پیام سپاهان
بختیار:
رشد نقدینگی، ناشی از غیرمولد بودن اقتصاد کشور است
يکشنبه 8 تير 1399 - 10:10:40
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان یک نماینده سابق مجلس گفت: امروز رشد نقدینگی را به شکل فزاینده شاهد هستیم که ناشی از غیرمولد بودن اقتصاد کشور و رفتن سرمایه به سمت بازارهای غیر مولد و سفته‌بازی است.

علی بختیار در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص بالا رفتن نرخ ارز و راهکارهای تقویت پول ملی، اظهار کرد: یکی از مشکلات کشور در چهار دهه گذشته تضعیف ارزش پول ملی و به هم خوردن پایه‌های پولی بوده که سبب تورمی شدن اقتصاد و افزایش قیمت نرخ ارز شده است. تحریم‌ها سبب شده‌اند اقتصاد ایران دچار افزایش نقدینگی و غیرمولد بودن شود و مجالس و دولت‌های مختلف با شعارهای گوناگون نتوانسته‌اند تورم اقتصادی را از بین ببرند.
وی افزود: مجلس یازدهم با شعار رفع مشکلات معیشتی و مشکلات اقتصادی کار خود را آغاز کرد، اما در یک ماه گذشته نرخ دلار و تورم مسیر خود را پرشتاب‌تر از گذشته ادامه داد. هر مشکل بین‌المللی که برای ایران اسلامی پیش می‌آید تأثیر خود را در بازار می‌گذارد و اقتصاد درونی کشور ناشی از تصمیمات غلط اقتصادی است که سبب کاهش ارزش پول ملی کشور می‌شود.
این نماینده سابق مجلس گفت: امروز رشد نقدینگی را به شکل فزاینده شاهد هستیم که ناشی از غیرمولد بودن اقتصاد کشور و رفتن سرمایه به سمت بازارهای غیرمولد و سفته‌بازی است که دولت و مجلس باید در این خصوص راهکار فوری ارائه دهند.
بختیار ادامه داد: حمایت واقعی از تولیدکننده سبب می‌شود اقتصاد کشور به سمت تولید پیش برود. امروز تولیدکنندگان با مشکلات عدیده مواجه هستند و سرمایه‌گذار حاضر نیست سرمایه خود را در حوزه تولید هزینه کند. دست‌اندازی‌هایی که در حوزه‌های مختلف برای تولید کننده ایجاد می‌شود و حتی از حمایت درستی برخوردار نیستند باعث شده که پول و سرمایه از حوزه تولید بیرون برود و تولید کننده انگیزه کافی برای تولید را نداشته باشد.
وی اظهار کرد: تولیدکننده‌ای که قصد دارد محصول خود را صادر کند با مشکل ارزآوری و رقابت در بازارهای منطقه‌ای مواجه است و برای آوردن پول صادراتی و تأمین مواد اولیه دچار مشکلات است. بنابراین راه برون رفت از این مشکل این است که به بازار تولید در داخل اهمیت داده شود و موانع تولیدکنندگان را رفع کرد تا پول و سرمایه به سمت بازار تولید سوق داده شود.
این نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: اقتصاد با فشار و دستور حل نمی‌شود بلکه با انگیزه و رغبت ایجاد کردن در بخش تولید سامان پیدا می‌کند و باید این مسیر را دولت و مجلس طی کنند تا پول ملی کشور تقویت شود.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/156375/رشد-نقدینگی،-ناشی-از-غیرمولد-بودن-اقتصاد-کشور-است
بستن   چاپ