پیام سپاهان
دستبرد سودجویان به قبرستان متعلق به دوره اسلامی در نیاسر
شنبه 17 خرداد 1399 - 11:43:44
پیام سپاهان - سایت خبری اهل کاشانم/ اخیرا خبری در فضای مجازی کاشان منتشر شده است که در آن از دستبرد سودجویان به قبرستانی مربوط به دوره اسلامی در نیاسر ذکر و در آن از شکافتن یکی از قبور و بیرون ریختن استخوان ها یاد شده بود.
در خبر منتشر شده در صفحه اینستاگرام یکی از اساتید دانشگاه کاشان به موضوع دستبرد سودجویان به قبرستان متعلق به دوره اسلامی در نیاسر اشاره شده است.
در ادامه این خبر ذکر شده است: عمده سفال های موجود در این قبرستان مربوط به دوره صفوی و قاجاری است.
محمد مشهدی نوش آبادی، استاد دانشگاه کاشان که این خبر را منتشر کرده است با اشاره به اینکه جهت‌گیری پست نوشته شده در صفحه شخصی اینستاگرام من بیشتر متوجه سودجویانی بود که با بی مبالاتی تمام قبر یک فرد مسلمان را می شکافند، اظهار کرد: طبق سنت اسلامی همراه با متوفی چیزی دفن نمی شود و بر این اساس این اقدام سودجویان نکوهیده است.
وی با تاکید اینکه محلی که مورد دستبرد قرار گرفته است، قبرستان اسلامی بوده، ابراز کرد: در آن مکان عموما آثار اسلامی است چون در دوره ساسانی اصلا قبرستانی وجود نداشت و به علت زرتشتی بودن مردم آن زمان، جنازه ها را به وحوش می دادند و استخوان ها را با اسید نابود می کردند.
نوش آبادی با بیان اینکه برخی از ما انسان ها آنقدر جری شده ایم که قبر یک مسلمان را نابود و به استخوان هایش هتک حرمت می کنیم، تصریح کرد: در ثبت تپه محل این قبرستان قدمت آن را مربوط به دوره ساسانی ذکر کرده اند که برای باستان شناسان گروه ما این موضوع محرز نیست و ظن قوی به دوره صفوی و قاجاری است هرچند ممکن است قدیمی تر باشد.
این‌ استاد دانشگاه کاشان با بیان اینکه سرپوش گذاشتن بر روی این مسائل مشکلات را حل نمی کند، یادآور شد: در قضیه مسدود شدن غار ازوار نیز با رسانه ای شدن این مسئله و پیگیری های بعدی باعث شد که از مسدود شدن این غار جلوگیری شود و این موضوعی بود که به نظر من غیرممکن بود، ولی ممکن شد.
وی با اشاره به اینکه قبرستان دوره اسلامی نیاسر دارای ارزش تاریخی است، افزود: این قضیه همچنین دارای ارزش طبیعی و گردشگری است و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان باید با جدیت این موضوع را پیگیری کند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/151182/دستبرد-سودجویان-به-قبرستان-متعلق-به-دوره-اسلامی-در-نیاسر
بستن   چاپ