پیام سپاهان
یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی اصفهان رهاسازی شد
شنبه 17 خرداد 1399 - 13:24:03
پیام سپاهان - اصفهان- رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اصفهان گفت: یک بزمجه بیابانی گونه‌ حمایت و حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست پس از زنده‌گیری در زیستگاه‌های طبیعی این شهرستان رها سازی شد.

محمود قهرمانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این بزمجه بیابانی در روستای گیشی واقع در منطقه براآن شمالی این شهرستان در منزلی با کمک نیروهای آتش نشانی زنده گیری شد.
وی گفت: پس از اطمینان از سلامتی این حیوان،توسط محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست اصفهان در زیستگاه‌های طبیعی شهرستان رهاسازی شد.
وی تصریح کرد: بزمجه‌ها به خصوص بزمجه بیابانی با توجه به نوع تغذیه‌ای که دارند در حفظ تعادل جمعیت حشرات ، خزندگان کوچک در طبیعت نقش دارند و برخی ها با خوردن لاشه حیوانات به پاک‌سازی محیط زیست کمک می‌کنند.
قهرمانی افزود: شهروندان در صورت مواجه شدن با حیوانات وحشی مراتب را به نهادهای مربوط اطلاع دهند و از نزدیک شدن به آنها پرهیز کنند.
بیش از 73 گونه بزمجه در دنیا وجود دارد و در ایران 2 نوع بزمجه وجود دارد، بزمجه بنگال که بیشتر در کنار رودخانه‌ها زندگی می‌کند و بزمجه بیابانی که محل زندگی آن در بیابان است.
بُزمَجّه یا بُزمَجه، که با نام‌های بزمک، بزدوش، بزچوش و بزغاله ‌مار نیز شناخته می‌شود، نام گروهی از خزندگانِ عمدتاً بزرگ ‌جثه است که عضو سَردهٔ بزمجه‌ها (نام علمی: Varanus) به‌شمار می‌روند. امروزه نزدیک به 73 گونه بزمجه شناخته شده‌است.
بزمجه در نواحی بیابانی و نیمه بیابانی، زمین های ماسه‌ای با سطوح ناهموار، خاک‌های رسی، در دامنه کوه‌ها، تپه‌ها و دشت‌ها با پوشش گیاهی استپی شامل بوته‌ها، درخت‌ها و نیز اطراف زمین‌های کشاورزی و باغها زندگی می‌کند و از پستانداران کوچک، خزندگان، پرندگان، تخم پرندگان و خزندگان، عقربها، حشرات بزرگ، و وزغها تغذیه میکند.
.
برچسب‌ها
سازمان حفاظت محیط زیست اصفهان حقوق حیوانات

http://www.sepahannews.ir/fa/News/151215/یک-بزمجه-بیابانی-در-زیستگاه‌-طبیعی-اصفهان-رهاسازی-شد
بستن   چاپ