلی است، ادامه داد: شهروندان به هیچ عنوان ضرورت ندارد که وارد لینکی مشکوک و یا درگاه پراخت شوند، چون ورود به درگاه پرداخت یعنی افشای اطلاعات مالی و برداشت غیرمجاز از حسابشان.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تمام خطوطی که از طریق آنها تماس گرفته و یا پیام ارسال می شود جعلی و با هویت های غیرواقعی است که افراد متقلب و کلاهبردار از هویت سایر افراد استفاده کرده و اقدام به سوء استفاده و کلاهبرداری می کنند.
رئیس پلیس فتا استان اصفهان با بیان اینکه همه موارد کلاهبرداری از این طریق از سوی پلیس فتا قابل پیگیری است، تصریح کرد: عمده جرایم سایبری با همین شگردهای هویت های غیررسمی و کاذب انجام می شود و کار ما در پلیس فتا بررسی هویت های کاذب و رسیدن منشأ کلاهبرداری و برخورد با آنهاست.
وی با اعلام اینکه آمار کلاهبرداری های اینترنتی از نظر عددی رو به افزایش است، گفت: اگرچه از نظر میزان برداشت ها با کاهش این کلاهبرداری ها مواجه هستیم ولی از نظر تعداد کلاهبرداری ها روند رو به رشدی داشته ایم.
سرهنگ مرتضوی با بیان اینکه در حوزه های اقتصادی بیشترین موارد برداشت های غیرمجاز است، تصریح کرد: در این روش کلاهبرداری، برای کسانی است که در سایت های تبلیغاتی، تبلیغ می گذارند پیامکی ارسال و اعلام می شود که برای پرداخت هزینه تبلیغات از طریق این لینک اقدام کنید، درحالی که لینک درگاه جعلی است و اطلاعات مالی افراد افشا می شود.
رئیس پلیس فتا استان در پایان از شهروندان درخواست کرد؛ هر پیام مشکوکی را از طریق پلیس 110 به همکاران ما اطلاع بدهند تا بتوانیم پیشگیری درست و به موقع برای سایر شهروندان داشته باشیم.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/156848/اینترنت-رایگان-و-بسته-های-تشویقی-از-شگردهای-ثابت-کلاهبرداری
بستن   چاپ