پیام سپاهان
تحقق جهش تولید در اصفهان در گرو نگاه خوش‌بینانه به کارآفرینان جوان
سه شنبه 10 تير 1399 - 07:30:01
پیام سپاهان - اصفهان- شعار جهش تولید در اصفهان به اعتقاد کارشناسان در صورت داشتن نگاه خوش‌بینانه و بسترسازی حمایت ‌گرایانه از تشکل‌ها و کارآفرینان جوان برای نقش‌آفرینی آنان در عرصه‌های مختلف، قابل تحقق است.

تحقق جهش تولید مستلزم برنامه‌ریزی، هماهنگی و میدان دادن به جوانان است زیرا آنان با استفاده از خلاقیت و نوآوری‌های خود می‌توانند مسیر پویش‌های اقتصادی، صنعتی و تولیدی را بهبود بخشند و ایجاد تشکل‌ها و کارگروه‌های تخصصی جوانان با محوریت کسب و کار و اشتغالزایی می‌تواند در کارآفرینی و بسترسازی برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد مفید باشد.
از نظر صاحبنظران، توجه هرچه بیشتر به کارآفرینی برای تحقق این راهبرد، جدی است و بها دادن به فکر و نگرش، ایده‌ها و فعالیت جوانان گرفته تا اعطای وام به کارآفرینان جوان، مولفه‌ای ضروری برای نیل به رشد اقتصادی و جهش تولید به شمار می‌رود.
سازمان‌های مردم نهاد جوانان در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، گردشگری، محیط زیست و اقتصادی فعالیت می‌کنند و هر کدام پرتو قابلیت‌های فراوان خود قادرند در مسیر بهبود تولید و اشتغالزایی نقش‌آفرینی کنند.
تخصصی‌سازی در فعالیت‌ها لازمه پیشرفت است بر همین مبنا ارائه آموزش‌های فنی و تخصصی برای جوانان ضروریست تا تولید به معنای واقعی کلمه دستخوش تغییر شود.
35 درصد از جمعیت 85 میلیونی کشور را جوانان تشکیل می‌دهند و در استان اصفهان افزون بر 200 سازمان مردم نهاد با محوریت جوانان فعالیت دارند.
توانمندسازی، نیاز اساسی در حوزه جوانان
در همین پیوند، سرپرست فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان اصفهان با اشاره به اینکه جهش تولید به عنوان شعار امسال در ابعاد مختلف می‌تواند محقق شود و لازمه آن برنامه‌ریزی و فعالیت‌های هماهنگ است، خاطرنشان کرد: حوزه جوانان استان از مقوله‌های تاثیرگذار در توسعه استان خواهد بود بشرطی که بتوانیم به بهترین شکل ممکن از توانمندی‌های آنان استفاده کنیم.
عباس مرادیان در گفت و گو با ایرنا، با بیان‌اینکه اشتغالزایی از مقوله‌هایی است که در صورت توانمندسازی سَمَن‌های جوانان رُخ خواهد داد گفت: ایجاد اشتغال از جمله اولویت‌های کشور و استان اصفهان است و هر آنچه که جوانان بتوانند در آن فعال شوند مشکلات اقتصادی و حتی آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌یابد.
به گفته وی، برون سپاری برخی فعالیت‌ها و امور مختلف دستگاه‌ها و نهادها و ارائه آنها به جوانان می‌تواند به توانمندسازی آنان کمک کند و در نهایت به بهبود اوضاع اقتصادی و کسب و کار برای آنان بیانجامد.
سرپرست فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان اصفهان اضافه کرد: در ارتباط با جهش تولید و توسعه، یکی از اولویت‌های ستاد اوقات فراغت استان بر توانمندسازی و نگاه تخصصی به کارها و فعالیت‌های جوانان بنا نهاده شده و امیدواریم با برنامه‌ریزی متناسب بتوانیم گام‌های موثری در این زمینه برداریم.
مرادیان افزود: در صورت افزایش دوره‌های توانمندسازی و فعالیت‌ها بر مبنای تخصص می‌توان شاهد بهبود اوضاع بود، اصفهان 226 سازمان مردم نهاد ثبت شده در حوزه جوانان دارد و قرار است این رقم تا سال 1400 به 240 تشکل برسد.
وی مقوله‌هایی مانند صنایع دستی و گردشگری را از جمله قابلیت‌های استان اصفهان برای رونق و جهش تولید برشمرد و افزود: برخی از سازمان‌های مردم‌نهاد این استان در زمینه‌های نامبرده خلاقیت‌ و نوآوری دارند که در صورت تداوم آن می‌توانیم به نتایج مفیدی نائل شویم.
وی با تأکید براینکه فعالیت‌ها باید مبتنی بر نوآوری، خلاقیت و ایجاد جذابیت باشد، تصریح کرد: در صورتی که این موارد به صورت مناسب محقق شود می‌توانیم شاهد آینده خوبی در حوزه اشتغال و رونق تولید استان باشیم.
مرادیان به اهمیت ورود بیش از گذشته سمن‌ها به چرخه تولید اشاره کرد و گفت: انواع حوزه‌ها و مقوله‌های تولیدی برای جوانان وجود دارد و در صورتی که توانمندی‌ها و تخصص‌های آنان بالا برود می‌توانند در آن عرصه فعال شوند.
آگاهی بخشی عمومی و هم‌افزایی به دست جوانان
در همین پیوند دبیر یک انجمن فعال جوانان در اصفهان گفت: نگاه به تولید در بین مسوولان باید تغییر کند و نباید تعریف جهش تولید را تنها به توقف واردات بی‌رویه معطوف کرد بلکه باید به سمت پویایی و افزایش نوآوری و خلاقیت پیش برویم.
علی تقیان افزود: ریشه‌یابی مشکلات و حل آنها نخستین موردی است که باید با اتکا بر آن برای آینده برنامه‌ریزی کرد، ما باید موانع موجودی که سبب کاهش نقش‌آفرینی جوانان می‌شود را بخوبی شناسایی و برای رفع آن تلاش کنیم.
وی افزود: از سوی دیگر باید آگاهی بخشی عمومی را جدی گرفت، جوانان و سازمان‌های مردم نهاد مبتنی بر جوانان، حلقه واسط بین حاکمیت و مردم هستند و به بهترین نحو ممکن می‌توانند برای آگاهی عمومی نقش‌آفرین باشند.
دبیر انجمن سفیران اعتلای اندیشه استان اصفهان خاطرنشان کرد: سازمان‌های مردم نهاد باید بتوانند دستگاه‌های دولتی و غیردولتی را هرچه بیشتر به یکدیگر نزدیک کنند و به اصطلاح با هم‌افزایی نقش سازنده ای در راستای تحقق اهداف دنبال کنند.
تقیان اظهار داشت: آموزش همگانی در راستای ایجاد اقتصاد قوی و توانمند، کاری است که جوانان از پس آن برمی‌آیند، علاوه بر آن در مقوله آموزش باید از شکل شعاری و کلیشه‌ای خارج شویم و در ادامه با فرهنگ‌سازی و حمایت از تولید داخلی و ملی بتوانیم فرهنگ استفاده از کالاهای ساخت داخل را در هموطنان نهادینه کنیم.
دبیر این انجمن اضافه کرد: به نظر می‌رسد بورکراسی اداری بیش از حد در استان اصفهان برای تشکل‌های جوانان دست و پا گیر شده و ما می‌خواهیم با کاهش این مناسبات بیش از حد اداری و البته با حمایت بیشتر از جوانان، زمینه فعالیت آنان بیش از گذشته مهیا شود.
مهارت‌آموزی، لازمه توانمندسازی جوانان
یک فعال و کارآفرین جوان بخش خصوصی نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که60 درصد از اقتصاد جهان به فعالیت شرکت‌های خصوصی کوچک و نیمه کوچک وابسته است، خاطرنشان کرد: برای راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان کوچک برخلاف کارخانه‌های بزرگ نیازمند سرمایه‌گذاری خیلی زیادی نیست و حتی‌ سه نفر می‌توانند با مشارکت و هم‌افزایی در زمینه درآمدزایی، اشتغالزایی و توسعه و در نهایت جهش تولید گام بردارند.
میثم شکری ساز، تحقق این امر را مستلزم مهارت‌آموزی دانست و اضافه کرد: مهارت‌آموزی باید به شکل فراگیرتر در مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاه‌ها نهادینه شود.
وی با تاکید براینکه آینده را با توانمندی جوانان می‌توان روشن و مطلوب ساخت، ادامه داد: بهبود مهارت‌آموزی و تخصص‌گرایی زمینه کارآفرینی بیشتر، رونق تولید، توسعه و جهش تولید را فراهم می کند و در این مسیر، نگاه خوشبینانه باید جای نگاه بدبینانه را بگیرد.
مدیرعامل هلدینگ "پارس پندار نهاد اصفهان" با بیان‌اینکه لازم است در اصفهان از فرار اندیشه‌ها، ایده‌ها، کارآفرینان و سرمایه‌ها جلوگیری شود، اظهار داشت: فعالان اقتصادی بخش خصوصی متعددی می‌توانند با حمایت و بسترسازی مناسب در اصفهان زمینه جهش تولید، کارآفرینی، اشتغال، آموزش فراگیر عمومی و توسعه پایدار را رقم بزند.
شکری ساز، یکی از موارد مهم برای دستیابی به جهش تولید را ارتقاء زیرساخت‌ها در استان عنوان کرد و گفت: برای مثال در حوزه گردشگری و صنایع دستی جوانان بسیاری فعال‌اند اما به نظر می‌رسد در حوزه حمل و نقل و ترافیک باید طرح‌هایی تدوین و اجرا شود تا زمینه بهبود آنان را رقم بزند، چون پیش نیاز گردشگری مفید و پول‌ساز، حمل و نقل مناسب است.
توجه به استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان برای نیل به جهش تولید
وی حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان را خواستار شد و گفت: این مجموعه‌ها برای اقتصاد استان و کشور مفید هستند و بویژه در شرایط خاص و حاد برای چاره‌جویی، بخوبی به میدان می آیند.
مدیرعامل هلدینگ پارس پندار نهاد اصفهان با اشاره به موضوعی دیگر برای تحقق رونق و جهش تولید در استان تاکید کرد: لازم است تشریفات اداری زائد و غیرسازنده در این منطقه کاهش یابد تا در نتیجه شاهد فعالیت روزافزون جوانان، بهبود اشتغال، صنعت و تولید مولد و توسعه پایدار باشیم.
در همین زمینه استاد جامعه شناسی دانشگاه اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه طبق مباحث جامعه شناختی و روانشناختی سنین مختلفی برای جوان تعریف می‌شود، اظهار داشت: بطور کلی از سن 18 تا 35 سال را می‌توان برای این قشر در نظر گرفت.
مرتضی پدریان اضافه کرد: از منظر روانشناختی و جامعه شناختی، جوانان ویژگی‌ها و خصوصیات مختلفی دارند و بر مبنای آنها نیازها، خواسته‌ها، انگیزه‌ها و توانمندی‌های جسمی و فکری آنان تعریف می‌شود.
این جامعه‌شناس اصفهانی خاطرنشان کرد: تحول‌خواهی و دگرگون خواهی از صفات گروه سنی و فکری جوان است که این ویژگی‌ها در مسیر و راستای سازندگی، پیشرفت و توسعه قرار دارد و برعکس گروه کهنسال که محافظه‌کار و خواهان حفظ شرایط موجود هستند کمتر به اصلاح و بهبود اوضاع می‌اندیشند.
توسعه کشور در گرو خصوصیات نوآورانه جوانان
پدریان با بیان‌اینکه جوانان با داشتن خصوصیات نوآوری، اصلاح و تحول، ایده بهبود ساختارهای اجتماعی را در سر می‌پروراند، گفت: جوانان، رسیدن به مرز مطلوب را از جمله اهداف خود می‌پندارند و بر همین اساس برای توسعه کشور ایده‌پردازی می‌کنند.
وی در باره اهمیت انگیزه بخشی به جوانان اظهار داشت: بهبود ساختارهای اجتماعی با افکار قدیمی و محافظه‌کارانه میسر نمی‌شود، بنابراین باید در شرایط کنونی، تحول و توسعه را با مشارکت جوانان مطالبه کرد زیرا این نسل می‌تواند با برخورداری از روحیاتی مانند ریسک پذیری و حرکت رو به جلو برای ارتقای توانایی‌های کشور به بهترین شکل ممکن تصمیم‌گیری کند.
در استان اصفهان افزون بر 9 هزار واحد تولیدی و صنعتی فعالیت دارد.
برچسب‌ها
اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان جهش تولید اصفهان
پروندهٔ خبری
سال 99؛ سال جهش تولید

http://www.sepahannews.ir/fa/News/156806/تحقق-جهش-تولید-در-اصفهان-در-گرو-نگاه-خوش‌بینانه-به-کارآفرینان-جوان
بستن   چاپ