پیام سپاهان
برداشت هندوانه دیمی در آران و بیدگل آغاز شد
دوشنبه 9 تير 1399 - 14:15:31
پیام سپاهان - کاشان- مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل از آغاز برداشت هندوانه‌های دیمی در حاشیه نقاط کویری این شهرستان خبر داد.

حسین فتاحی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: حدود 10 هکتار از مزارع این منطقه کویری زیر کشت محصول هندوانه دیمی است که به طور میانگین 20 تا 30 تن هندوانه از هر هکتار برداشت می‌شود.
وی یادآور شد: در زمان حاضر از 200 چاله واقع در این مناطق، حدود 70 چاله فعال است که با کاربری کشاورزی دیم و بهره‌گیری از ذکاوت اهالی در گذشته‌های دور ایجاد شده است.
مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل افزود: میزان آب هندوانه‌های برداشت شده از این چاله‌ها نزدیک به 10 درصد بیش از هندوانه‌های معمولی است و به همین دلیل با مواد قندی کمتر، برای افراد دیابتی مناسب است.
وی تشریح کرد: هیچ گونه کود شیمیایی در این چاله‌ها استفاده نمی‌شود و محصول به دست آمده طبیعی است با این تفاوت که در کشت معمولی هندوانه، آب به سمت بذر هدایت می‌شود اما در کاشت هندوانه در منطقه‌های سنبک و چهارطاقی بذر هندوانه به سمت آب هدایت می‌شود.
برداشت هندوانه دیمی از مناطق سنبک و چهارطاقی از آنجا تعجب برانگیز است که این محصول در جاهای پرآب کشت می‌شود و در باور رایج، هیچ سنخیتی با اقلیم کویر ندارد؛ اما از حدود 300 سال پیش تا کنون منطقه شاهد این اتفاق جالب بوده است.
به دلیل بالا بودن سطح آب زیرزمینی در این مناطق، با کندن چاله‌هایی با عمق حدود سه متر می‌توان به آب رسید که کشاورزان بومی در مساحتی برابر 400 تا یک هزار مترمربع با این روش به کشت هندوانه می‌پردازند.
هر سال در اوایل فروردین زمین‌های چاله در سنبک و چهارطاقی مسطح و آماده کشت تخم هندوانه می‌شود.
نزدیک به 14 هزار هکتار باغ و زمین کشاورزی در آران و بیدگل وجود دارد.
شهرستان آران و بیدگل با جمعیت بیش از 103 هزار نفر در شمالی‌ترین نقطه استان، 215 کیلومتری کلان‌شهر اصفهان واقع شده است.
برچسب‌ها
کویر مرنجاب اصفهان اراضی کشاورزی آران وبیدگل

http://www.sepahannews.ir/fa/News/156655/برداشت-هندوانه-دیمی-در-آران-و-بیدگل-آغاز-شد
بستن   چاپ