پیام سپاهان
تازه‌های نشر/ نامه‌های یک مسلمان به دوست خیالی مسیحی‌اش
شنبه 17 خرداد 1399 - 13:01:49
پیام سپاهان - خبرگزاری کتاب ایران / «نزدیکترین مخاطبِ من باش» آخرین اثر صدیق قطبی است که در کتاب تازه‌اش (که در نوع ادبی نامه‌نگاری است)، با دوست خیالی مسیحی‌اش دست به خاطره‌­بازی، دردودل و گفت­‌وگو می‌زند، اما این گفت­‌وگوها یک‌طرفه‌اند و تمام نامه‌ها از جانب صدیق مسلمان به آرمن مسیحی است.
با وجود این، از خلال همین نامه‌ها، ما آرمن را چه­‌بسا بیشتر و بهتر از نگارنده نامه‌ها می‌شناسیم، از نشانه‌هایی که نویسنده از دوستش می‌دهد، از خاطرات لطیف مشترکی که تعریف می‌کند و از خلال تصاویر درخشان احساسات که طبیعت بکر یک دوستی خالصانه و صادقانه را می‌نمایاند.
«نزدیکترین مخاطب من باش»، پیام‌آور صلح و دوستی است؛ کتابی است برای وصل، وصل آدم‌هایی که برچسب‌های ظاهری میان‌شان فاصله انداخته، وصل دل‌هایی که گرچه از جهت مسافت از هم دورند، اما در حقیقت به هم پیوسته‌اند.
قطبی درباره نوع نگرش و رویه فکری‌اش می‌گوید: ««نوع نگاهم به دین و مقولات دینی متأثر از نگاه عارفان (به‌ویژه عرفان خطۀ خراسان) و نیز مدرسه روشنفکری دینی است، که طبیعتاً بسیاری از دینداران و نیز بی‌دینان با انکار و تردید به آن می‌نگرند. گروه اول آن را نوعی خروج از اصول دینی و فهم متداول می‌دانند و گروه دوم دست‌وپازدنی نافرجام در خوانش اخلاقی و عُقلایی دین. با این حال، این راه دشوار و باریک، تنها راهی است که مرا راضی می‌کند.»
در کوتاه‌ترین نامه این مجموعه می‌خوانیم:
«آرمن شاید از خودت بپرسی که چرا بعد از هجده‌سال تب نوشتن برای تو به سراغم آمده است. پاسخ بی‌کم‌وکاست این است:
کلماتم شانه‌ای می‌خواستند برای گریستن».
صدیق قطبی، مؤلف کتاب‌های «به تو رأی می‌دهم» (مجموعه‌شعر)، «دیدار با شاعران»، «دیدار با آقای آبی»، «قلب قرآن»، «دینداری خوب»، «تبسم نور»، «در مدار مهر»، «سمت روشن زندگی»، «نشان اهل خدا» و «حکمت‌های ابن عطا اسکندری» است.
«نزدیکترین مخاطب من باش» اثر صدیق قطبی در اردیبهشت 1399 در 134 صفحه به بهای 25 هزارتومان از سوی انتشارات اریش منتشر شده است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/151213/تازه‌های-نشر--نامه‌های-یک-مسلمان-به-دوست-خیالی-مسیحی‌اش
بستن   چاپ