پیام سپاهان
دانشگاه اصفهان در صدد راه‌اندازی نخستین موزه دانشگاهی استان است
سه شنبه 10 تير 1399 - 09:18:23
پیام سپاهان - اصفهان- دبیر شورای تخصصی موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان از طراحی و برنامه‌ریزی این شورا برای راه‌اندازی نخستین موزه دانشگاهی این استان خبر داد.

سید مسعود سید بنکدار روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: دانشگاه اصفهان، نخستین مرکز آموزش عالی و دانشگاهی استان با بیش از 70 سال سابقه فعالیت است و با توجه به منابع و مخازن ارزشمندی که در زمینه‌های مختلف از جمله تاریخ آموزش عالی دارد، می‌توان موزه دانشگاهی را در آن راه اندازی کرد.
وی با بیان اینکه هزاران سند، کتاب، نسخه و اموال تاریخی و ارزشمند در موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان نگهداری می‌شود، افزود: ساختمانی با زیربنای حدود یکهزار متر مربع برای راه‌اندازی موزه دانشگاهی اصفهان در این دانشگاه در نظر گرفته شد که در حال تجهیز و آماده‌سازی آن هستیم که غرفه‌هایی از آن برای نمایش دادن سیر تاریخی آموزش عالی استان اختصاص می‌یابد.
این عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه امکان بازدید دانشگاهیان، پژوهشگران، گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ از این موزه وجود خواهد داشت، گفت: پیش از این در برخی از دانشگاه‌های استان‌های دیگر مانند تهران، خراسان رضوی و فارس نیز موزه دانشگاهی راه‌اندازی شده است.
سید بنکدار با اشاره به اینکه از سال 90 اقدام‌هایی مانند جمع آوری، شناسایی، طبقه‌بندی و مستندنگاری مربوط به اسناد و اموال نگهداری شده در موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان انجام شده است، افزود: در بین این اسناد و اموال، کتاب‌ها و نسخه‌های خطی بسیار قدیمی، فرامین پادشاهانی مانند ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه، قباله‌های دوران قاجاریه و تصاویرو اموال قدیمی دانشگاه اصفهان به چشم می‌خورد که یکی از منحصر بفردترین آنها، طومار تقسیمات آب زاینده‌رود مربوط به اواخر دوران قاجار است.
رییس موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان هدف از راه‌اندازی نخستین موزه دانشگاهی استان را شناساندن و معرفی تاریخ آموزش عالی و پیشرفت علم و فناوری عنوان و تاکید کرد: این موزه به تقویت ظرفیت‌های گردشگری فرهنگی و علمی اصفهان نیز کمک می‌کند.
وی اضافه کرد: اگر افرادی هستند که در خانواده خود دارای اسناد و مدارک فرهنگی تاریخی هستند می‌توانند آن را به موزه دانشگاه اصفهان هدیه کنند تا به نام آنها در این موزه ثبت شود و در معرض دید عموم قرار گیرد.
دانشگاه اصفهان که به لحاظ قدمت و رشته‌های تحصیلی بزرگ‌ترین دانشگاه در منطقه‌ مرکز کشور می‌باشد، دانشگاهی دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که پایه‌های نخستین آن از سال 1325 شمسی با ایجاد آموزشگاه‌ عالی بهداری اصفهان گذاشته شد؛ در سال 1365 دانشکده‌های علوم پزشکی پس از سه دهه فعالیت مشترک، از دانشگاه اصفهان جدا و زیر مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شدند.
دانشگاه اصفهان تا کنون بیش از یکصد هزار دانش آموخته داشته و در زمان حاضر دارای 15 هزار دانشجو و 650 عضو هیات علمی در 71 رشته تحصیلی کارشناسی، 185 رشته کارشناسی ارشد و 119 رشته دکترا در 14 دانشکده و 55 گروه آموزشی در زمینه فنی و مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه و زبان­‌های خارجی است.
حدود 24 هزار شیء تاریخی در 34 موزه استان اصفهان نگهداری می‌شود؛ در کنار این موزه‌ها، 11 مجموعه‌دار خصوصی نیز با حدود هفت هزار و 500 شیء تاریخی در استان وجود دارد.
برچسب‌ها
دانشگاه اصفهان اصفهان موزه

http://www.sepahannews.ir/fa/News/156826/دانشگاه-اصفهان-در-صدد-راه‌اندازی-نخستین-موزه-دانشگاهی-استان-است
بستن   چاپ